Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 16 juni 2015

Rätt viktad (även) för problem i Grekland

Klockan klämtar för Grekland. Det handlar mitt senaste inlägg på Nordnetbloggen om "Grexit: ska man köpa, sälja eller sitta still i båten" (länk). Här kompletterar jag med en titt på vår portfölj.

Jag har satt våra pengar på att det, trots allt, mjuklandar i Grekland. Hade jag verkligen trott på en krasch hade jag laddat med kontanter, undvikit allt cykliskt, det mesta med europeisk beröring och absolut inte legat kort i räntepapper.

Med min inställning är det omöjligt att neutralisera riskerna för en okontrollerad grekisk exit. Det skulle nämligen kräva att vi sålde mycket av det jag, av andra skäl, tror på just nu. Exempelvis innehavet i Barclays. Om det inte blir alltför dramatiskt kommer dock de amerikanska räntorna röra sig av helt egen kraft och då är innehavet snarast en hedge mot händelser i Europa.

Oljepriset skulle kunna påverkas av problem i Grekland men det är inte helt tydligt hur. Händelsen skulle nog uppfattas som en risk för ett, av en finanskris, skapat fall i efterfrågan. Däremot skulle en svagare euro mot dollarn kunna driva oljepriset uppåt. Ska jag gissa skulle verkliga problem pressa ned Lundin Petroleum.

Några saker har jag dock gjort. För det första försöker vi alltid ha en väldiversifierad portfölj. Jag tror inte de amerikanska bolagen Deere, Disney och GE skulle drabbas särskilt hårt av problem i Grekland. Markel skulle kunna missgynnas av lägre ränteläge men i stort sett ser jag begränsad risk även där.

Andra bolag där det är svårt att se en fundamental effekt av Greklandsoro är Cellavision, HM och Vitrolife. Alla tre påverkas (på lite olika sätt) av valutaförändringar men det är ungefär hela effekten. När jag kunde komplettera Cellavision 10 kronor under toppriset på 55 kronor, så slog jag därför till.

BMW är verkligen billiga just nu men där får man nog räkna med att det kan bli ännu rörigare om det blir mer strul i Grekland om man går in i aktien. Det där syntes förresten i tysk industrikproduktion häromdagen. Senaste siffrorna var positiva medan förväntningarna föll som en sten. BASF är samma sak - bra pris farligt läge. Jag lägger även in Investor i den här genren, främst för att SEB och några cykliska bolag väger tungt i deras portfölj men även för att den hävstång bolaget jobbat med skulle kunna bli en nackdel i en snabb börsnedgång.

Lite liknande är det även i Bufab men där kan man notera att valutamixen skulle bli en faktor att följa om det hände något. Väsentligt starkare svensk krona, något starkare dollar och svagare euro skulle få stor effekt på resultatet. Ratos är lite blandat men påminner lite om Bufab. I grunden är Ratos trots allt rätt långt från Atens gator och aktien ser inte så dyr ut just nu.

Sammantaget skulle alltså, tveklöst, dåliga nyheter slå mot vår portfölj. Om det inte blev en total genomklappning tror jag dock vi skulle klara oss bättre en index och lättar oron har vi flera innehav som kan stiga en del. Med andra ord har jag åtminstone försökt rätta till huvudkudden för att sova gott om nätterna.


2 kommentarer:

  1. Är det då så säkert att Euron tappar vid Grexit? Blir det inte lika gärna tvärtom, jag menar att Grexit redan är inprisat i Eurokursen pga osäkerheten. Efter Grexit försvinner osäkerheten, EU kan gå vidare och Euron stärks. Är jag helt fel ute?
    Tack för bloggen! /And3rs

    SvaraRadera
  2. Det kan absolut vara som du skriver. Dels kan oron vara inprisad men en del går längre och ser grexit som en möjlighet.

    Framför allt tyska media och deras experter har varit inne på detta (exempelvis chefen den ofta citerade chefen för IFO-instiutet). Deras tanke är dels att riskerna redan är minimerade. Spanien och Portugal har gått bra och om Grekland åker ut visar det att det händer olika saker beroende på hur man agerar. Cypern är ju strax igenom sin kris. ECB bidrar med likviditet och det är numera bara stater som sitter på de dåliga lånen (en stat kan ju alltid hantera sina skulder med sedelpressen, så det behöver inte bli så tungt).

    Economist hade dock en bra formulering om problemet. Om det går att lämna euron är det inte längre en valutaunion utan ett av många valutasamarbeten (exempelvis är danska kronan knuten till euron och många valutor ensidigt kopplade till dollarn). Ett samarbete kan alltid upphöra och det vet marknaden som då gärna angriper den svagaste medlemmen. Och mer drastiskt om EU inte längre är en, om än ofullständig, valutaunion - vad är det då? Inte världens roligaste start på en period när engelsmän med flera (?) vill omförhandla hela unionen.

    Men det sagt, jag håller med. Vi har ju satsat våra pengar på att risken för dåliga alternativ är rätt låg.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam