Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 16 juli 2015

Inriktning för investeringar q3

Dags att knyta ihop makro inför q3. Höga värderingar och högre räntor (oavsett om FED höjer) är risker men annars ser det ljust ut.

Några justeringar jämfört med makrobedömningen

Häromdagen sammanfattade jag min syn på makro det kommande kvartalet i inlägget ”Högtryck med risk för åska” (länk). När jag funderat vidare på hur jag vill vikta vår portfölj under det kommande kvartalet är det några små justeringar jag tycker är relevanta i makrobilden.

För det första visar signalerna från Kina att landets reala ekonomi flyter på ok och framför allt bättre än jag oroat mig för. Båda BNP och exempelvis bostadspriser har planat ut. Lite varning kvarstår dock för att det kan vara tillsnyggade data från en aningen desperat regim – se till exempel ”Wheter to believe China’s economy” (länk Economist). För det andra har rapportperioden så här långt visat att många värderingar är alltför ansträngda. Några svenska exempel i veckan är SEB, JM och SKF. För det tredje är det snart dags att lyssna på vad Fed säger, som framgår exempelvis av ”Upbeat Yellen puts faith in strong US recovery” (länk FT). Slutligen går det nog nu att, från marknadens perspektiv, lägga Grekland till handlingarna ett tag. Landet kan säkert snubbla in i nya problem men det kommer då att upplevas som något som skapat av grekiska politiker. Till skillnad från en krasch som följer av förhandlingar i Bryssel är nog intresset för interna grekiska problem mindre, även om effekten via en tillfällig valuta i realiteten skulle bli ett grexit.

Min bedömning

Slutsatsen är att marknaden nu ganska tydligt balanserar mellan konjunkturuppgång och snabbt stigande värderingar. För mig betyder det dels en trolig uppsida i aktier på sikt, dels en uppenbar risk för en korrektion driven av stigande långräntor. Det känns också uppenbart att mycket kapital ligger fel när marknaden frisknar till. När SEB faller på den senaste rapporten är det nog delvis en del av den sektorrotation, som tidigare påverkat den amerikanska marknaden. Vart ska då pengarna? Främst till bolag med både tillväxt och stabila kassaflöden. En annan del lär gå till statsobligationer och ytterligare en till råvaror – som kanske har bottnat nu men troligen inte börjar stiga ännu. På lite sikt kommer säkert en kreditkontraktion, som minskar kapitalinflödet, men den ligger nog fortfarande längre fram över hela världen. 

Den bild jag fortfarande, tror bäst beskriver läget är den här

Pengar ska ur vissa tillgångar och in i andra för att de stora förvaltarnas portföljer ska ligga rätt för en sundare ekonomisk utveckling. Därtill tror jag det är relativt mycket kapital som ska tillbaka in på börsen rätt snart. Några svenska exempel är att Robur vred ner sin exponering under våren. Den tyska motsvarigheten har jag skrivit om tidigare i ett inlägg på Nordnetbloggen ”Kör tyskt på börsen i sommar” (länk). Slutsatserna i det inlägget känns än mer relevanta nu när grexitrisken minskat.
Riskerna skrev jag om i ”CRASH, boom eller bang på börsen” (länk Nordnetbloggen). Om amerikansk konsumtion och Asien nu tycks vara besvarade så är de tre andra bokstäverna i Crash-akronymen desto relevantare. Räntor har jag redan nämnt. Spekulation för att få avkastning är en annan farlig faktor, framför allt när flera investerare vill ur investeringar de egentligen inte vill ligga långsiktigt i. Den risk som dock blinkar starkast är att värderingarna av högavkastande obligationer faller.

Det ovan angivna tillsammans med det jag tog upp i makrobedömningen, citerad ovan, får mig att landa i följande.

Min makroinriktning för vår portfölj q2 är:


1. Aktier förblir det bästa tillgångsslaget och jag räknar med att världsindex (ftse world) går upp mätt i dollar men ser viss risk för en omfattande korrektion för aktier. Den är dock inget jag agerar på.

o USA fortsätter sidledes men värderingar fortsätter gynna bolag med stor inhemsk försäljning. Vinsterna ligger över marknadens förväntningar, eftersom konjunkturen drar mer än väntat. Högre långräntor börjar dock slå mot vissa värderingar exempelvis inom teknik.

o Europa har fått sin korrigering och ser ut som en bra investering under kvartalet. Inriktningen förblir europeiska bolag som säljer mycket i USA. Det är däremot ingen fördel att ha exponering mot Kina men marknaden har antagligen prisat in detta väl mycket i t.ex. Bmw.

o Sverige får sina korrigeringar redan i q2. Den alltför svaga kronan kommer ge utdelning framåt hösten och det bör bära börsen ett tag till.

o Kina känns fortsatt för svårt, men lugnare än innan bubblan började pysa. Det och FED påverkar även de kringliggande ekonomierna. För andra tillväxtmarknader ser det ännu svårare ut, egentligen både de som exporterar och de som importerar råvaror. Det är lätt att göra fel här och jag kommer vara väldigt försiktig med exponering i den här riktningen. Däremot skulle jag gärna gå in i Indien mer långsiktigt om tillfälle gavs.

2. FED höjer inte räntan i september heller men jag investerar utifrån att långräntorna fortsätter stiga både i USA och Europa. Kanske landar den amerikanska 10-åringen runt 2,75. Inflationsförväntningarna, tror jag stiger, mätt som femårsräntan om fem år.

o Valutakriget fortsätter under kvartalet, vilket gör kortsiktiga bedömningar vanskligt och en välbalanserad portfölj är att föredra. Jag ligger dock fast vid att dollarn och euron båda kostar 9 kronor vid kvartalets slut.

3. Den överlägset största risken är att en korrektion av obligationspriser spiller över till börsen. De svarta (ljusgråa?) svanar jag tror kan inträffa men följer snarare än agerar på är att Kinas ekonomi visar sig vara sämre än väntat och att Ukraina kollapsar, vilket leder till ett ryskt ingripande.

4. Råvarupriser (särskilt industriråvaror och energirelaterat) tror jag i allt väsentligt kommer att ligga stilla under kvartalet. Exempelvis tror jag oljepriset ligger runt $60 i sommar med fwdkontrakt för årsslutet på runt $80, dvs i stort sett som idag. Det är samma bedömning som föregående kvartal. Däremot tror jag investeringarna och stabiliteten återkommer till marknaden. Det kan bli läge att öka där under hösten men nu mer som en långsiktig investering än som ett skydd av portföljen.


Det här föranleder inte så stora direkta förändringar i vår portfölj. Vi kommer inte ligga med så mycket kontanter men i övrigt rullar vi på relativt oförändrat jämfört med q2.

4 kommentarer:

  1. Det är svårt att vara så överblickande som Gottodix. själv har jag valt ut några enklare indikatorer - SKF för verkstad och kvartalet indikerar surt slut på 2015. Längre tidshorisonter är nästan omöjliga pga globala incidenter och storpolitik. då måste man hitta enskilda guldkorn. Oljepris och dollar och ränta är andra viktiga indikatorer för mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det handlar mycket om citatet ur Alice i underlandet - det spelar ingen roll vilken väg man tar om man inte vet var man startar. Det går ju inte att gissa makro särskilt långt i förväg, förutom några underliggande trender. Däremot tycker jag att det brukar gå att tolka det som händer och agera löpande om man vet ungefär vad nuläget är. Vad tror du om oljan, dollarn och räntan?

      Radera
    2. alla tre på väg upp. Räntan definitivt! nöjd med Cellavisions kvartal?

      Radera
    3. Nja, egentligen inte. Det mesta var ju redan kommunicerat men Usa och Kina var väl svagt utan bra förklaringar.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam