Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 10 augusti 2015

Disney ut, Apple in

Byter spelare på positionen Carlifornication i portföljen. Disney såg ut att ha en del utmaningar framför sig medan Apple främst föll på oro runt omkring bolaget.

Bra tajming för ett byte. Källa: Google Finance

Ingen business är som showbusiness

Disney är ett aktie jag utan problem köper och begraver i en portfölj med sikte på evigheten. Content is king är en del av drömmen som kommer från Karlifornien. Allt kan kopieras men Hollywood består. Där kan man tala om en moat, för världen talar engelska och centrum för populärkultur ligger i väst.

Mycket i Disney är verkligen urstarkt. Varumärket har ökat snabbt i värde genom smart långsiktigt arbete. Star Wars kommer t.ex att bli ännu ett fantastiskt universum. Det finns det inget skäl att tvivla på.

Är det magiskt så kostar det därefter

Förväntningarna ligger också på den nivån, bl.a. ska filmen dra in 2,2 mdr dollar. Det är en del, även för megarullar. Minsta nysning och aktien kan åka på en förkylning till. Eller så här, julhandeln peakar före jul inte efter. Översatt till engelska - buy the rumour, sell the fact.

Parkerna är en annan del som snarast är överhettad. Det är inte jättelätt att öka takten från 89 procents beläggning och rekord både i inträde och hur mycket kunderna spenderar inne på området. Nästa steg är expansionen i Kina. Där finns potentialen men just nu knappast den perfekta tajmingen.

Strukturproblem är inte att leka med

Varken filmerna, parkerna eller för den delen leksakerna skulle dock få mig att sälja den här kronjuveln. För det krävdes istället två andra delar. Svagt resultat i kassakon kabelteve och möjligheten att stoppa in pengarna i en annan del av Karliforniens världsherravälde.

Kabelteve står för halva Disney, både i omsättning och vinst. Det är den stabila kassakossan som Janne Långben mjölkar för att finansiera mer osäkra filmprojekt och konjunkturkänsliga nöjesparker.
Jag tror Disney klarar även den här omställningen på sikt. I längden ökar den tid vi lägger på rörliga medier och det äe trots allt innehållet, oavsett vem som visar det, som är Disneys styrka. På kort sikt är dock det här en hårt konkurrensutsatt marknad där Disney sitter med Svarte Petter i form av en lönsam men inte hållbar affärsmodell med paketerade tevekanaler. Det finns även ett otäckt bubblande momentum nedåt i medieaktierna. Det kanske inte blir något men risken skrämmer.

Äpplet växer ett helt eget träd

Apple visade i sin rapport fantastiska marginaler och stigande försäljning på den just nu kalla kinesiska marknaden. Det imponerar. Sedan har för all del bolaget fått se sig omsprunget av Huawei och Xiaomi men till skillnad från Samsung är Apple ändå på något slags egen marknad.
Inte heller i resten av världen ser molnen särskilt mörka ut för bolaget. Möjligen är ekosystemet runt bolaget väl starkt knutet till telefonerna. Onekligen en risk. Samtidigt lyckas bolaget få ut så otroligt mycket kundlojalitet och produkter ur det valet. Allt från musik, betalningar och klockor till kanske teve och möjligen bilar. 

Nu har marknaden dragit på sig Kinafrossa, värderingaångest och inte minst den plötsliga insikten att Apple styrs av telefons produktcykel. För den som tror på bolaget blir det ett köpläge. Visst finns fallhöjd men p/e 13 lägre om kassan räknas bort, skrämmer inte.

6 kommentarer:

  1. Tror att det där är ett klokt byte. Apple ser väl finare ut på samtliga nyckeltal. Det enda som talar för Disney borde vara att det inte är tech... (tycker tech är lite läskigt).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas det. Håller med om att tech och inte minst amerikansk sådan är lite läskigt. Det kan absolut finnas en nedsida i Apple där vinsten sjunker och multiplar pressas en bra bit till. Jag är dock inte säker på att bolaget skulle följa en allmän press nedåt. Snarare är det väl faktorer som telefonlanseringar som kan vara en trigger. Fast helt säker är jag inte.

      Radera
  2. Jag köpte Disney i fredags ��
    Så nu har jag både Disney och Apple i min portfölj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade inte varit ett främmande val för mig att ha båda. Jag noterar dock att tjänster ett tag varit hetare än tillverkning i Usa och att den trenden kanske blivit väl het. Buffet köper ju på sig tillverkning nu, exempelvis. Jag ville därför inte övervikta amerikanska konsumtionsbolag. Men då är jag en ganska aktiv placerare. Hade jag varit mer "köp och behåll" så hade båda säkert fått plats.

      Det är också så att jag hade inte petat Disney om jag inte haft en ersättare.

      Radera
  3. Jag älskar att lyssna på Magnus (Fundamentalanalysbloggen) om Apple och det är tydligt att de lyckats nischa in sitt värdeerbjudande mot de mest attraktiva delarna av mobiltelefonmarknaden. Så jag är smått sugen jag också trots att det inte riktigt är inom min investeringssfär.

    Gällande Disney håller jag med, fantastiskt bolag men pris, potential och värdering är helt enkelt lite för oattraktivt just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen ett fascinerande bolag. En mycket udda risk med Apple är att det är så stort, så annorlunda och med så (i många delar) övertygade kunder och ägare att risken finns för blinda fläckar i analysen. Lite så upplevde jag bolagets senaste nedgångsperiod. Ingen tog riktigt på allavra att telefon men framförallt operativsystemet tappade mark. Sedan kom Iphone6 och alla problem försvann... för evigt :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam