Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 24 augusti 2015

Frågor om BMW och Investor klarar börsoron

Nya inlägget på Nordnetbloggen handlar om att passa på att städa i portföljen när börsen rör sig. Fick nyligen två frågor i ämnet om bolag i portföljen. 

Vad händer i BMW?

Aktien är ned en tredjedel från toppen. Rejält men det brukar vara ett svängigt innehav. Det är ändå lite knäppt just nu. Jag kan köpa att Mercedes tar en bit av kakan och att bilförsäljningen kanske peakar globalt nästa år. Det där är dock redan inräknat och nu är exempelvis p/e för 2015 under 9.  

Valutan spelar ingen roll för BMW som har farbriker i Kina. Konsumtionen i Kina kanske bromsar något men ingen har talat om något större. Samtidigt är det rekordnivåer i USA och hyggligt i Europa. När det spökade som värst i våras var aktien tillfälligt under 80, då var det BMW som hade varnat för lägre marginaler. Det känns dock knäppt billigt när det inte kommer något negativt från bolaget.  

Jag brukar tänka på en kommentar jag då och då fått i kommentarsfälten här och på Shareville att inte haussa bolag alltför mycket. Det kan bli lite halleluljastämning, särskilt om det visar sig vara domedagen som nalkas :). Det känns också lite vanskligt att sticka ut hakan om Kina och bilförsäljning, eftersom det bevisligen är tuffare än vanligt. Samtidigt vill jag förstås svara på frågan på det sätt jag tror på och agerar utifrån - det här är för lågt för BMW, problemen inräknade. 

Är Investor en trygg hamn i börsoro?

Det låg väl lite ifrågasättande emot mitt val att köpa Investor för att minska risken i fredags i den här frågan. Möjligen kan jag komma att få ångra att vi sålde Alimak men det är en annan femma. 

När det gäller Investor kollade jag snabbt. Jag fick P/e för noterade innehav till 31,5 och P/S till 2,7. Båda räknat bakåt med data från Börsdata och Nasdaq. Large cap ligger för 2015 på 15,6. Inte riktigt samma period i jämförelsen men det är ändå rätt tydligt att Investor är mer offensiva. Kanske är en del innehav lite uppskruvade också, som frågeställare menade. Sedan har ju Investor 7 procent nettoskuld, så det är ju också en hävstång jämfört med index.

Med andra ord - en hög exponering mot en starkare ekonomi, som kostar en del. :) Skälet att jag ökade var dock mer att jag känner mig lite vilsen i marknaden just nu och inte ville ha för många svåra val. Jag vände hem till bolagen jag känner väl sedan länge kan man väl säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam