Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 31 augusti 2015

Resultatet augusti - det sved

Några procentenheter över index i år är plåster på såren för en riktigt tuff månad.  



En hastig titt på avkastningsgrafen ovan visar att det var en tuff månad. Portföljen backade 100 tusen kronor till 1,4 miljoner. Samtidigt flög volatiliteten. Det var ändå positivt att vi kunde hålla oss under börsens volatilitet även i turbulens. Det är den restriktion jag åtagit mig i hanteringen av våra gemensamma pengar.

Månadens viktigaste händelse var förstås storstädningen under Kinaoron. Den beskrev jag i "Sinnesnärvaro eller panik, bedöm själva".

Tittar jag på hur portföljen ser ut nu har våra blankade räntepapper via Barclays backat ordentligt. Där har jag dock svårt att se att inte amerikanska långräntor tickar på uppåt. BMW har fallit en tredjedel från toppen. Det känns mycket för ett bolag som fortsätter gå alldeles utmärkt. Flytten från Disney till Apple blev kortsiktigt bra och där är jag också förhoppningsfull. Vitrolife fick jag chansen att plocka upp i nedgången. Det kändes bra. Likaså inköpet av Doro.

HM, Investor och Ratos vet jag inte riktigt var jag har just nu men det känns inte som några problembolag i portföljen. Möjligen att Markel var väl svagt i senaste rapporten men riktigt orolig är jag inte. Det skulle man nog kunna vara för GE men jag är så pass positiv om den strategiska förändringen där, så jag tycker läget känns lovande. Cellavision går det också att tveka kring utifrån de två senaste kvartalen. Jag är dock fortsatt positiv till aktien, särskilt till nuvarande kurser på runt 45.

Det är helt enkelt sammantaget en portfölj jag är nöjd med för närvarande. Den skulle dock behöva ytterligare något bolag. Mycket känns rimligt prissatt just nu men jag vill helst inte exponera mig för mycket mot mer riskfyllda segment av börsen.

Vår portfölj och dess utveckling går alltid att följa live via Shareville - länk finns i högerspalten av datorhemsidan (nås tyvärr inte via mobilversionen). Den som vill se hur vår familjeekonomi utvecklats kan läsa det här på vår familjesida "Du sköna dyra sommar"

4 kommentarer:

  1. Tack för insiktsfulla inlägg! Fråga; hur har du gått tillväga för att blanka räntepapper via Barclays?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Jag köper via en etf som heter Barclays Inverse US Treasury ETN. Den kostar 0,75% i avgift. Den består av jämt viktade korta positioner i obligationer från 3 månader till 30 år. Funkar bra

      Radera
    2. Ok! Var köper du den?

      Radera
    3. Via Nordnet men den finns nog på alla välsorterade fondtorg som har etf:er. Avanza alldeles säkert.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam