Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

lördag 5 september 2015

Spekulerar i SKF

Kina är en risk men utöver det ser jag få hinder men ett lågt pris i SKF. Jag passar på i en kortsiktig placering.

Jag har under några veckor funderat på om det "Efter korrektionen - finns det ett köpläge i svensk industri?". Som jag läser läget just nu är reaktionen för stark i europeiska industriaktier, utan tung koppling till Kina. SKF är ett sådant bolag som tagit mycket stryk. Som framgår i det länkade inlägget har jag en del reservationer mot bolaget men det är ändå i grunden ett bra företag.



Jag tänkte inte fördjupa mig så mycket i det här köpet utan nöja mig med en mer översiktlig anteckning av mina tankar. När aktien fallit från över 225 till under 160 beror det mer på sänkt värdering än på sänkt fundamenta. Det framgår av grafen ovan, samtliga i inlägget är idag tagna från börsdata.se. Med undantag för perioden direkt efter finanskrisen har SKF:s försäljning inte värderats så här lågt sedan 2005. Det trots att varken försäljning eller marginaler visar några tydliga tecken på att vara uppblåsta.



Om vi börjar med försäljningen, så har den utvecklats ok ända sedan finanskrisen. Med en starkare europakonjunktur finns inget uppenbart som talar emot en fortsatt positiv utveckling.


Jag har tidigare klagat på att SKF har ett lönsamhetsproblem av ungefär samma typ som Volvo och Sandvik. Ovan är det vinstmarginalen, inte rörelsemarginalen som vanligtvis är det intressantare måttet som presenteras. jag återkommer till varför. Poängen är dock den samma. Det borde finnas någon procentenhets potential uppåt.


Vinstmultipeln är inte heller särskilt pressad. Drygt 14 är inte extremt billigt för SKF men det avskräcker inte.

Plockar man ihop ovanstående börjar ett intressant case ta form. Antag att försäljningen, främst i Europa faktiskt tar fart. Konjunkturen tyder trots allt fortfarandet för det. Det finns en Kinaeffekt men den bör slå mer mot bolag som ligger tyngre i Asien.

Lite enkel matematik för att visa att en återgång upp mot om inte hela vägen till tidigare priser är möjlig. Grafen över p/s tal och försäljning visar att en ökning av p/s-talet med 0,2 skulle kunna försvaras av försäljningen. Det vore en ökning på runt 30 kronor. Det känns inte orimligt för ett bolag som värderas till ett ok p/e-tal, har växande försäljning och bör kunna öka sina marginaler. Det ser helt enkelt ut som Volvo gjorde i slutet på förra året. Kommer förtroendet stiger aktien, då kan den kortsiktige antagligen hoppa av. Det känns helt enkelt som att det går att köpa uppsida till ett relativt lågt pris.

Med en rekommendation från Affärsvärlden i ryggen känns därför det här som en ganska trygg chansning.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam