Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 27 oktober 2015

Apples rapport - några snabba reflektioner

I senaste inlägget på Nordnetbloggen tar jag en titt på Apples rapport. Här tänkte jag ägna några rader åt mina egna tankar kring bolaget och aktien.

Motvind men inte för alla

Det är lite frustrerande att äga Apple just nu. Facebook och Google rusar på högre annonsförsäljning. Amazon växer i en takt om 20 procent. Till och med Microsoft har fått upp ångan igen och är på sin högsta nivå på många år. Det enda stora undantaget är Twitter. Bolaget rapporterade ökat antal användare med 11 procent. Det var under marknadens förväntningar och bolaget är inte ute ur det tvivel som plågat aktien hela året. Grundfrågan är - kommer den här affärsmodellen generera de intäkter som varit utgångspunkten för värderingen?

Apples dilemma

Siffrorna och en mer detaljerad genomgång av rapporten finns på Nordnetbloggen. Den enkla bilden är dock att marknaden fortfarande bedömer att hela Apple hänger på att användarna köper telefonen och att den delen nu tappar tempo. Då hjälper det inte att tjänstedelen, enligt bolaget, växer snabbare än Amazon.

Det här är vådan av att ha en så smal portal in till ett helt universum av Appleprodukter. Jag gillar Apple, även produkterna, men nog stämmer analytikernas iakttagelse? Vad skulle Applepay eller Applemusic vara utan telefonen? Fast det går ju att hävda att kunderna köper telefonen just för att den har hela det tjänsteutbudet kopplat till sig. Du vill åt entrébiljetten helt enkelt.

Oavsett hur man ser på vikten av tillväxt i antal sålda telefoner, så lär det bli den frågan som styr aktien några månader. Och eftersom frågan saknar svar, lär aktien guppa runt kring nollan samt följa all makro. Skulle det sedan, som verkar troligt, bli så att försäljningen faktiskt faller jämfört med de starka 2015 årets sista månader, då är det nog lite nedsida kvar i aktien.

För den kortsiktige stänger det här dörren för aktien tycker jag. För den som äger på längre sikt är läget inte lika självklart.

Det finns så många styrkor

När jag läser och lyssnar igenom rapporten är det mycket som verkligen imponerar. Hit hör en ledande ställning som lyxmärke i Kina men ändå med en position som den bäst säljande telefonen. Jag skräms inte av den modesta nedgången sista kvartalet utan ser snarare att tillväxttakten är hög. Det är även starkt att resultatet växer så kraftigt i en så stark valutamotvind - jämför det med den svenska rapportsäsongen.

Jag letar också förgäves efter områden där jag tycker bolaget hamnat fel. I stort sett hela portföljen verkar sund. Det skulle möjligen vara Ipaddelen som inte längre glänser. Sett lite bredare är dock frågan  om något annat bolag har ett så starkt erbjudande i det som kallas tjänsternas internet.

Med de glasögonen ser inte Apple så högt värderat ut. Om det nu blir lite billigare igen i höst, behöver det inte vara något dåligt.




3 kommentarer:

  1. Företaget fortsätter att växa och de drar in mer pengar än något annat bolag någonsin gjort vad jag kan komma på så helt klart förtjänar de en hög värdering vilket de också har. Idag värderar marknaden dem till 5,5 biljoner kronor. De gör en vinst på 350 miljarder kronor om året så folk betalar runt 16 kronor per vinstkrona. Billigt om tillväxten fortsätter. Lite över "normalt" om de stannar där de är.

    Någonstans kommer det plana ut (man kan inte växa snabbare än den globala tillväxten i oändlighet) men lite till kan de allt växa. Jag tror AAPL är en säker investering på kort sikt och kanske även medellång sikt, men jag är ändå inte intresserad av aktien för min egen portfölj. Känns fortfarande för mycket som en one-trick-pony oavsett hur stabil den ponnyn är. Apple knäckte Nokia och en del andra bolag (Ericsson Mobile?) genom ett framgångsrikt teknikskifte. Någon annan kan göra samma sak mot Apple.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju det som är caset emot Apple. Samtidigt avspeglas det i P/E runt 16. Det är inte så mycket givet tillväxt och vinst. Ett annat bolag som kan vara intressant att jämföra med är Microsoft. De gick inte lika drastiskt öde till mötes som de övriga du nämner.

      Frågan är väl lite hur starkt Apples universum är. Väljer du telefonen eller systemet du blir ansluten till?

      Radera
    2. Apple har ingen anledning att starkt förändra iPhone konceptet, eftersom den säljer mkt bra. Men det betyder inte att
      alla kreativa människor i företaget inte har ngt i bakfickan - konstigt vore om dessa fantasifulla och smarta innovatörer inte hade det. Det tror jag är troligare än att ngn annan mobiltillverkare skulle "knäcka" Apple. Snarare kan Apple få fler associationer av andras smärre variationer på rådande mobilkoncept.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam