Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 30 oktober 2015

Resultat och portföljens fördelning oktober

Oron blåste förbi och oktober blev en rekordmånad. Dags att ta en titt på vår portfölj.

Portföljen piggnade till


Det går alltid att följa vår portfölj live via Shareville eller gå in under flikarna avkastning  respektive portföljen & alternativen här på bloggen. Bilden ovan är tagen därifrån. Oktober blev en stark månad och nu är är portföljen tillbaka på rekordnivåerna från i våras. Notera också det jag brukar påpeka - det går bättre att köpa aktier slumpmässigt (den gröna linjen som är SIXRX) än att slumpmässigt välja en fond. I år är vår portfölj upp 18,7 procent mot 11,0 procent för SIXRX, samtidigt som vår portfölj, som vi alltid styr den, haft lägre volatilitet.


Fördelning i portföljen


"Inriktning för investeringar q4" beskriver jag hur vi skulle vilja förändra vår portfölj sista kvartalet. Nu gick centralbanksjusteringen snabbare än jag räknat med, så möjligen är vi tillbaka i ett dollarrally som i början av året "Dollar rally: Game on?" (FT). Men det är ett annat inlägg. I vår omställning har vi ännu så länge inte kommit så långt. Det är rapportperioden som kommit emellan. En viss kassa har vi dock skaffat oss.

Bolagen


Det har varit en bra rapportperiod för oss. GE är på god väg att bli portföljens starkaste kortsiktiga kort. Rapporten imponerade och bekräftade att bolagets omställning följer plan. SKF blev en miss och åkte ur portföljen med förlust. Däremot gjorde tillfälliga ersättaren Bulten bra ifrån sig. Aktien har inte riktigt rosat marknaden ändå och möjligen tackar vi för oss rätt snart. Apple var jag hyggligt nöjd med på lång sikt men där har vi ju Disney på avbytarbänken, så helt säker är jag inte. Vitrolife slipper Kinas ettbarnspolitik. Det är bolagets lönsammaste marknad - så det gör skillnad men kanske främst på sikt. Annars har jag inte gjort så stora ändringar - möjligen är det dags för något inom materialsektorn om nu dollarn ändå ska upp ännu mer? Norsk Hydro gillar jag.

Aningen idéfattigt är det just nu - förslag mottags tacksamt :)

Tävlingen

PoängAvkast-ning %Jfr 1 månad (p.e)Kommentar
Afärsmodellen83-11,2%+0,4 peSunda bolag som ICA är uppe på banan igen
Gottodix84-13,7%+0,6 peRailcare har kanske toppat nu?
Solbulle4518,4%+0,0 peSkistar tar liften uppåt
Rockräven2999,0%-8,6 peKaro Bio något mindre het
Örby Industrier82-5,2%-2,0 peSSAB har det tufft
SIXRX11,0%+0,5 peKnappt sju procent upp på en månad...
Portföljen18,7%+1,3 peElva procent i oktober var ju en studs


Fortsätter jag till vår tävling så blev ju just det här året inte så dramatiskt men desto mer fascinerande. Gruppens eventinvesterare Rockräven dominerar totalt. För egen del noterar jag hur högt priset kan vara för att inte ta det som kallas för due dilligence på allvar. I tävlingen ställde jag upp med mitt b-lag. Bra aktier som jag valt bort för att de haft något som oroar mig. Tur att det stannade där - för det har verkligen inte gått något vidare.

Tur, skicklighet och andra förklaringar

För övrigt en bra påminnelse om ens egna tillkortakommanden. Nu verkar det bli ännu ett bra år både relativt och i absoluta termer.  Listan av andra förklaringar än skicklighet är längre än man tror. Det finns många skäl för läsare av denna och andra bloggar (eller för den som köper fonder på banken) att alltid vara skeptisk till goda resultat. Det har jag skrivit om tidigare men en sak som blev tydlig över sommaren och sedan i oktober är att vi legat rätt tungt dopade av centralbankerna. När de tog sitt globala ansvar för vår familjeekonomi igen under oktober, så gick det också bättre. Värt att tänka på innan man blir för kaxig - memento mori.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam