Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

söndag 10 januari 2016

Inventerar portföljen inför rapporterna - håller den i börsoron?


Nytt inlägg på Nordnetbloggen: Börsoron inför rapportsäsongen - tillfälle eller inte?
I senaste inlägget "Börsoron inför rapportsäsongen – tillfälle eller inte?" (Nordnetbloggen) tittar jag vidare på börsläget inför rapporterna. Hur klarar sig vår egen portfölj? Det är ämnet här.

Rapportsäsong i börsstorm

Det lär sätta sin prägel på den här rapportsäsongen att den inträffar mitt i en rejäl turbulens kring Kina och pressade värderingar. Många av våra bolag står för, om möjligt, ännu mer intressanta rapporter än vanligt. Ovan är fördelningen i portföljen som den såg ut i mitten av veckan. Sedan dess har vi minskat något i Markel och har en liten position i XactBear (för att sänka volatiliteten i portföljen). Det här är fördelningen just nu.




Vad går jag då in med för förväntningar på de olika bolagen i portföljen?

Dollarfrossa i HM



Ett intressant bolag är HM. Jag har tidigare noterat att kampen mellan de som oroar sig för marginalerna och de som ser till affärsmodellen och tillväxten ger en intressant dragkamp i aktiepriset. Jag har skrivit många inlägg om en av mina favoriter - det återfinns via etiketterna. Några är "Ränte- och valutaoro kan ge tillfälle i HM",  "Håller HM:s strategi för kineser och Zalando?" och 
"HM i 10 grafer - vad kräver aktien för tillväxt och marginaler?" från den här bloggen samt "HM:s ljusa framtid och dolda problem" (Nordnetbloggen).

Nu har björnarna greppet om aktien och förutom den allmänna nedgången på marknaden har flera tunga analyser pekat på oro kring framtida vinster. När jag ställer de analyserna mot den genomgång jag gjorde i höstas ser jag inga skäl att ändra min positiva grundinställning. Faktorerna som oroar finns, t.ex. kostnaderna av att ha både fysiska och digitala butiker, ökad prispress och högre risk i hela branschen. Samtidigt har inget i grunden påverkat HM:s bevisade affärsmodell och växande framgång i till exempel Kina.

Med andra ord är det en prisfråga. Tittar man på ett enkel mått från (fantastiska) Börsdata, p/s-talet, så framgår det att HM inte har en pressad aktiekurs. Lägg därtill min egen positiva bild av bolaget och att det inte är särskilt berört av oron och det ser ut som det är läge att vikta upp. Synd att vi redan ligger så tungt här.

Vitrolife - bra men dyrt


Vitrolife kommenterade jag i gårdagens inlägg. Under hösten har orealistiska drömmar om ökad försäljning i Kina drivit upp kursen till nivåer aktien får svårt att försvara. Åtminstone i det här kvartalet. Här väntar inte den snabba vinstökning som marknaden hoppas på. Svagare yuan samt ett tapp i Kina (eftersom det var säsongseffekter som höjde senast) skulle också kunna ge viss motvind. 

I stort sett är det dock samma fina bolag som det brukar vara. Tvärt emot HM lär det dock snarare slut på medvinden som ligger i korten. Det är ett av våra kärninnehav men möjligen behöver vi minska lite till, tyvärr.

GE går från klarhet till klarhet

Förra rapporten satte jag rubriken "GE mosar SKF - igen" (Molekylär Ekonomi). Lönsam avveckling av finansverksamheten, ersättning från Electrolux för den nedlagda affären men framför allt organisk tillväxt trots en ihållande dollarmotvind imponerar. Nu har USA:s industri backat mer under sista kvartalet och dollarn varit ihållande stark, så realistiskt är det här en aktie att vara försiktig med. När bolaget är så här starkt är det dock inte läge att minska. Istället håller jag tummarna och lyssnar extra intensivt när rapporten släpps. 

BMW - intressant läge för den modige

När ett av världens starkaste varumärken handlas till p/e på 9 höjer det förstås ett och annat ögonbryn. Nu ska det dels sägas att bilindustrin ofta handlas lägre än andra branscher till följd av riskerna med ständigt höga utvecklingskostnader. Det här stämmer bra på Bmw som lagt men även tjänat mycket pengar på ett brett modellprogram. Trots det är det nu flera modeller, som viktiga 3-serien, som börjar kännas daterade.

Det är också så att på många marknader börjar de talas om att en peak i försäljningen kommit (Sverige) eller är på väg (Usa). Lite försiktig ska man dock vara med att hoppa av uppgångar för tidigt. Nu faller Bmw-aktien nästan fritt på oro om effekterna av billigare yuan samt lägre efterfrågan och för stort utbud i Kina.

Jag är skeptisk till att effekterna blir så stora som befarat. Bmw har fabriker i Kina och berörs därför bara marginellt av valutaeffekter. Förväntan på försäljning i landet är inte heller alltför utmanande ut ligger runt noll i tillväxt. Är det inte en kollaps i Kina vi talar om så lär inte det som nu händer synas på vinsterna på kort sikt.

Här känns därför fallet som ett läge för den som inte tror Kina helt åker av banan.

Investor - för låg substansrabatt


Dagens Industri hade en intressant artikel i veckan om investmentbolagen. Deras substansrabatt har minskat eller till och med vänts till premier. Det i ett läge när börsen, möjligen, är dyr och en viss selektivitet är på sin plats. Investor ger en viss hävstång på index samt exponering mot några bra onoterade innehav (bl.a. Mölnlycke). Det finns också en risken för en dubbelsmäll om både Investor och dess innehav får se sina p/b-värden falla. Det känns  inte som det intressantaste sättet att exponera sig mot börsen just nu. Möjligt att vi viktar ned. 

Markel

Det amerikanska försäkrings- och investmentbolaget har gått alldeles utmärkt på börsen trots att avkastningen på eget kapital legat under historiska nivåer. Effekten är att sett till rapporterade siffror ligger avkastningen på eget kapital på 5,5 procent och P/b på 1,5, vilket ger ett p/e-tal på över 25. En viss reservation är på sin plats här, eftersom det i redovisningen finns en del övervärden som inte tagits fram till beskattning och som alltså inte syns i vinsterna ännu. 

Förstås ohållbart trots det. Bolaget värderas fortfarande utifrån att det kan avkasta över 10 procent, vilket ger ett p/e under 15. Historiskt har Markel klarat betydligt mer än så under decennier men frågan som alla vet - historisk avkastning är ingen garanti för framtida resultat. 

Det kan vara att bolaget är för hett nu men det ger å andra sidan ett skydd i portföljen mot högre räntor, så jag är lite kluven.

Apple är ett case helt i sin egen värld

Ett annat bolag där förväntningarna är låga är Apple. Exklusive kassan handlas megavaurmärket till p/e 8. Här spökar oro kring Iphone 6s. Marknaden räknar med fallande försäljning, bland annat baserat på stora lager och svaga resultat hos underleverantörer. Det kan absolut vara så att en cykliskt justerad vinst ska ned något i Apple. Frågan är dock om det inte helt enkelt är på väg att bli för mycket oro inprisad nu. Går Iphone 7 bra lär det vända uppåt igen och frågan är varför det skulle vara så otroligt. En poäng är att bolaget bör klara den pågående oron ok, åtminstone om Kinaförsäljningen håller igång - det finns det lite blandade signaler kring.


Cellavision - helt rätt värderat

"Inte uppenbart att höja Cellavisions värdering" (Molekylär Ekonomi) var min bedömning i november. Riktkursen satte jag till 65 kronor. Ungefär där ligger kursen idag. I princip är all känd information inprisad och varken jag eller marknaden räknar med överraskningar i årets sista kvartal. En hel del är redan kommunicerat. Guidningen framåt kan möjligen vara en faktor. 

Doro - ett kärt ämne

Vi gick in i Doro med ett någorlunda kort perspektiv, eftersom jag ser en del svagheter insmugna bland bolagets fina kvaliteter. Det debatterade jag med Aktieingenjören i somras. Senaste rapporten gav jag dock rubriken "Uppsida i problemfritt Doro" (Molekylär Ekonomi). Det känns som att det bara är att rulla på till dess momentum i bolag och aktie mattas. 

Ericsson - chansar på fler positiva händelser

Köpet av Ericsson fick en liten skjuts när avtalet med Apple kom. Tankarna kring köpet är dock beskrivna i "Cisco Ericsson - det dolda samgåendet" (Molekylär Ekonomi). Det är en eventinvestering, där jag hoppas på att det blir mer diskussioner om den här högst logiska affären. Samtidigt är jag inte särskilt orolig för Ericsson i den pågående turbulensen. 


Norsk Hydro och Millicom - får ligga och dra en stund till

Två innehav ligger i rak motvind mot omvärlden just nu. Det är Norsk Hydro och Millicom. De utgör tillsammans knappt 10 procent av portföljen och min grundinställning är trots allt att den här motvinden lättar. Vid en riktigt djup dipp, utan nya dåliga nyheter, skulle jag möjligen kunna öka. Annars är det här frön som jag sått för att skörda längre fram, kanske in på 2017 (fast jag vet ju inte när det vänder, därav att de är med i portföljen redan nu). 


Volvo - en prisfråga


Ett fall i industrikonjunkturen vore förstås förödande för Volvo. Faktum är dock att mycket såg bättre ut kvartal 4 jämfört med kvartal 3. Dollarn var dyrare, kostnader för råvaror lägre och efterfrågan på den viktiga europeiska marknaden ger intrycket av att vara stark. Usa är svagara och Kina förstås riktigt osäkert. 

Om det fanns en indikator för volatilitet i förhållande till faktiska händelser, så skulle Volvo toppa den. Det händer förvånansvärt lite i organisk försäljning och svängningarna beror mest på valutaeffekter. Notera hur platt försäljningen är i bilden ovan (ritad med fast p/s-tal på 0,5). Nu är priset per försäljningskrona lågt. Köpläge för den som vågar gå contrarian mot oron.

Heja Sverige!

Avslutar med två nya innehav i portföljen. Clas Ohlson och  D.Carnegie. Tanken här är att utnyttja den starka svenska konjunkturen och i fallet Clas Ohlson att dollarn kan komma att försvagas. Köpen finns kommenterade i tidigare inlägg men de är lite för nya för att jag ska ha något ytterligare att komma med. 

3 kommentarer:

  1. Intressant.

    Jag lärde mig några saker i tidigare börsnedgångar. Ett bra bolag är inte samma sak som en bra aktie. Men i de flesta fall hämtar sig aktiekursen i ett bra bolag efter börsnedgången, men inte alltid. I en del andra bloggar hyllas Atlas Copco (folk verkar köpa aktier bara för att kursen tappar några enstaka procent), men man ska inte vara för säker på att historien alltid upprepas (avs. kursåterhämtning efter nedgång). Det gäller även att bevaka bolagens kunder och om deras köpkraft finns kvar efter krisen.

    Nu hittar jag inget tydligt fall bland dina bolag (kanske Hydro, men det har du ju redan skrivit om).

    /H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klokt. Håller helt med om att i ett ras frikopplas aktier och bolag. Dessutom kan ibland bättre bolag än man trodde hamna i högst verkliga problem.

      Historien upprepar sig inte men är variationer på samma teman, tycker jag är en bra tanke. Den här gången är det ju ingen som vet vad vi ska landa i för framtida investeringsbehov. Så jag håller med dig, det är vanskligt att utgå från att iof välskötta Atlas Copco landar lika bra den här gången.

      Håller med dig om att Hydro är en kandidat för ett ras om det vill sig illa. Sedan kanske teknikbolag som Apple, Doro och Ericsson kan rasa men det är inte sä dyra den här gången och det har inte varit så mycket fokus på tapp i konsumtionen.

      Volvo har förstås alltid möjlig nedsida men priset är inte så farligt just nu.

      Men vem vet...

      Radera
    2. Hej!
      Det kan vara värt att tänka på att Volvo har en mycket hög skuldsättningsgrad (3,7) nu när det börjar blåsa snålt. Tack för en bra blogg!
      Mvh
      Daniel

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam