Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 21 april 2016

Kort om rapporterna: Ericsson sämre än det dåliga första intrycket

Ericsson brakade igenom analytikernas förväntningar. Tyvärr var det ingen uppiggande läsning att reda ut varför.


Sämre än väntat

Källa: Ericsson
Mitt första intryck när rapportsiffrorna rullade in i morse var att det var för höga förväntningar som gjorde att Ericsson förklarade att rörelseresultatet på 3,5 miljarder var för dåligt (väntat var 4,3 miljarder).

Med en jämförbar försäljning som sjönk 1 procent jämfört med förra året kändes till en början rapporten ungefär som den från ABB häromdagen - "Kort om rapporterna - ABB kraften att överraska". I det fallet föll försäljningen på att det var färre engångsaffärer medan segmentet med mindre basaffärer låg stilla. En bit ned idag men ingen genomklappning var min reflektion vid frukosttallriken. Liknande slutsatser kom flera andra som kastade ett hastigt öga på rapporten, som Ulf Petersson i "Svag rapport från Ericsson" (Di). Riktigt så blev det inte utan aktien backade mer än 10 procent idag.

Det som drev nedgången under dagen var den växande insikten att det går dåligt för Ericsson på flera marknader. Europa, Mellanöstern, Indien och Latinamerika tillhörde marknaderna där försäljningen backade mellan 15-25 procent. Nordamerika och Sydostasien stärktes men inte tillräckligt för att motsvara minskningen. Ett typiskt fenomen när försäljningen sviktar är att priserna följer med ned. Det syntes på bruttomarginalen som, justerad för engågsposter, föll till knappt 34 procent från drygt 36 procent. Det var helt klart dåliga nyheter och nu väntar neddragningar för att få ned överkapaciteten. Det höjer årets omstruktureringskostnader med en miljard.

För bolaget bedömer inte att nedgången var tillfällig. Det är främst förväntningarna på Europa och vissa tillväxtmarknader som behöver justeras ned och hårdast drabbat är tjänstedelen (global services). Där var det tvärstopp med ett resultat på 0,6 miljarder vilket ska jämföras med förväntade 2 miljarder. Det är intressant att notera att för, också infrastrukturkänsliga, ABB steg basorder i Europa med 6 procent och med 3 procent i Asien och Mellanöstern.

Mina reflektioner

Med sämre resultat, sämre utsikter och kostnader för neddragningar är det lätt förstå att marknaden ogillade rapporten. Ericsson såg inte riktigt ut att vara ett bolag vars VD har tid att vara ordförande för Sveriges Olympiska Kommitté. Ja, eller så tvärtom, han kanske får mycket tid över till det jobbet.

För mig är det här en rapport som behöver sjunka in lite. Jag ska med spänning läsa de analyser jag kommer över. Det såg inte riktigt ut som att Ericsson har full koll på läget. Jag hoppas jag har fel. Kortsiktigt valde vi i alla fall att stiga av aktien. 

Jag ska vrida och vända lite på rapporten ett tag framöver. Allmänt sitter jag dock ogärna kvar i våra kortare innehav när det faller snabbt av goda skäl. Jag ogillar svåra beslut och vill inte bli sittande med en aktie där man lätt kan få nya svåra beslut. För det kan mycket väl fortsätta nedåt, likväl som studsa upp. Rapporten hade för många framåtblickande osäkerheter för att mjuklanda. Därför kliver jag hellre av, tittar, lyssnar och fattar ett nytt beslut om vad vi ska göra. - även om det skulle kosta några kronor på kursen.



4 kommentarer:

  1. Synd att Huawei inte är börsnoterat. Blir väl att vänta in Nokias Q1 10 maj istället. Börjar bli dags för lite vinstvarningar i industribolagen nu kan man tycka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För sent inpå för varningar. Så här långt har faktiskt de flesta i jämförbara tal legat runt nollan i tillväxt. Vi får väl se om det håller i sig.

      Radera
  2. Har du läst några bra analyser av Ericsson sedan detta inlägg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det har varit överraskande tunnsått. Kollade på Nasdaq och där ligger 7 av 9 analytiker på behåll med en vardera på köp & sälj. De resonemang jag sett upprepar bara det som stod i rapporten - att utsikterna för tjänstedelen såg svaga ut.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam