Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 9 maj 2016

3 snabba om riskerna i HM

Det saknas inte risker i HM. Kör dagens tre snabba om det.


Försäljning nästa måndag



Det är äntligen medvind för Hennes & Mauritz. Dollarn är på väg ned och enligt bolaget var den svaga försäljningen i mars mest en kalendereffekt. Vi får väl se, närmare bestämt nästa måndag den 16 maj,  för då kommer försäljningssiffrorna.

Reklam: Klicka här och prenumerera gratis på veckobrevet som jag är skribent i

Dagens huvudinlägg återfinns på Nordnetbloggen "5 nyheter som styr kursen på börsen". Därav att jag är lite kortare en vanligt i det här.

Försäljningen har fortsatt växa i HM men numera står befintliga butiker stilla. Hela ökningen i försäljning kommer istället från nya butiker och till kunder som köper via nätet. På mogna marknader är det därmed vunna marknadsandelar som räknas och på tillväxtmarknader är det nyetableringar som ska lyfta bolaget. Så här ser hela branschen ut - det finns nästan ingen tillväxt i befintlig verksamhet att luta sig mot. En tuff situation som bland annat bolag som KappAhl, Polarn & Pyret och amerikanska GAP fått känna på. HM har klarat det här bra men mycket bygger på att marknader som Kina fortsätter växa. Det har varit tufft för en del andra bolag.
Tittat man vidare så ser man överetableringen i klädindustrin genom att bruttomarginalerna faller. Det är svårare att ta bra betalt via nätet, något många fått erkänna. Dessutom faller rörelsemarginalen. Det beror bland annat på att det kostar att ha både fysiska butiker och försäljning via nätet. Är det samma kunder blir som nås via båda kanalerna blir det i princip dubbla kostnader.

Hur kommer det då gå? Vissa tror att utmaningarna kommer att pressa bolaget länge, som jag skrev om i "Hur hantera kraschrekar (som för HM och Cellavision)?" Helt klart är att värderingen redan påverkats, exempelvis genom fallande p/e-tal. För min del ser jag fortfarande ett mycket lönsamt bolag som vinner marknadsandelar, även om en korrektion av priset nog var på sin plats. Nu har aktien kommit  ned och vårsolen är här. Den kanske värmer tillräckligt för att det ska bli en ny vårjacka?

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook (ny!), Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!


9 kommentarer:

  1. Tycker din nya serie med "tre snabba" är väldigt bra! Jag är nyfiken på dina funderingar kring Ericsson, bolagets värdering och hur det ska stå sig i framtiden. Dessutom tycker jag att spreaden mellan USA och Sverige är ganska intressant, då våran börs har laggat efter lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två ämnen som ligger mig varmt om hjärtat! Sätter upp båda på listan.

      Radera
  2. Hej Gottodix!

    Tack för att du delar med dig och en snygg analys!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tittade in på din blogg - snygg! Här är ett lästips till andra som kollar här: http://utdelningsstugan.blogspot.se/2016/04/sondagslasning-24-april.html

      Radera
  3. Basic analys, inget nytt, men tack ändå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här serien är ju tänkt att vara just en snabb titt. HM hittar du en hel del inlägg om under etiketten. Några lite längre länkade nedan.

      Om konkurrensen och tillväxten:
      http://gottodix.blogspot.se/2015/09/haller-hms-strategi-for-kineser-och.html

      Lite mer om problemen:
      http://www.nordnetbloggen.se/hms-ljusa-framtid-och-dolda-problem/30/09/2015/

      Lite mer grafer och funderingar om rätt wacc här.
      http://gottodix.blogspot.se/2015/09/hm-i-10-grafer-vad-kraver-aktien-for.html

      Radera
  4. Svar
    1. Kul med diskussion. Jag la ett svar på på din blogg (övriga hittar diskussionen via länken i din kommentar). Notera att inlägget ovan bara var en kort kommentar, betydligt mer utförliga inlägg finns också här på bloggen. Några länkade i tidigare kommentar.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam