Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 20 maj 2016

Gottodix aktieskola - vad vill ni se?

Snart dags för en storsatsning - min nya aktieskola. Om ni lovar att inte berätta något kan ni få en förhandstitt.... :)


Projekt under produktion

Jag håller tillsammans med min bror på med ett lite större filmprojekt om investeringar. Det är tänkt att vända sig till er som vill komma igång med sparande i aktier och fonder men inte riktigt kommer sig för eller vågar ta steget. Tanken är att både den som vill ha en pengamaskin och den som vill få en känsla för mer aktiva investeringar ska hitta något i vår aktieskola.

Jag hoppas också att det blir roligt att titta på för den som kommit en bit i sitt sparande men vill ha koll på vad man behöver ha koll på för att spara på lång sikt.

Hjälp till att utforma aktieskolan

Formen blir ungefär som 3 snabba men något längre och med riktig produktion.

Nu är frågan - vad vill ni se? Vilka ämnen tycker ni passar i serien? Jämfört med 3 snabba - hur vill ni att formen ska vara?

Kolla pilotavsnittet

Är ni nyfikna på att se ett pilotavsnitt och beredda att svara på några frågor om vad ni tyckte, så maila gottodix@gmail.com. Först till kvarn gäller, övriga får vänta på lanseringen :)

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook (ny!), Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!

14 kommentarer:

  1. Efterlyser Introduktioner till hur man gör enklare analyser och läser bokslut etc. Dvs hur man vässar sina verktyg för att fatta nyktra beslut.

    SvaraRadera
  2. Dina tankar kring indexinvestering och diverse ETF, ex VYMI.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Lägger med det i min lista över ämnen.

      Radera
  3. Precis det här vill jag också veta! Steg för steg vilka nyckeltal man bör kolla upp och varför. Ser fram emot att läsa, lycka till. Dina "tre korta" är toppen.

    SvaraRadera
  4. Lite konkreta idéer om TA och FA och hur man kan arbeta med det för att lägga upp strategier hade varit intressant.

    SvaraRadera
  5. En väldigt basic genomgång på hur man gör en kassaflödesvärdering.

    SvaraRadera
  6. Keep it S.I.M.P.L.E. Skriv med bebisord; envar skall förstå oavsett om man studerat ekonomi, läst lite "kort" om ekonomi/investeringar eller helt nyligen blivit intresserad. Även om du kan känna att nu är det nog för "barnsligt" - tänk om, det kan inte bli det och inom pedagogisk forskning tyder allt på samma sak: Säg det du ämnar att lära ut flera gånger men med andra ord/formuleringar =)

    /Sofokles

    SvaraRadera
  7. Du är så himla duktig på att påpeka samband genom olika diagram som du hittar till höger och vänster. I sann makroanda, kan du inte försöka på en genomgång av en "makroanalytikenrs grundläggande verktygslåda - meningsfulla index & samband för att ta pulsen på världsekokonomin/brancher" något i stil med "för att avgöra desperat tider inom tillverkningsindustri kan råvaruprisernas utveckling användas som vägvisare. Vanliga index är följande... Ett annat kan vara att titta på indexet för antal fraktfartyg som registrerats den senaste tiden. Det finns även liknande index vilka är följande.." och ge förklaringar och källor till de olika indexen?

    Jag vet att jag sparat ett antal länkar från grafer du visat och sparat din förklaring kopplat till grafen. Många grafverktyg du länkat erbjuder ju massvis med index att titta på, men utöver just det indexet du hänvisat till förstår man ingenting av de konstiga namn som grafverktygen erbjuder i övrigt.

    Tack för ditt totala engagemang inom ekonomi. Du är en samhällshjälte!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack. Det piggar upp att få sådan feedback! Ska ta med en del makro i skolan men där finns det även en del andra idéer i bakgrunden...

      Radera
    2. Stort tack. Det piggar upp att få sådan feedback! Ska ta med en del makro i skolan men där finns det även en del andra idéer i bakgrunden...

      Radera
  8. Lite sen på bollen kanske, men en genomgång av hur man går igenom resultat- och balansräkning och kassaflöden osv tror jag skulle vara väldigt uppskattat. Min erfarenhet är att det är extremt svårt att göra det pedagogiskt och lättförstått, men efter att ha följt din blogg ett tag tror jag du skulle klara av det. :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam