Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 16 maj 2016

Sidlinjespengar på väg tillbaka till börsen

Lite oro kan det vara kvar men möjligen finns det tillräckligt med pengar som ska in på börsen för en uppgång. Det är banor jag funderar i just nu.

Kolla Nordnetbloggen idag

Källa: Consensus Estimates
Måndagar skriver jag i Nordnets veckobrev, så då blir inläggen här lite kortare. Läs gärna inlägget jag skrivit där "5 nyheter som styr kursen på börsen". Där tittar jag bland annat på HM och en intressant nyhet om varför alltmer pengar läggs på hög istället för att placeras på börsen. På Facebook ligger ett annat nytt inlägg "3 snabba om ekonomins bubblor 2016".

Några reflektioner tänkte jag ändå hinna med här med.

Reklam: Kom igång med gratis aktiehandel genom att klicka här

Börjar vänja mig vid tanken på att öka i aktier igen

Vad har det tagit åt börsen? Från rekordhög oro till lägre volatilitet än femårssnittet. En metafor vore stormens öga, för visst finns risken att det blåser upp igen. Frågan är dock om det inte snarare är ett vägskäl. Ska alla pengarna som nu är vid sidlinjen amorteras eller investeras? Jag börjar luta mot det senare men först ska vi förbi Brexit.


Vi sitter på en rätt hög andel kassa just nu, så jag funderar en del på var pengarna skulle kunna placeras. Spontant tycker jag det kan finnas en del kvar i svenska kassaflöden. HM kommer ju med försäljningssiffror imorgon det blir intressant. Fast snart kanske den trenden ebbar ut lite för dollarn verkar vara på väg uppåt igen. Mycket inom industri och till och med råvaror verkar ha bottnat, så kanske ett bolag som Atlas Copco. Det är dock en väldigt svårbedömd nisch för det finns lite risk för en nedgång i USA (trots allt). Inte det jag tror men lite osäkert är det. Så där kan man fortsätta, bankerna ser inte dyra ut men väl rätt farliga, för att ta ännu ett exempel.

Så det korta svaret just nu är att jag börjar vrida lite på investeringskuben igen men jag har inte fått ihop någon sida som ser rätt ut för de 25 procent av portföljen som just nu är vid sidlinjen. Men det kommer väl.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook (ny!), Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam