Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 17 maj 2016

Välkommen till Apple, mr Buffet

Warren Buffet verkar ha slagit på datorn för senaste affärerna är ett stort köp i Apple och ett bud på Yahoos onlinedel. Vad har hänt med gurun som undvek dotcombubblan?


Bolagstrappan (egen modell)

Bättre sent än aldrig

Sexton år har gått sedan dotcombubblan. Då var det en lika stor nyhet att Warren Buffet ställde sig vid sidlinjen som det sedermera byggde legenden hur bra det beslutet blev. Jag rekommenderar den här tidsresan från 2001 - "Warren Buffett: 'I told you so' " (BBC). Hela världens favoritfarbror hade som vanligt slagit på citatgeneratorn och levererade onliners som den här:
"The fact is that a bubble market has allowed the creation of bubble companies, entities designed more with an eye to making money off investors rather than for them."
Han framhöll också att hela branschen, vid den här tidpunkten, mer varit ett pyramidspel än ett investeringsobjekt. Istället var det, då som alltid, tråkiga stabila investeringar som lockade. Den senaste investeringen var Mid American Energy. Nu har tiden gått och idag möttes vi av nyheten att Berkshire Hathaway gjort ett stort köp i Apple, (här beskrivet i DI) och att ett konsortium under Buffets ledning lagt ett bud på Yahoos e-handel (här Reuters artikel). Vad har hänt?

Reklam: Kom igång med gratis aktiehandel genom att klicka här
Jag diskuterade det här på Twitter med Johan Elmquist från Tundra Fonder. Han konstaterade det jag också tänkt - "16 år efter dotcom bubblan köper Buffett tech. När det är moget och har kassaflöden."

För det är ju det som hänt. Techbolagen är inte längre vad de var. Apple handlas till P/E 11 för 2016 och då har marknaden tagit höjd för en fallande vinst. Häromåret hade bolaget världens genom tiderna högsta kvartalsvinst. Lika imponerande siffror kommer från annonsjättarna Alphabet (Google) och Facebook. Numera dominerar dessa reklammarknaden totalt. Microsoft går för övrigt också bra.

I Nordnets veckobrev tittade jag i  "5 nyheter som styr kursen på börsen" bland annat på hur detaljhandeln utvecklats. I USA är handel online upp drygt 10 procent det gångna året medan butiksförsäljningen är ned knappt 2 procent.

Bolagens mognad avgör 

Buffet har alltså gjort det han alltid gjort - försökt hitta stabil avkastning gärna med god tillväxt till rätt pris. Nu är många bolag i techsektorn där. Själv har jag en enkel modell för hur jag tänker kring bolag och branschers mognad. Den har jag skrivit om bland annat i "När slår utmanaren mästaren - Zalando eller HM? Netflix eller Disney?"

Först kommer förhoppningsfasen - då behöver investeraren vara bra på att hänga med i och hinna hoppa av hypen som uppstår. En särskild konst och alltså inget som Warren Buffet tycker sig behärska. När bolaget så småningom etablerat sig och vuxit med bra tillväxt blir det förhoppningsvis en utdelningsmaskin.

Störst pengar tjänar den som prickar ett skifte till en senare fas innan det inträffar. När förhoppningsbolaget etablerar sig, som Fingerprint kanske lyckats med nu. Vi har dock ett annat fokus i våra investeringar - jag siktar på säkrare avkastning med lägre risk genom att försöka hitta bolag som just landat i en ny fas. För mig blir alltså Fingerprint intressant om bolaget de kommande åren lyckas hålla uppe sin lönsamhet. Vi lär i så fall få betala väsentligt mer än dagens kurs men det är det värt för mig för att få slippa osäkerheten.

Frågan är dock i vilken fas Apple är i just nu. Jag ser ett bolag som ligger i slutet av tillväxtfasen -frågan marknaden ställer sig är kommer tillväxten hålla i sig? Ungefär som i HM. Det analytikerna på Berkshire Hathaway (nej, det var inte Buffet själv som orkestrerade köpet) ser framför sig är ett bolag som redan genom sina stabila utdelningar kan försvara sitt värde. En gissning är att värdet i intjäningen per kund lockar, det som kallas ARPU.

Vi har Apple i portföljen men det är inte riskfritt - som jag konstaterade i "Rapporterna: Oj, vilken Appleskrutt!". Så välkommen Warren men kolla gärna in mina 3 snabba om riskerna i världens största bolag nedan.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook (ny!), Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam