Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 24 juni 2016

Brexit - så agerar jag nu

Pang - där small årets största nyhet. Vad gör jag nu? Funderar på det i det här inlägget.

Britterna lämnar EU

Det blev en lång natt framför en dansk (!) valvaka. Det är en utmaning att hänga med när var och varannan siffra är halvfjerds och liknande. Först såg det helt avgjort ut till stannasidans fördel men sedan svängde det.

Marknaden hade räknat med en Bremain och under torsdagen hade därtill ett flertal privata väljarundersökningar pekat på att britterna skulle stanna i EU. Det hade drivit upp pundet till den högsta växelkursen i år mot exempelvis dollarn. Med andra ord slog det här ner som en blixt på marknaden. Det lär prägla den första perioden av börsreaktionen.

En genomgång av nuläget, med länkar, finns "Börsstorm när Brexit blåser in - här är nuläget" (Nordnetbloggen). I det här inlägget ger jag några egna korta reflektioner.


Reklam - kom igång med sparandet och bli delägare i HM Nordnets samarbetspartners har fått möjligheten att ge sina läsare ett bra erbjudande. Sätt igång och spara, så bjuder banken på en HM-aktie. Vettigt tycker jag och delar gärna. Koden du behöver är Vänner2016 och via den här länken hittar du erbjudandet


Ras med pengar vid sidlinjen

I närtid tittar vi rimligen på tvåsiffriga nedgångar på börserna. Det kommer också vara ett hårt tryck på placeringar som sänker risken i portföljen. Det betyder dollar, guld och liknande. Därtill kommer med all säkerhet nya löften om stimulanser i närtid.

Det här ger den paradoxala situation som jag skrivit om i tidigare inlägg att det här raset inleds med redan pressade långräntor, placerare med stora belopp i kontanter (trots minusräntor) och högt pris på det mesta som skyddar mot risk. Det som kallas pengar vid sidlinjen. Frågan är hur dessa pengar nu agerar. Samtidigt ska det till en början säljas av en del för att gå ur de felaktiga positioner som tagits sista veckorna.

Det här nästan garanterar en extremt hög volatilitet. Dessutom lär det bli ännu en stor rotation mellan olika sektorer. Nu ser ju all stabil avkastning, om än låg, plötsligt lockande ut.



Tankemodellen

Bilder från Pixabay
Vi drog ner aktieexponeringen i veckan, som jag skrev om i Dags att sälja när segern är diskonterad?. Nu kommer jag att agera ungefär som jag beskrivit i ”Läsarfrågor – min gameplan för Brexitveckan”
och ”Värdeinvesterarens guide till Brexitoron” (Nordnetbloggen).

Det innebär i korthet att jag är redo att sälja av ytterligare en del i närtid och sedan kommer försöka placera om mot bolagen som reagerar på börsoron men egentligen inte är så berörda. Vem vet nu kanske man kan få köpa Vitrolife till ett vettigt pris igen.

Slutligen inser jag att det här börsläget kan stressa upp många investerare. Jag är knäpp nog att tycka sådant här spännande. Den politiska oron är verkligen inget som glädjer mig (varken i riktiga livet eller på börsen) och jag är ingen självplågare som gillar att se portföljen krympa. Däremot tycker jag det är livsnerven i investeringar när det händer saker.

Alla har förstås inte den inställningen till sitt sparande. I den situation vi nu går in i är det ett helt rimligt alternativ att tuffa på som vanligt. För en stor skillnad mot exempelvis finanskrisen är att det här, så långt det går att överblicka, är en politisk kris inte i fullt ut en ekonomisk. Det går ju bra för Storbritannien och allt mindre dåligt för övriga Europa. Jag skulle därför inte, för min del, vara alltför orolig för att helt enkelt behålla mina innehav och fortsätta spara löpande. I längden är det bolagen som räknas.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!

8 kommentarer:

  1. På måndag kl 9 kommer jag att bänka mig framför depån med en stor likvid och FYNDA, mums

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja,det svåra nu blir att vara åtminstone halvnära botten när man köper.

      Radera
  2. Har man gott om torrt krut kan nog dom närmsta veckorna bjuda på flera fina tillfällen att plocka på sig bolag.

    Trevlig midsommar!

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
  3. "Ja,det svåra nu blir att vara åtminstone halvnära botten när man köper."
    Har du lust att avslöja strategi för detta? När gissar du att botten nås? Första veckan, eller senare?

    Du funderar på att sälja av initialt. Hur gör man det på bästa sätt? Säljer på måndag kl 9 oavsett pris, på första rekyl, eller någon annan strategi?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ledsen att svaret dröjde. Lite sent nu men svaret på andra frågan är att jag ogärna säljer eller köper prick på öppning. Har hänt när jag tycker marginalerna är väldigt stora (t.ex. när vi köpte Nokia efter att de sålt telefonerna till Microsoft). Jag brukar agera direkt när första priserna landat. Runt halv tio. När jag säljer efter en dålig nyhet kan jag ibland försöka få in första studsen när säljtrycket lättar. Svårt och funkar inte alltid.

      Första frågan. Jag tror på upp emot en månad den här gången. Jag kommer bara behålla vår björnfond veckan ut men sedan har jag inte så bråttom att köpa nya aktier. Det kan få ta ett tag . Det brukar inte göra så mycket för uppgångarna är ofta längre i tid än nedgångarna.

      Radera
  4. Tack för bra sida! Tror det du skriver stämmer klockrent. Jag sålde av mycket strax innan brexit och lade i dollar (vilket känns ok nu) och kommer sitta vid sidlinjen ett tag. Tror det blir en utdragen process, där scenariot är minst sagt oklart. Tror att det kanske blir något klarare under sensommaren, och där räknar jag med att gå in i omgångar och mer sedan under hösten, särskilt när amerikanska valet verkar ha en vettig prognos. Ha en fin sommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tajmingen mot slutet av sommaren tror jag också på. Någonstans där, efter rapporterna, kanske det kan börja lätta.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam