Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 15 juni 2016

Feds "new normal" höjer aktiekurserna vid en Bremain

Frågan är om inte FED just banat vägen för en stigande börs. Åtminstone om ekonomin kan kryssa förbi Brexit.

Källa: FED


Stabil ekonomi men lägre ränteförväntningar

FED låter räntan ligga stilla. Två höjningar i år är budet och när nästa kommer är en helt öppen fråga. Juli är inte avskrivet från agendan. Oro i omvärlden, inte minst kring Brexit påverkade beslutet, liksom att utsikterna för amerikanska arbetsmarknaden tappat lite momentum. Det var dock inte mer än att Janet Yellen på presskonferensen sa att det var en blandad bild med data som pekar i lite olika riktning. Inget som oroade henne. "Fed pares back 2017 interest rate forecasts - Central bank caution over jobs growth and overseas risk factors" (FT).

En pricksäker formulering av nuläget kom i den här rubriken "Economists React to the Fed Decision: Too Many Uncertainties" (Wsj). Flera av de intervjuade ekonomerna i den genomgången svarar att FED den här gången ville glida förbi ett rörigt nuläge men inte ändrat sig i grunden. Det var även mitt intryck efter att ha läst och lyssnat på FED.
Genomgående var det en pressrelease och presskonferens från FED som landade i stort sett mitt i prick på det marknaden väntade sig. Hur lite som hade förändrats sedan mars framgår av tabellen ovan. Den lilla justeringen i ekonomin är att inflationen nu förväntas bli något högre jämfört bedömningarna då. Med andra ord är prognoserna något mer offensiva än när FED hade bestämt sig för att höja mer än de signalerar nu. Inte en helt självklart förändring.

Marknadens reaktion på beslutet var också stillsam. Det framgår av de stillsamma kurvorna i "The Market Reaction to the Fed in Six Charts - U.S. 10-year Treasury note yield falls closer to record low" (Wsj). Det som hade hänt, redan inför mötet, var att de långa räntorna har tickat nedåt.

Reklam: Börja spara gratis genom ett klick

Det intressanta var det långsiktiga

Till del är det här en del av att kapital flyr risk, samma rörelse som pressar räntor i Tyskland och Japan. Dessutom är det stödköpen från centralbankerna som pressar ned de långa räntorna. En annan förklaring, som jag nämnde i 3 snabba senast, är att den neutrala räntan är på väg ned

Det har inte hänt något väsentligt med inflationen, svarade Janet Yellen, kärninflationen tickar på och de tillfälliga faktorer som bromsat börjar lätta. Däremot har den riskpremie sparare vill ha för inflation gått ned. Det är det som sänker inflationsförväntningarna. Marknaden har med andra ord allt mer kommit att lita på att det inte kommer något större inflationslyft ens på lång sikt men möjligen en viss normalisering.

För aktiemarknaden är det en bra signal, eftersom det lätt kan leda vidare till lägre riskpremie även för aktier. Det behövs ju inte lika hög diskontering om säkerheten i inflationen ökar. Janet Yellen var dock betydligt tydligare än så i sitt resonemang.

I ett av sina längsta svar resonerande hon om den hur den neutrala räntan utvecklas. Det är den ränta som håller ekonomin i balans när tillväxt och arbetslöshet ligger på sin långsiktigt hållbara nivå. Nu är den neutrala realräntan (dvs. exklusive inflation) antagligen noll, resonerade Yellen. Något högre kanske den kan nå men det är, med hennes ord, "a new normal" efter att det skett ett "downward shift".


Min reflektion

Favorit i repris
Det här syns i hela FED:s bedömning av räntan på sikt. Trots att inget annat ändrats har den sänkts tre tiondelar i jämviktsläget. Nu döljs det här av att det är så mycket oro i aktiemarknaden. Om den skulle lätta är faktiskt det Janet Yellen säger att inflationen blir stabilare samt att den neutrala realräntan sänks. Båda är faktorer som sänker ränteförväntningar på sikt. Marknaden har aldrig fullt ut accepterat att nuläget i sina kalkylräntor, som jag skrivit om tidigare.

Nu blev det ännu tydligare. I bilden ovan, som jag använt tidigare, har jag ritat ut sambandet mellan ränta och tillgångspriser. Lägre ränta ger högre pris på allt från hus till aktier. Kurvan kan skifta in och ut beroende på riskpremien i ekonomin. Nu tror en del att den kan skifta inåt, på grund av sämre konjunktur eller ännu värre en kris efter brexit. Gör den inte det, så är det Janet Yellens siffror visar ett skift utåt. Lägg till det att marknaden börjar prisa in de lägre räntorna. Då har du en börsuppgång igen.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!




2 kommentarer:

  1. Står du fast i tron på Bremain? Själv hoppas jag, men jag vet inte om jag vågar tro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. La svaret som ett eget inlägg. Jag tror det blir en Bremain men viktigre är att jag investerat så och är beredd att ta konsekvenserna (snabbt) om jag har fel.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam