Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 13 juni 2016

Kommentar: börsen i veckan

Dödsskjutningarna i Orlando var en sen nyhet som ändrar karaktären på den nya veckan. En del spiller över till den här bloggens område - investeringar.


Händelserna i Orlando

På måndagar skriver jag en nyhetskrönika i Nordnets veckobrev - de flesta relevanta länkar hittar du där.

Den här veckan blev den lättsamma tonen i krönikan inte så lyckad. För under kvällen rullades de fruktansvärda händelserna i Orlando upp. Över 50 dödade och lika många skadade är en hemsk nyhet men normalt inte ämnet för en investeringsblogg.

När mördaren upphöjde sig själv till terrorist genom att koppla samman sig själv med IS och den organisationen direkt hakade på, fick händelsen ytterligare en dimension. "After Orlando Massacre, Donald Trump says it shows he is right about terrorism" (New York Times). Med de utspelen hade händelsen förflyttat sig från en fasansfull tragedi till världspolitik.

Dessutom, om man får vara så krass, med möjlig effekt på börsen. För förbättrade odds för att Donald Trump intar vita huset var inte det marknaden ville ha med sig in i en redan orolig börsvecka. Nu är knappast dödsskjutningarna något som får mer långtgående effekter. Åtminstone inte så vida det går att rulla upp ett mer välplanerat dåd än vad som hittills framkommit.

Ska jag vara ännu mer krass var det nog händelserna en lättnad för Donald Trump, som den senaste tiden tvingats ordentligt på defensiven efter att både hans moral och förmåga i affärer har ifrågasatts.

Topp 5 på Nordnets veckobrev

Den topplista jag tog med i nyhetsbrevet var fotbollsinspirerad med den här rangordningen.
  1. Börsnerverna på helspänn
  2. Åker England ut nästa vecka
  3. Ryssland leder börs-EM
  4. Sverige möter Spanien på onsdag
  5. Slankado istället för chips till matchen
Toppade gjorde förstås den häftiga börsoro som rullade in över världen och särskilt Europa i fredags. Några aspekter av den tycker jag är särskilt intressanta. En är att jag har läst en hel del under helgen och faktum är att ingen riktigt fått grepp om vad som händer på marknaden vid en Brexit. Det som krånglar till det är bland att så mycket kapital ska flyttas runt.


Den röriga börsoron

Förra sommaren var ju den paradoxala utvecklingen att euron stärktes varje gång det kom dåliga nyheter om Grekland. Orsaken var att många behövde stänga spekulationer i dollar för att sänka sin risk, då löste de istället sina lån i euro. Det kan också bli så att en valuta som pundet, kortsiktigt, är en trygg plats att gömma pengarna i trots att oron kommer från brittiska öarna. Det skulle i så fall bero på att brittiska obligationer skulle stiga i värde om Bank of England tvingades reagera på valresultatet med lägre räntor eller åtminstone lägre än planerat. 

Fast det troligaste är ändå att kapitalflöden skulle strömma ut till det som verkar vara, i sammanhanget, trygga hamnar. Hit hör Japan, som jag skrev om igår, men även USA, Schweiz och de skandinaviska länderna. Inte minst Sverige skulle kunna hamna i en knepig situation. Riksbanken har överraskande och får man ändå säga skickligt styrt undan den kronförstärkning som var på väg under våren. Frågan är vad banken gör om förloppet är snabbare. Sverige är trots allt ett land med bra tillväxt och överskott i bytesbalansen. Vore jag valutatrader utan någonstans att snabbt stoppa undan pengarna skulle jag titta åt det här hållet.

Vad spelar det för roll då? Ja, jag har i flera inlägg skrivit om hur tufft den exportberoende svenska börsen och dess bolag har att hantera en starkare valuta. Nu är det möjligt att dollarns skulle stärkas än mer och då kanske det jämnar ut sig något. Säkert är det dock inte. 

Reklam: Börja spara gratis genom att klicka

Är det en synvilla?

För min del undrar jag ändå om vi inte ser en synvilla just nu. Det finns alltid ett mått av effektsökeri i rapportering från valkampanjer. Visst har Brexit haft fina siffror via nätmätningarna men om nu statistikerna säger att telefonmätningarna är mer rättvisande och de tyder på en ganska klar seger för stanna - är det inte läge att chansa på det då. Jag är, som jag skrivit, tidigare inne på den linjen.

Händer det inget annat i världen då? Nja, jag kommer förstås följa Janet Yellens presskonferens från FED-mötet i veckan men där är ordval och formuleringar snarare än själva beslutet i centrum. Nu vet redan marknaden det mesta om FED:s beslutsprocess, så jag är inte säker på hur mycket den konferensen ger. 

Kortsiktigt kommer den säkert att betyda en hel del och det de kokar ned till är om FED hellre banar väg för en höjning i juli eller direkt efter sommaren alternativt om banken föredrar att lämna lite antydningar om att det finns mer stöd att få om Brexit går fel. Nästan säkert kommer Janet Yellen säga något vasst om hur dåligt en Brexit är. Vill det sig illa då är det bara marknaden, inte väljarna som lyssnar på varningarna. Det skulle kunna vara en trigger för en börsnedgång på onsdag. 

Något annat?

På bolagsfronten är HM riktigt intressant med nya försäljningssiffror samma dag som Inditex rapporterar. Jag tror det här siffrorna kortsiktigt är lite make or break för aktien. Marknaden skulle inte gilla ännu en besvikelse. Samtidigt är aktien i ett läge där det inte krävs särskilt mycket för att skicka tillbaka den upp emot 300 igen. Med andra stora siffror som kommer, också på onsdag. Vad jag själv tror? Lite hoppas jag att uttalandet i pressmeddelandet från mars gäller och att försäljningen brukar jämna ut sig under våren. Det var skälet att jag ökade tidigare i våras. Nu får vi se om det var rätt eller fel. 

När jag läste på inför nyhetsveckan var några andra blippar jag noterade att Angela Merkel är i Kina och diskuterar frihandel, att Ryssland har sitt ekonomiska forum och Apple en konferens för tekniker. Alla är händelser som kan generera någon intressant nyhet under veckan. 

Mer långsiktigt gillade jag istället två andra nyheter, som jag med skohorn klämde in i nyhetsbrevet. Den ena var Economists specialare om hur high tech jordbrukssektorn är på väg att bli. Faktum är att mycket talar för att det blir en hype där. Intressant läge och i artikeln på Nordnet nämner jag några av bolagen. För vår del har jag ju nöjt mig med Marine Harvest. Den andra var att en börshandlad indexfond blivit störst på obligationer för tillväxtländer. Bortsett från att det är intressant i sig självt är det ett möjligt framtida investeringsobjekt men jag får väl läsa på lite först. Dessutom är tajmingen för den typen av placeringar inte helt självklar.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam