Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 9 juni 2016

Läsarfråga: bästa idéerna till fondportföljen just nu?

Får löpande frågor om fonder. Vilka trender ser jag - gör ett försök att svara.

bästa fonder just nu


Den smarta fondväljaren

Ett återkommande önskemål från en grupp läsare är att jag borde skriva mer om fonder. Det kan jag visst tänka mig, Problemet är att eftersom vi för det mesta investerar direkt direkt i aktier, så har jag begränsad koll på olika förvaltare. Däremot skriver jag ju en hel del om både länder och branscher - så på det sättet tar jag upp en hel del som fondväljaren behöver.

Läsare av bloggen vet också att jag ställer höga krav på aktiva fondval. Det bör föregås av en lika grundlig analys som aktiv aktiehandel, för det är inte lättare. Det är också bra att ha som utgångspunkt att det faktiskt är tunt med bevis för att aktivitet lönar sig. För aktier spelar det inte så stor roll, om du har en bra riskspridning och låga eller gratis courtages. För fonder är det knepigare - för där kan avgifterna du betalar bli en ren förlust.

Det krävs alltså ganska mycket för att välja fonder på ett bra sätt. Det har jag skrivit om "Det svåra men enda sättet att välja rätt aktiva fonder" (Molekylär Ekonomi).

Reklam: kom igång med ett smartare sparande - tillsammans

Basen i fondportföljen

Bra aktiva fondval handlar ofta om att pricka trender i branscher eller makro. Det kan vara att köpa råvarufonden i rätt läge eller landet som växer snabbare än marknaden tror. Skulle jag sätta ihop en fondportfölj just nu, så skulle den se ut så här.

Jag skulle grunda med billiga fonder för två marknader jag tror kan stå inför medvind på kort sikt. Det är Norge och USA. Ingetdera är självklara val men i jag resonerar så här.

Norges ekonomi är nära knuten till oljan och norska kronan har kommit ner ordentligt. Nu borde det finnas förutsättningar för en bättre period. Flera branscher som en norsk fond väljer ser också intressanta ut - hit hör oljelrelaterat men även sådant som rederinäringen borde kunna ha lite uppsida (efter sju sorger och bedrövelser).

För USA skulle det kunna finnas en uppsida om ekonomerna får rätt om konjunkturen. Särskilt gyllene kan läget bli om oron ändå är tillräcklig för att hålla tillbaka FED. Dollarn är inte heller överdrivet dyr längre.

I båda fallen skulle jag just nu välja så billiga fonder som möjligt. Det är ganska breda och allmänna case som skulle kunna falla ut på de här marknaderna och det är inte alls självklart att stock picking skulle göra skillnad här. Mitt val hade fallit på:

  • Nordnet Superfonden Norge 
  • Länsförsäkringar USA Index

Försöker hitta fondvinnarna

Ett investeringscase jag gått och funderat på är om den amerikanska medvinden för utdelningsaristrokrater blåser in över Europa. Det finns några möjliga triggers.  Precis som i läget var i USA kan det mycket väl bli en period med för låg ränta jämfört med ekonomins utveckling. Dessutom kommer färska pengar till företagsobligationer från ECB. Det vore inte alls orimligt att det leder till att företagen här gör som på andra sidan Atlanten - lånar mer för att dela ut mer. Kanske inte helt sunt men det kan pressa upp aktiekurserna. Bland riskerna märks förstås Brexit och att euron är rätt dyr mot kronan. Fonden jag tittar på är:
  • M&G Pan European Dividend Euro A Acc
Nästa case är fortsatt momentum och kanske lite ketchupeffekt på den redan heta indiska fondmarknaden. Det finns mycket att säga om Indiens ekonomi och flera inlägg om landet här på bloggen. Samtidigt är det ett land som gynnats av de låga råvarupriserna, god inhemsk efterfrågan (både offentlig och från hushåll samt framför allt en bra tillväxt. Det ligger en del i att Indien idag är det Kina var för tjugo år sedan.

Fast även här är förstås försiktighet en dygd. Till riskerna hör ny tillväxtoro, särskilt för viktiga handelspartnern Kina. Andra risker är att råvarupriserna går upp snabbare än väntat. Slutligen är Indien en genomreglerad ekonomi, där det visat sig svårare än en del hoppats för utländska investeringar att hitta rätt. Ett möjligt fondval vore:
  • Carnegie Indienfond
En tredje spännande region är södra Afrika. Det är verkligen inte självklart att det vänder nu - som jag skrivit om tidigare. Det syns i priserna på de här marknaderna. Nu har det burit uppåt ett tag. Drar inte dollarn iväg ordentligt och ligger råvarupriserna tillräckligt stabilt så kan det vara botten vi känt av. Det går att resonera lite mer kring var och i vad på den afrikanska marknaden en vändning skulle slås igenom. Kandidaterna är råvarusektorn eller den inhemska konsumtionen. I vår egen portfölj har jag satsat på det senare, här får det bli det förra. En möjlig fond skulle kunna vara:
  • Tundra Nigeria and Sub-Sahara

Min reflektion

Syftet idag var att väcka lite tankar om trender för fondportföljen. För jag måste understryka att det här mest är ett lekfullt inlägg mitt i veckan. Skulle vi faktiskt ha investerat så hade jag tittat betydligt djupare. Men förhoppningsvis kan det fungera som lite inspiration.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!


6 kommentarer:

  1. En intressant sak på fondområdet det skulle vara kul att höra andras åsikter om är hedgefonder.
    Speciellt att kolla vilka som klarat sig bra/dåligt genom de olika kriserna på senare tid tycker jag är superintressant.

    Min egen tolkning av resultaten är att de flesta inte verkar hedga något vidare bra eller alls, tvärtom ser de ofta ut att ha väldigt hög beta mot marknaden, och bara några få har låg beta och hög alfa....

    Verkar som att alla fonder som använder/spekulerar mycket derivat nu kallas hedgefonder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hedgefonder kan ju vara så mycket att samlingsnamnet nästan är svårt att diskutera. Länge presterade de ganska bra. Jag har uppfattat det som att de gick att surfa på trenden med fallande räntor. Fast riktigt bra koll har jag inte. Hur som helst har det inte gått så bra på ett tag. Ett exempel länkat nedan.

      http://gottodix.blogspot.se/2015/06/smart-beta-ja-pa-kort-sikt.html

      Radera
  2. Ja, det är svårt och tar mycket tid att välja fonder också. Jag har valt flera breda indexfonder med bra historik, och ett par aktivt förvaltade. Norge har jag inte tänkt på, men det verkar lite smalt? USA tror jag mer på, men man undrar ju vad Trump kan ställa till med...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo vi vet vad som kommer att hända om Trump vinner:
      "Clinton: "Risk för kärnvapenkrig med Trump"
      det rapporterar DI.se

      Så det är väl bara att sälja alla aktier och fonder, köpa guld, se till att i stugan på landet är det tillräckligt med mat för de närmaste åren. Och inte att förglömma: jodtabletter, tillräckligt för nästkommande 10 år.

      Radera
    2. Sverige är smalt (åtminstone storbolagen). Norge ännu smalare. Det behöver inte vara problem om hela portföljen är bred.

      Radera
    3. Ska man vara krass och bara tänka på portföljen så är Trump en risk mot frihandeln och en möjlig geopolitisk risk. Å andra sidan verkar han sikta på att ofinansierat sänka skatter. Det är en stimulans av ekonomin som brukar gynna börsen åtminstone kortsiktigt.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam