Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 27 juli 2016

Hur ska jag starta mitt sparande till barnen?

Spara till barn. Ett populärt ämne märker jag i frågeskörden. En av frågorna tar jag i dagens inlägg.


Läsarfrågan - spara till barn

Jag fortsätter beta av brevhögen medan vi sitter och klipper fondavsnittet av Sparskolan. Serien fick för övrigt sin första recension igår. Det var bloggkollegan Framtida Frihet som tittat igenom de tre första avsnitten. Roligt.

Idag tar jag en återkommande fråga om att spara till barn. Vinklingen den här gången inkluderar även frågan hur man ska sprida ut starten av ett lång  
Hej!
ville bara fråga en sak angående mitt barnsparande är ny här. har två barn som jag vill spara i 20 år 1100 kr vardera. den lilla har jag börjat spara i indexfonder medan den andra har jag tänkt lägga 50 000 kr i investmentbolag, och sen lägga 1100 kr i månaden men vet inte om jag ska fortsätta och lägga dom på hög i några månader och sen köpa mer investmentbolag. Alternativt köpa etf:er, aktiefonder eller aktier ett år och därefter köpa investmentbolag. Eller ska jag köpa aktiefonder och sedan gå över till aktier efter några månader.
Jag skulle uppskatta lite råd i denna djungel. Tack för sån grym blogg...
Signaturen Osheen 

Reklam - kom igång med sparandet och bli delägare i HM Nordnets samarbetspartners har fått möjligheten att ge sina läsare ett bra erbjudande. Sätt igång och spara, så bjuder banken på en HM-aktie. Vettigt tycker jag och delar gärna. Koden du behöver ärVänner2016 och via den här länken hittar du erbjudandet (31 juli är sista dag att anmäla sig)


Vad är ett bra långsiktigt sparande?

Jag skrev om att det här ämnet på Nordnetbloggen i inlägget “Spara smartare till barn och barnbarn”. Det följde jag upp här på bloggen med ett lättsamt förslag till modellportfölj i ”10 bra aktier för barn”.

Sparande till barn ger en riktigt bra extra skjuts när det är dags att flytta hemifrån men det är ändå inte livsavgörande belopp. I ditt fall får jag det med hjälp av Stefan Thelenius fina sparkalkylator till 800 tusen kronor per barn, då har jag räknat på 20 års sparande med 50 tusen kronor i grundplåt, 1100 kronor i månaden och en aktieportfölj som avkastar 8 procent om året. 

Det här är en rejäl slant och en mycket fin start på vuxenlivet men det kommer antagligen inte förändra livet om det blev något mer eller mindre. Fast det är värt en del att ta risk. För hade du sparat mer defensivt och haft 5 procents avkastning per år istället, så hade du bara nått 530 tusen kronor. Siffran är inte helt tagen ur luften, för det är ungefär på den nivån som AP-fonderna ligger med sina välblandade och försiktiga portföljer.

Så min första reflektion är att jag tycker du gör helt rätt som siktar på investmentbolag, andra aktier eller ETF:er. Lång sikt lika med högre risk är en bra utgångspunkt för de flesta. Särskilt när det är en påbyggnad på annat sparande.  


Hantera en stor första insättning

Sedan är frågan om du ska samla upp och avvakta med de första månadsinsättningarna, eftersom du gör en engångsinsättning på 50 tusen kronor. Du kommer med den insättningen sätta in drygt 300 tusen kronor under tjugo år. Det är med andra ord en hyggligt stor del av det totala sparandet som ligger i den första insättningen.

Nu är grundplattan placerad i investmentbolag, så jag gissar att det är rätt bra riskspridning redan från början. Frågan blir då om det är värt att dra ned takten i insättningarna för att minska risken att komma in fel på börsen. Nja, jag är tveksam. Effekten av att vänta några månader blir för liten. 

Istället skulle jag ge rådet, både i det här fallet och allmänt, att lägga kraften på att grundplattan ger riktigt bra riskspridning och gärna är lite tryggare än det du bygger vidare med. Stabila investmentbolag låter bra och varför inte komplettera med något utanför Sverige? Exempelvis mångas favorit Berkshire Hathaway. 

Därefter kan månadssparandet var lite mer offensivt i väl valda börshandlade fonder. Exempelvis med inriktning på någon annan marknad än Sverige eller USA. Då finns det en stabil bas och så får det växa från det. Så för min del hade jag kunnat nöja mig med det första köpet av investmentbolagen och sedan kört börshandlade fonder eller gratisfonder med månadssparandet ett tag.

Möjligen finns det en annan fråga här. Är det en bra metod att fondspara till pengarna "räcker" till ett aktieköp. Ja visst, det tycket jag. Fast det har blivit lite omodernt när courtagen har kommit ned emot och i vissa fall nått noll som hos nätmäklarna. Ett intressant alternativ som löser många av dina frågor är att veckospara i aktier, som jag skrivit om tidigare. Möjligt numera när det blivit billigare att handla aktier.

En annan vinkel eller två

Jag hade en helt annan reflektion i mina inlägg är frågan. Vad är syftet med att spara till barn? Är det bara att lämna över en viss summa pengar eller är det även är att föra över en känsla för ekonomi.

I det första fallet kan ett alternativ vara att lägga in sparandet i din samlade portfölj. Det ger bättre överblick. Risktagandet kan också bli lite fel, ofta för lågt, om du delar upp sparandet i för många poster. För den som sparar belopp i den storleksklass du gör är det också bra att hålla ögonen på när du kommer upp i summor där förvaltningen av barnens sparande övervakas av överförmyndaren.
Det andra alternativet, att föra över ett intresse för ekonomi, tycker jag kan vara värt en extra tanke. Jag är där jag är idag tack vare en pappa med stort intresse för både världen och aktier.

När man grundat med bra riskspridning tycker jag det kan vara ett intressant att välja lite med baktanken att någon del även ska vara begriplig och intressant för barnen när de blir lite äldre. Det var en sådan portfölj jag gav ett förslag på i inledning.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!

5 kommentarer:

  1. Enkelt, månadsspara i Avanza Zero helt kostnadsfritt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar gratisfonderna men de är lite smala som enda innehav (de som följer OMXS30 är ju i princip ett klädbolag, några banker och en del verkstad) Kombinera några olika indexfonder är väl ett bra alternativ.

      Radera
  2. Det kom en riktigt bra kommentar som av någon anledning behövde läggas in manuellt. Anonym skriver så här:

    En viktig sak som många glömmer är frågan om sparandet ska ske i barnens namn eller ej. Blir värdet högre än 8 prisbasbelopp så får du inte längre råda fritt över ditt barns tillgångar om du sparat i barnets namn. Förmyndare måste du utses vilket inte är du som förälder (du är vårdnadshavare).

    Fri föräldraförvaltning gäller under förutsättning att värdet av barnets tillgångar inte uppgår till mer än högst åtta prisbasbelopp (44 500 kr x 8 = 356 000 kr för 2015).

    Vi har "drabbats" av detta. Fortsatt sparande sker således i våra egna namn. Det är faktiskt lite makabert att du som förälder inte anses lämplig som förvaltare av dina barns tillgångar när de når en viss nivå. Men så är det faktiskt.

    SvaraRadera
  3. Vet någon vad detta ganska häpnadsväckande regelverk har för syfte? Jag förvaltar våran dotters portfölj (med hyfsat stor framgång) och ligger runt 300000 kr nu när hon är 12 år. Vi har tänkt använda pengarna till t.ex. körkort, möblemang, bostad osv diverse "nyttiga" saker, samt givetvis lära in detta med kapitalförvaltning, då hon redan nu köper lite aktier och lyssnar på unga aktiesparare osv. Förstår faktiskt inte varför hon behöver en förvaltare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det sticker verkligen i ögonen särskilt när medel inte tas ut utan bara förvaltas och därtill med nyinsättningar.

      Syftet är att skydda barnen mot föräldrars oförstånd eller bedrägliga beteenden men det är ju lite konstigt för en förälder har som bekant långtgående befogenheter på andra områden. För min del tycker jag nog att det till del speglar samhällets syn på egna pengar som något lite misstänkt.

      Nu riskerar du bara genom avkastning att komma över gränsen innan din dotter är 18. Annars är en lösning att ha konton namnsatta med barnets namn men fortfarande som en del av föräldrarnas ekonomi.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam