Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

söndag 24 juli 2016

Pensionsfrågan - ska jag sälja min blandfond?

Är en blandfond ett bra pensionsval för en 33-åring? Tveksamt, medvetna val är svåra att klaga på men de flesta skulle nog välja annorlunda om de ställde risk och förväntad avkastning mot varandra.

Läsarfråga - ska jag sälja blandfonden?

Jag får mer läsarfrågor än någonsin. Vilket är jättekul. Just nu ligger jag lite efter, inte minst eftersom mycket tid går till att filma Sparskolan. Det är dock överlag spännande frågor jag får och jag gör mitt bästa för att svara på allt, även om det alltså just nu kan ta lite tid. Här är en intressant fråga från inkorgen:

Hej Jacob
Ursäkta om jag stör. Men jag funderade på en sak och tänkte på dig och dina erfarenheter. Har just nu en privat pensionsförsäkring hos AMF. Värdet är 127000kr. När jag börja spara i den visste jag inget om aktier/fonder. Denna fond har ca 40 % aktier 40% räntor och 20% fastigheter.
Förvaltningsavgiften är nästan 0.57% . Jag fyller snart 33år och får tidigast ta ut den vid 55års ålder. Jag tänker nu flytta denna. Vad tror du om att istället placera 50% till en globalfond 0.2% avgift samt 50% en svensk gratis indexfond? 
Bör jag bara placera allt på en gång eller sprida ut det? Borde väll ge mer än fonden jag har nu på 20+ år? Jag kan även placera dessa pengar i aktier men tror inte jag slår index på så lång sikt. Har redan en hel del indexfonder Sverige samt H&M och SHB. Skulle helst vilja sätta allt i en gratis indexfond. Skulle vara tacksam för svar. 
Mvh Patrick


Börja med en sparöverblick

Hur tycker ni Patriks ska agera? En första fråga är vad du egentligen äger i din samlade pensionsportfölj. För min del funderade jag i liknande banor i inlägget "All-in aktier betyder 17 procent av våra tillgångar".  Den här sammanställningen var med i det inlägget.


Jag är 43 år och mitt framtida sparande från lönen fram till pensionen står för nästan lika mycket som min nuvarande pensionsportfölj. Jag har en trygg och inte särskilt konjunkturkänslig anställning. Det här bidrar till att jag gärna tar högre risk för att få högre avkastning med andra delar av portföljen. Lägg till det att när jag räknat igenom alla poster blir aktieandelen i min portfölj ganska låg.

Det fick mig att för min och vår del komma till slutsatsen att allt annat än enbart aktier i det sparande jag kan styra är fel för utifrån min önskade avkastning och risk. Det här med effekterna av att ta för låg risk är något jag tar upp bland annat i andra avsnittet av Sparskolan "Så mycket får du betalt". Allt som är avsiktligt, medvetet utfört och med rätt riskspridning är ett ok sparande men utifrån våra utgångspunkter hade jag valt en högre avkastning och accepterat en högre risk för ett så långsiktigt sparande. Så ja, jag hade sålt fonden och köpt renodlade aktiefonden.

Jag fick en intressant synpunkt på tabellen ovan från en pensionsexpert. Han tyckte att jag missat en kolumn på översta raden. En del av inkomstpensionen är kopplad till tillgångarna i AP-fonderna men en hel del är fortfarande en ren transferering mellan generationerna. I Sverige har vi dock en broms, eller balansering, av hur stor den transfereringen ska vara.

Vi har alltså inte, åtminstone inte för den allmänna pensionen, riktigt det problemet som finns i andra länder med åtagande som inte kan täckas när räntorna blir allt lägre och till och med negativa. Den risken bär istället den enskilde, genom att den framtida pensionen blir lägre om samhällets tillväxt blir lägre. Det borde alltså, enligt pensionsexperten, funnits en kolumn med rubriken "Svensk BNP" där några procent av min portfölj är placerad. Översatt till Patricks fråga är det därför bra att placera sitt eget sparande med exponeringen utanför Sverige för att få bättre riskspridning. En billig globalfond låter inte som något dåligt alternativ.

Sedan framgår det inte hur Patrick bor men i vårt fall är vår pensionsportfölj ordentligt kopplad till vår villa. Det är tveksamt om det finns anledning att ha mer fastigheter i portföljen, annat då än som
spekulation om en viss marknadsutveckling.


Reklam - kom igång med sparandet och bli delägare i HM Nordnets samarbetspartners har fått möjligheten att ge sina läsare ett bra erbjudande. Sätt igång och spara, så bjuder banken på en HM-aktie. Vettigt tycker jag och delar gärna. Koden du behöver ärVänner2016 och via den här länken hittar du erbjudandet (31 juli är sista dag att anmäla sig)


Är nuvarande fond dyr?

AMF:s fond har en defensiv sammansättning som ger bra riskspridning men lägre förväntad avkastning än en ren aktiefond. Siffran jag använder i Sparskolan är att riskpremien på aktier på mogna marknader ligger runt 5 procent sett över en lite längre period. Därtill kommer någon liten del för den riskfria räntan men den är som bekant mycket låg just nu. Den ska du dessutom inte betala för, så den kan vi i det här sammanhanget bortse ifrån.

För den här blandade fonden ligger rimligen den förväntade avkastningen utöver riskfria räntan betydligt lägre. Jag har ingen mer precis uppfattning men säg för räkneexemplets skull att den ligger på hälften, runt 2,5 procent. Då framstår det inte som särskilt billigt att betala mer än 20 procent av din förväntade avkastning utöver riskfria räntan i avgift till förvaltaren. Det är inte galet dyrt heller men det är en del.  Det syns ju också på dina exempel. Du kan med lätthet placera om till investeringar med högre förväntad avkastning och ändå få ned din avgift.

Så ja, lite dyr tycker jag fonden är. Inte så den skäms för sig men för att vara såpass defensiv som den är borde den ha klarat ett lägre pris.

Tajma flytt eller inte?

Skulle jag som Patrick överväga att flytta en del av portföljen mellan olika tillgångar, så skulle jag inte känna något större behov av att dela upp flytten över tid. Jag har ju redan ett tidsmässigt uppdelat och planerat sparande för en stor del av mitt sparande.

Hade det varit en mer betydande del av det samlade sparandet eller om flytten gjorts närmare pension skulle det kunnat vara en tanke att göra flytten uppdelat i några delar med någon tid mellan varje steg. För den som vill spekulera i börsens utveckling går det också att avvakta eller snabba på överföringen till aktier, som är alternativet i det här fallet.



Jag ger ogärna råd i rena marknadsbedömningar men för vad det är värt är vi själva i princip fullinvesterade i aktier just nu, så vår egen bedömning har inte varit att ligga med en lägre aktieandel än vanligt. Den viktigaste reflektionen kring tajming är annars att risk att hamna fel ökar ju längre du ligger i allokering i en portfölj som avviker från den du på sikt satsar på. För antag att du vill äga aktier men avvaktar och priserna stiger, då kan du lätt hamna i en rävsax som är nog så jobbig som om du går in fullt ut och priserna sjunker.


Val av fond att köpa

Min reflektion över hälften global och hälften Sverige är att det kanske blir lite för stor exponering mot landet, vars framtida utveckling redan avgör en stor del av din pension. Jag hade kunnat tänka mig att ha lite mer av just den här delen placerad utanför Sverige, dvs en högre andel i globalfonden. Avgiften där lät bra men visst en gratis Sverigefond är ju ännu billigare.

Jag hr en reservation mot gratisfonderna och det är att de genomgående (så vitt jag vet) endast speglar index för de största bolagen. I Sveriges fall är en investering i OMXS30 detsamma som att köpa en klädbutik, lite banker och en del verkstad. Det är lite för smalt, särskilt som du skriver att du redan ligger rätt tungt här. Skulle någon av gratisfonderna för de andra nordiska länderna kunna vara ett komplement?

I stort sett verkar det dock som du är på väg mot ett genomtänkt och klokt beslut om ditt pensionssparande.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!



2 kommentarer:

  1. Ett intressant och bra svar tycker jag. Amfs fond skulle passat bättre om jag var 50+ :) När jag tecknade fonden 2007 tyckte jag avgiften var låg. Men idag när man tänker på hur låga räntorna är tycker jag man ska vara försiktig att betala mycket i avgift för en räntefond. Kommer ta ett tag att flytta pengarna då flytt tiden verkar vara lång. Tills dess ska jag fundera vilken fond/fonder jag ska välja ut. Men blir troligtvis inga fonder med mer än 0.2% avgift. Det kommer bli mer vikt på utlandet då jag redan har lite indexfond här i Sverige. Någon blanfond blir det inte med all säkerhet. Tack för din tid och analys av min situation. Du är verkligen en bra förebild för oss småsparare. Mvh Patrick

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är spännande att fondpriserna kommit ned. Håller med om att när du köpte skulle nog de flesta sagt att det här var billigt. Tiden går :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam