Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 19 augusti 2016

3 snabba - dags för amerikanska banker?

Kanske är något intressant på gång i amerikanska banker. Möjligen sitter de på lösningen till branschens globala kris just nu. Dessutom ser de billiga ut.

Ett värdecase i amerikanska banker?

Kursutveckling S&P500 senaste året - Källa:SPDR

Goldman Sachs går för 0,9 medan du får Morgan Stanley för 0,8 och Bank of America för 0,6 - allt enligt Y-charts.. Det svider inte att köpa eget kapital i amerikanska banker just nu. Bankaktier har dessutom haft det kämpigt över hela världen. Jag tycker dock det börjar se ut som ett möjligt värdecase som jag går igenom i dagens 3 snabba.

Därför har kanske amerikanska banker landat



I dagens inlägg hänvisar jag för det första till effekten av FED:s stresstester. Det blev rätt tydligt för någon månad sedan i "Fed Stress Tests Clear 31 of 33 Big U.S. Banks to Boost Returns to Investors" (WSJ). Numera styrs utdelningen i amerikanska banker i stor utsträckning av hur de klarar regleringar. Min poäng i dagens 3 snabba är att testet ju är lika för alla. Banker med god marginal kommer då få dela ut mycket. Det är alltså inte hur mycket du kan öka din balansräkning som räknas utan hur stor marginal du har till problem i stresstesterna. Säkrare affärer gynnas.


Reklam: 1 av 39 favoriter på Shareville hag valt ut på Sparskolan

Den andra hänvisningen i filmen är till den här artikeln i Financial Times. JP Morgan lämnar den korta lånemarknaden för finansinstitutet som därmed blir ett monopol. Ett intressant läge, som jag faktiskt tog upp i mina stora omvärldsanalys av banksektorn i våras i "Slutet för den klassiska bankinvesteringen".

Det här pekar ju just mot en värdeinvestering. Du får ok avkastning men framför allt lägre risk till ett hyggligt pris. Dessutom skyddat av en vallgrav i form av naturliga monopol. Inte konstigt att Warren Bufffet intresserat sig för banksektorn efter finanskrisen och inte minst i år.


Slutligen nämner jag i dagens klipp att problem i amerikanska bolån knappt tynger banksektorn. Det beror på att dessa i stor utsträckning ligger på två numera huvudsakligen statliga utlåningsinstitut. Det här skiljer sig mellan länder men det är ändå slående hur lönsamheten kommit inte genom expansion utan genom renodling.

Min reflektion är att amerikanska banker nu är igenom mycket av sin omställning. Lägg till det att räntorna, kanske, kan om inte normaliseras åtminstone hämta sig en aning. Då ser det här intressant ut för en investering.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!


2 kommentarer:

  1. Du kan ha rätt. Jag har sedan länge stora delar av mitt kapital i amerikans finansverksamhet då det sett ut som du beskriver rätt länge. Men inget har hänt, i stället har finans underpresterat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man blir alltid förbluffad hur lång tid det tar innan en nedgång landar. Mycket har ju också berott på oro i andra delar av världen.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam