Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 2 augusti 2016

Läsarfråga: Är Börsdata eller Hitta Kursvinnare bäst?

Det är bara att glädjas åt att lilla Sverige rymmer två så bra småspararverktyg som Börsdata och Hitta kursvinnare. Vilket är bäst undrar en läsare.


En #gillaentreprenörer (puff där jag inte får betalt) - Börsdata vrid och vänd i det oändliga

Läsarfrågan

En fråga jag får i lite olika skepnader är vilka analysprogram jag tycker är bäst. Särskilt stort är intresset för en jämförelse mellan Börsdata och Aktiespararnas Hitta Kursvinnare. Den senare inklusive tjänsten Analysguiden.

En #gillaentreprenörer (puff där jag inte får betalt) Hitta kursvinnare - lätt att använda


Börsdata är en av mina #gillaentreprenörer, dvs. bolag jag puffar för utan att få betalt och jag är nöjd medlem av Aktiespararna så det är två produkter jag gillar. Det här är vettiga program för enklare fundamental och teknisk analys.

Jag skulle gärna göra en mer ordentlig genomgång av verktygen för att visa och testa olika funktioner. Just idag blir det dock helt kort, eftersom jag försöker beta mig igenom hela brevhögen.

Ute nu Sparskolan avsnitt 4 - Fixa Fondportföljen


Två bra alternativ

Jag kan rekommendera både Börsdata och Hitta Kursvinnare. Båda alternativen har bra screeners men Hitta Kursvinnare upplever jag som en mer styrd process mot ett konkret aktieval. Du leds steg för steg fram emot en analys av ett visst bolag. Det är inte så dumt men det har både för- och nackdelar att bli inknuffad i en viss analysmetod. Fördelen är att det är enkelt och konkret. En styrka är också att du ser antagandena tydligt på vägen fram mot din bedömning.

Börsdata är däremot härligt faktafylld med en bra uppsättning metoder att analysera bolaget. Det finns gott nyckeltal med tioåriga serier, flera möjligheter att göra enkla värderingar, en bra screener och allt i excel om man vill det. Det här gör att du får ett brett underlag att spela med och vrida och vända på. Det gör verktyget lite bättre lämpat för den som kommit en bit till i sitt aktieintresse.

Det sagt båda alternativen passar både nybörjare och mer erfarna. Däremot är det viktigt att påpeka att det här är analysverktyg baserade på historiska data. Det är intressant men bolagsvärdering handlar alltid om framtiden. Den som glömmer det kan lätt gå bort sig och dra slutsatser baserat på förutsättningar som förändrats.

Mitt val

Jag gillar båda och kan tycka att Hitta Kursvinnare passar den som köper den metoden och vill koncentrera sig på annat än processen för aktievalet. Börsdata är mer komplett och gillar du att labba med bolag och aktier är det här det bättre valet. Det är också ett av mina vardagsverktyg.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!


7 kommentarer:

  1. En fördel som jag noterat med börsdata är att det sparar oerhört mycket tid i analysen. Istället för att manuellt plocka specifika poster i årsredovisningarna så kan jag få ut dem direkt i Excel.

    Dessutom har de en bra kvalité där de ser till att de kör alla data utan korrigeringar för avyttrad verksamhet vilket ibland avslöjar förskönande jämförelsesiffror.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. Jag gillar också att de är lyhörda för synpunkter och verkar kämpa på bra med ständiga förbättringar.

      För övrigt fick du en liten plats på Sparskolans sida - nämligen där jag tipsar om var man hittar välskrivna analyser på nätet :)

      Radera
  2. HK:s analyser baseras inte bara på historiska data. Du kan själv laborera med olika framtida scenarier för exempelvis vinsttillväxt, marginal eller försäljning. Ett stort minus är dock du inte kommer åt FA-delen för nyintroducerade bolag, eftersom metoden kräver ett visst antal års data (vilket inte borde påverka möjligheten att läsa och inte heller analysen om du använder egna nyckeltal. Jag önskar också HK som en molntjänst. Det finns tydligen också en beta med en uppgradering (större?) ute.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns även i Börsdatas värderingstjänst. Jag gillar båda men hela inramningen är ändå att använda historik för att blicka framåt. Inte så dumt men en viss försiktighet kan vara på sin plats.

      Kul med uppgraderingen. Den har jag inte sett.

      Radera
  3. Om du vill ha ett val - då gäller Börsdata alla dagar i veckan. :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam