Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 3 augusti 2016

Läsarfråga: är det smart att investera i en fond innan den vuxit sig stor?

En strategi som hoppar mellan nystartade fonder kan det vara något?

Frågan

Hej.
Tack för en bra blogg. väldigt kul och lärorikt att följa dig.
Har funderat på en aktiv fondstrategi. Som jag undrar lite va du tänker om.
-Det er ju lättare för fondförvaltare att göra snabbare placeringar med liten en fondförmögenhet eftersom dom kan gå in och ur positioner fortare med mindre pengar att "flytta".
Jag har börjar se på nyare fonder och försöker vara tidig in och sen efter ett tag byta till andra nyare fonder när den tidigare fonden blivit för "stor".
Har du några tankar kring detta?
/Mvh David

Ute nu! Sparskolan - avsnitt 4: Fikxa Fondportföljen

Mitt svar

Hej!
Det här är inget jag är expert på, så vi får se om någon annan i läsekretsen hakar på. En som funderat i frågan och tänker som du är min bloggkollega Snåljåpen. Här är mina reflektioner.

Det är rätt i princip att om du hittar en bra fond med inriktning på mindre bolag tidigt, så kan det vara en fördel eftersom den då har större manöverutrymme. Den här smådriftsfördelen har för övrigt även vi småsparare i våra aktieportföljer. Det har mer än en gång hänt att jag kommit in i eller ur aktier i situationer när större aktörer gått bet.

Det gäller ju dock att veta vad som kommer att lyckas och det blir förstås svårare om du inte ser hur fonden agerar i praktiken samt om det fungerar.

Sedan uppstår problem för stora fonder främst när de vill placera i mindre bolag eller om de försöker köpa och sälja ofta. Många fonder ligger mer långsiktigt i sina innehav och då blir problemet mindre. Dessutom är det bra att tänka på att ni är färre som ska dela på kostnaderna i början men samtidigt brukar framgångsrika fonder snarare höja en sänka avgifterna när de växer.

/Jacob

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!

2 kommentarer:

  1. Välj indexfonder = låga avgifter!

    SvaraRadera
  2. På tal om läsarfrågor så utsattes jag för "sponsrade inlägg" från "PPMRÅDGIVAREN" och hittade ett bra, men gammalt blogginlägg från Claes Hemberg om den saken. Tog sedan mod till mig och gjorde en excel på avkastning på PPMRÅDGIVAREN (utan att kompensera för det faktum att han debiterar sina klienter 99kr/mån) och jämförde med SIX portfolio return index samt SP500. Han hade förvisso bättre resultat även om man jämförde åren EFTER han gjorde en häftig resa med en Rysslandfond (2009? 175%)... men HÖGST marginellt. Skulle vara kul att få ett resonemang kring PPM-val, PPM-rådgivning och kanske inte minst om Du eller Någon annan kunde göra en jämförelse i s.k "riskjusterad avkastning" mot PPMRÅDGIVAREN de sista 5 åren exempelvis? För min egen del har jag följt Twoship.com för längesedan (som iaf var gratis) och numer har jag stoppat "allt" i Såfa:n och fokuserar på min Tjänstepension istället som är ca 4ggr så stor. (Vid sidan av de privata investeringarna såklart). Nåväl Tack för en kanonblogg!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam