Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 5 augusti 2016

Läsarfråga: är ökad blankning en säljsignal

Det kom en fråga om blankning i brevhögen. Det kan jag inte så värst mycket om men något lite kanske jag kan bidra med.

Frågan

Hej Gottodix,
först, stort tack för en mycket givande blogg! Kul initiativ med sparskolan!
Jag har en fråga om storblankare, och hur mycket jag ska bry mig om dem, som privatsparare.
Jag har ägt Tele2 under två år. Förra våren börjande flera stora aktörer blanka aktien, och sedan dess har den gått ner väldigt mycket. Blankarna ligger kvar, och har snarare utökat sina korta positioner. Med facit i hand borde jag tagit det som en säljsignal och stigit av, eller? Samtidigt måste ju blankarna köpa tillbaka sina aktier någon dag i framtiden, och det kommer att pressa upp kursen. 
I dagsläget är jag i samma sits på MQ och Castellum, som jag äger sedan en tid tillbaka. De har fått sina första blankare, och frågan är, ska jag bry mig om det? Jag tror fortfarande på bolagen på sikt, där har inget förändrats.
Tycker du att mängden blankade aktier är relevant input när du gör ett aktieköp? Givetvis kan ju blankarna ha fel, men, det är stora aktörer som lever på och tjänar pengar på det de gör. Rimligtvis borde de ju ha gjort en grundlig analys som har stor chans att falla in, och rimligtvis borde jag då ta hänsyn till den information jag har, och avstå dessa aktier. Eller, vad tycker du? Dela gärna dina tankar i någon form, blog, sparskola eller mail.
Tack på förhand och keep up the good work!
/"Matches" på Shareville

Gå sparskolan: 10 filmer om vägen till ett rikare liv


Mitt svar

Det är inte helt trivialt hur blankning påverkar aktiepriset. Blankning är ju när du lånar en aktie och sedan säljer den. Därefter köper du vid lämpligt tillfälle tillbaka aktien, förhoppningsvis billigare. Mer om hur det funkar finns för den som är intresserad i det här inlägget av Günther Mårder på Nordnetbloggen.

Jag kollade snabbt några uppsatser och andra sidor i ämnet och resultaten var skiftande. På lång sikt är effekten marginell men på kort sikt påverkar blankning likviditeten i aktien och därmed priset. Det är väl egentligen inte dåligt för övriga långsiktiga aktieägare att det finns en grupp som kan vilja ta hem sin vinst eller hamna i situationen att de måste sälja. Kommer det bra data om bolaget och aktien stiger, så blir det ofta så att blankarna måste stänga sina postioner. Så det kan bli lite volatilt. Det kan ju snarare bli bra köptillfällen. 

Däremot säger det definitivt något om aktien om det finns investerare som är beredda att ta stora positioner på att aktien kommer att falla i värde eller åtminstone gå sämre än något annat liknande bolag som blankaren kanske valt att köpa.

Mitt svar är därför att ja, jag tycker andelen som blankats är ett intressant (men ganska perifert) mått. Jag följer det främst för att förstå hur tunga tvivel som finns kring bolaget. Blankarna har ofta rätt bråttom i sitt innehav så ofta gör de ju så gott det kan för att få ut sin bild av bolaget. Det är ofta intressant läsning är min reflektion. Vad tror den som verkligen inte tror på bolaget. 

Slutligen så ser jag det som en säljsignal när blankningen ökar men bara en signal bland många andra. Det här är som sagt inget ämne jag fördjupat mig särskilt mycket i. Vad har ni andra för erfarenheter av blankningens effekter?

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!




3 kommentarer:

  1. Som du säger sker blankningar ofta på en kortare tidshorisont än långsiktiga köp, vilket är värt att ta i beaktning. Det är förstås ofta en indikation på att aktien är dyr eller att något är svajigt i bolaget, men själv har jag även investerat lyckat mot blankare. Stora aktörer har fel ibland de också, det enda som gäller för att tjäna pengar är att ha mer rätt än fel.

    Är för tillfället lång i en aktie där runt 38% av floaten är blankad, men det är inget jag egentligen tar i beaktning vid värdering av bolaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker rätt likt dig. Det är aldrig fel att veta hur någon annan som dessutom kan bli tvungen att agera resonerar.

      Radera
  2. Jag tycker absolut att det kan vara relevant input när blankningar ändrar sig.

    Håller med er andra om att det absolut inget man kan följa blint. Men jag tänker att folk som rör sig med summor som är större än 0.5% av ett bolas börsvärde brukar ofta göra sin läxa innan det placerar sina pengar. Problemet som jag ser det är att rapporteringen inte gre hela bilden, blankningen kan vara en del av en hedge eller en liten bit i ett annat bet.

    Med det sagt så tycker jag ändå att det är värt att hålla koll p, därför jag har byggt en liten webb-tjänst som gör Finans Inspektionens listning av betydande korta positioner lite mer överskådlig: http://kortapositioner.se

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam