Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 16 september 2016

Välgörenhetstävlar i investerar-SM - här är min strategi

SOS Barnbyar är mitt val. Nu gäller det bara att vinna mot tufft motstånd för att de ska få några pengar.


Ett enkelt val

Stöd SOS Barnbyar - mer info här
Jag är med i välgörenhetsklassen av Investerar-SM. Det är en tävling där deltagarna med låtsaspengar spekulerar i olika börshandlade fonder och derivat. Jag funderade på om det här inlägget är reklam men i och med att jag inte får något betalt tycker jag inte det.

Min morot är att jag om jag vinner får jag ge 10 tusen kronor till den välgörenhet jag valt. Sedan är jag automatiskt även med i huvudklassen. Skulle det osannolika inträffa att jag vinner även där kommer jag skänka även de pengarna.

Mottagaren blir SOS-barnbyar och närmare bestämt deras mikrolån till kvinnor i Bangladesh.


Några ord om planen


Varför berättar jag lite mer om i dagens 3 snabba. Där tar jag även upp några, högst amatöristiska, tankar om aktietävlingar. För det här är verkligen inte min hemmaplan. Det är nästan raka motsatsen mot mitt sätt att investera. I en tävling är det viktigaste att på kort tid komma först av många. Tvåan får nöja sig med en puss av sin syster, som talesättet säger.

Då vill det till att chansa i rätt lägen. Tävlingen går ju av stapeln om några veckor. Mina tankar är att gå lång dollar, kort obligationer och kanske spekulera oljan - dock just nu oklart åt vilket håll. Nu har FED möte innan det börjar annars hade kanske något i guld - troligen en blankning varit ett alternativ. Säkert är börsindexprodukter med hög hävstång ett alternativ. Där får man väl se när det närmar sig. Tillväxtländer vet jag är en del ekonomin där det händer mycket just nu, i form av kapitalflöden, så där kan man kanske göra något. Vad mer?

Ja, ni ser det är rätt våldsamma gissningar. Mer på skoj helt enkelt men det kan väl saker få vara ibland.


Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!


Reklam: nyfiken på tävling - du hittar mer info här

2 kommentarer:

  1. På frågan vad vi vill se framöver, så skulle jag vilja se din åsikt om Avanzas marknadskommentar den 16/9: https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2016/09/16/faller-en-sa-faller-alla.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sagt och gjort - inlägg + 3 snabba i det ämnet :)
      http://gottodix.blogspot.se/2016/09/inflationen-tillvaxten-och-borsens-omma.html

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam