Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 1 november 2016

Sveriges bästa Börsdata - så använder du screeners

Är det någon tjänst jag vet att många läsare verkligen vill veta mer om så är det screeners och är det någon leverantör alla älskar så är det Börsdata. Så här kommer en #gillaentreprenörer om hur du gör det mesta av den bästa.





Inte en annons men en #gillaentreprenörer

Idag blir det en fördjupning i ett ämne jag vet att många läsare älskar - Börsdata. Ta ett skutt rakt ned på sidan om du vill komma till den direkt. Först tänkte jag nämligen lägga några ord på hur jag tänker med det här inlägget.

Ni som följer bloggen vet att jag funderar en del på hur det går att göra något som tar ett steg till i kontakten mellan oss entusiaster som kämpar på med bloggar, vloggar och diverse nyttiga börstjänster (som Stefan Thelenius sparkalkylator) och alla er intresserade läsare.

Den analytiska delen av mig vet redan hur det kommer att gå. I teves barndom blommade innovationskraften, likaså när dataspel spreds på kassetter på åttiotalet eller när enklare hemsidor snickrades på nittiotalet. I längden vinner proffsen och så ska det väl vara.

En del amatörer tar steget till att bli proffs men det där genuina och påhittiga som finns i kontakten mellan människor som delar ett intresse - det försvinner. Nu är det inte så att jag på något sätt ogillar proffs. Absolut inte. Det har dock sina avigsidor när myllan av konkurrens från de mindre och idealistiska försvinner.

Någonstans vid den brytpunkten, i det fallet i slutet av åttiotalet, försvann alla udda filmer från videobutikerna. Det är också vid den brytpunkten affärsmagasin startar en egen fond eller startar poddar med företrädare för branschen som bisittare. Inte orimligt men säkert blir det dyrare tjänster och mindre utbud för konsumenten.

Jag märker för övrigt den utvecklingen på Facebook. De är betydligt skickligare på att styra läsare till den som betalar än exempelvis Twitter. På den senare tjänsten har jag många tusen följare mer än många kommersiella konton. På Facebook är situationen mångfalt den omvända.

Det är helt enkelt svårt att i längden konkurrera med bred marknadsföring. Det är också oerhört svårt att lyckas med affärsmodeller som fångar den där ytan mellan entusiaster och intresserade. Mitt försök är att göra något nytt, något som jag tycker fångar vad delningsekonomin handlar om.

Min tanke är att kanske går det att istället för reklam (som jag också har främst för Nordnet) satsa på ideella projekt. Det är med råge "betalning" nog för mig om jag verkligen skulle få igång insamlingen till SOS Barnbyar (bidra gärna!). Om vi som skriver och läser på bloggar kunde få ett sådant projekt att fungera - då skulle det på riktigt vara något annat än den klassiska utvecklingskurvan med early adopters som ersätts med standardtjänster och en bredare massa. Så går mina tankar.

En annan del av mina försök att få igång ett mer hållbart bloggande är att supporta entreprenörer jag verkligen gillar. Det gör jag i ett projekt jag kallar #gillaentreprenörer. En sådan är den fenomenala tjänsten Börsdata med lika fantastiska bloggaren 4020 som drivande entreprenör. Vilket arbete han har lagt ned!

Det här inlägget är ett slags reklam för Börsdata. Jag får inget betalt, så i den meningen är det ingen annons, men det är ju inte opartiskt heller för jag skriver ju för att jag gillar tjänsten. Så det är något annat -en #gillaentreprenörer helt enkelt!

Därför skrev jag ett brev till min favorit!

Börsdataintervjun

Hej!

Grym tjänst ni har. Jag kör den flera gånger i veckan. För en bloggare är den ju fantastisk. En av mina favoriter är att kolla hur dagens p/s-tal står sig mot den historiska aktiekursen. Om försäljningen är stigande och det ändå finns tillfällen när p/s varit högre är det en intressant signal att borra i tycker jag.

Vad har du för favorit?

Tack för de fina orden. P/S-tal är ett intressant värderingsmått eftersom den passar extra bra för bolag som tillfälligt visar förlust, negativ kassaflöde eller har kraftigt fallande marginaler.

Min egen favorit är direktavkastning. Ett enkelt nyckeltal men ändå säger den väldigt mycket om ett bolagets värdering över tid likt P/S-talet. Fördelen är att man inte behöver tänka på redovisningseffekter på samma sätt som vinst och fritt kassaflöde. Dessutom passar utdelning och direktavkastning för nästan alla bolag. Medan vinst-mått och P/E ( och i vissa fall omsättning och P/S) inte passar lika bra för finansiella bolag.
Atlas Copcos historiska direktavkastning justerad för extra utdelning under 2014. Visar snabbt och enkelt hur högt/lågt Atlas Copco var värderad under 2008 vs. 2015.
Sen kollar jag också gärna på vinst i relation till fritt kassaflöde. Dock, här kan det krävas en del justeringar för att få en bra historisk värdering. Just därför har vi lagt till justeringsrutor för all grunddata i värderingstjänsten. Där ska man kunna justera historiska värden oftast från redovisningseffekter samt lägga till en egen bedömning om vad man tror om det senaste rullande omsättning, fritt kassaflöde, eget kapital osv. 

Det andra som jag använder är DCF-Verktyget som är taget från mitt tidigare projekt som jag kallade för FINBAS. Tanken är att man ska få en snabb och rättvis värdering på bolaget. Där krävs att man: 
  1. har bra uppfattning om hur mycket bolaget kan växa i framtiden och 
  2. gör en bedömning om senaste rullande vinsten. 


HM senaste ”rimliga” värdering enligt DCF-Modellen. 231 kr värdering vilket är helt ok köp på dagens nivå om vinsten växer 10% per år och där vi kan förvänta oss en snabb lönsamhetsförbättring så att nuvarande vinstnivå snabbt når till 12 kr per aktie.

Er nya screener verkar ju riktigt imponerande – berätta lite om den.
Snart (om allting går som det ska) ska vi försöka lansera en ny screener som vi har jobbat länge med. Vi kommer erbjuda flera uppsättningar nyckeltal i flera nya kategorier. Bland annat strategi-nyckeltal, aktiekurs-, och TA-nyckeltal kommer att vara med i den första lanseringen. Förbättringarna kan delas i tre grupper: 

Del 1 Screener - Användarna ska kunna skapa egna strategier eller hämta färdiga strategier i den nya screenern. Sen ska användarna kunna också spara/hämta alla dessa unika strategier.

Del 2 Exporttjänst - Där användarna ska kunna ladda ner alla nyckeltal till excel och på det sättet räkna fram egna nyckeltal, analysverktyg och strategier.

Del 3 Snabbfilter - Alla nyckeltal ska kunna användas direkt i alla bolagssidor som filter. Användarna ska kunna filtrera fram allt ifrån ”topp 30 i Magic Formula” i analyssidan till att kunna filtrera efter lägsta RSI eller bolag som har ny bottennotering senaste månaden i TA-sidan.

Den kommande Screenern. Nya funktioner som hämta/spara egna filter och ta fram färdiga strategier.

Jag får mycket frågor från läsare om screeners. Vad ska man tänka på
Förhoppningsvis kommer vi underlätta mycket i den nya screener genom fler filter och snabbare valmöjligheter.

Generellt bör man tänka på vilka nyckeltal man väljer och vilka typ av bolag man vill analysera och hitta. I många fall så passar inte nyckeltal som vinst eller P/E för finansiella bolag. Vill man kolla på renodlade investmentbolag så är det nästan bara utdelning som passar medan för fastighetsbolag bör man istället kolla på rörelsemarginal (EBIT) som ska motsvara förvaltningsresultatet före finansiella kostnader.

Ett annat tips är att försöka ta hänsyn till goodwill och immateriella tillgångar om man försöker hitta lågvärderade P/B-bolag. Det kan man göra enkelt genom att hämta både P/B och P/B-tang. Där P/B-tang tar hänsyn till immateriella tillgångar. I många fall bolag med väldigt låg P/B kommer ha ett högre eller negativ P/B-tang. Därför blir det lite fel att säga bolaget är ”lågvärderat” när bolagets immateriella tillgångar är lika stor eller överstiger eget kapital. 

Bolag med lågvärderade P/B och P/B-tang. I många fall får bolaget ett högre värdering eller till och med negativ värdering när man räknar med immateriella tillgångar.
Lika så är det enklare för högt skuldsatta bolag att ha högre ROE (Avkastning på Eget Kapital). Då kan det också vara smart att ta fram ROA (Avkastning på Totalt Kapital) för att ta hänsyn till skuldsättningen. 

Bolag med hög ROE och ROA. Ju lägre ROA i relation till ROE desto högre skuldsättning.
 

Intressant. Jag pratar ju i Sparskolan (avsnitt 5 Konsten att leta vinnaraktier) om att inte se det som facit utan mer som en ficklampa när du vet vad du letar efter och att börja inte sluta analysen med screenern.

Helt rätt! Man måste se både screener och i många fall strategierna som ett snabbfilter för att få fram bra idéer som man ska kunna analysera vidare. Det kommer bli ännu intressantare att screena fram bolag när vi kommer lansera nya kategorier som bl.a. aktiekurs, TA, Insider, Ägardata, Blankning och Återköp och mycket mer. Tanken är användarna ska kunna få möjligheten att kunna filtrera efter så många olika värden så möjligt.

Ok, själv gillar jag att kolla på bolag med bra avkastning på eget kapital, tillväxt i försäljning och som har finansierat sin expansion med det operativa kassaflödet. Allt det där är ju lätt att ställa in. Har du någon favoritsammansättning med indikatorer när du kör screeners?

Beror lite vad man vill hitta men vill man undvika dåliga bolag då ska man snabb filtrera på senaste vinst och utdelning som positiv värde. Då tar man bort 60-70% av ”sämre bolagen”. Vinstmarginal, ROE eller ROA för att ta fram bolag med högre lönsamhet. Soliditet och nettoskuldsättning-% för att undvika bolag med högskuldsättning. Kassa-% för att hitta bolag med hög andel av kassa som skulle kunna bli extra utdelning eller ge förvärvsmöjligheter. Väljer man nyckeltal som omsättning, vinst och utdelning kan man ta fram årligt tillväxt % för att hitta växande bolag. Slutligen viktigt med kassaflödesnyckeltal. Tar man fram Operativ kassaflödesmarginal och fritt kassaflödesmarginal samt capex-% får man en bra hum om högsta/lägsta kassaflödesnivåer bolagen genererar. 

Just i kommande screener kommer vi erbjuda förvalda filter som ska ge olika tips och förslag på många olika kombinationer för att filtrera efter olika investeringsstrategier.

Slutligen nu är ju det här inlägget en #gillaentreprenörer. Det vill säga inlägg där jag puffar för bra grejer utan att få betalt. Så kör på – vad är ditt bästa reklambudskap?


Börsdata ska ge användarna möjlighet att skapa, spara och exportera egna nyckeltal och strategier utifrån en enormt stort finansiell databas. Dessutom användarna ska kunna använda egna nyckeltal och filter i alla nästan alla tjänster och sidor på börsdata.

Det skriver jag under på. Dessutom - det här är en fantastisk tjänst för alla som vill ta sitt investerarintresse från nivån nyfiken till intresserad eller för den delen från intresserad till hopplös nörd (som jag själv)

Tack för att du tog dig och lycka till med nya tjänsten!

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser 

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!


Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

2 kommentarer:

  1. Gillar din inställning till delningsekonomin och bloggande! Tror att det har styrkor i det mellanmänskliga entusiaster emellan som jättar som google och facebook aldrig riktigt kan kopiera eftersom de i allt operativt bygger på envägskommunkation.

    Det här var verkligen ett värdefullt inlägg. Hör till de som är nyfikna på börsdata och många av de frågor jag har haft besvarades och blev inte precis mindre sugen på att teckna ett abonnemang. Dessutom många värdefulla tips och tricks. Blir ett bokmärke och återkommer fler gånger till inlägget!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Börsdata är verkligen en av pärlorna. Det är verkligen kul när något kreativt på ett ställe kan växa vidare och inspirera andra. Själv tycker jag nästan bäst om att snabbt få alla bolagsfakta snyggt presenterade.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam