Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 12 december 2016

Ekvationen som styr börsen ändras & några andra aktuella inlägg

Nyhetskrönika, genomgång av portföljen och så en tre snabba. Här är några av mina aktuella inlägg samlade på ett ställe.



Veckans topp 5


Måndagar skriver jag nyhetskrönikan till Nordnets veckobrev. Det är ett av de inlägg jag lägger en hel del tid på att få till, så missa inte den. Den här veckan handlade det bland annat om Fed-mötet på onsdag. Det verkar som att det den här gången kan det vara så att marknaden underskattar Fed.

För det som hindrat Janet Yellen och de andra från att sätta igång en hel serie höjningar är omvärlden snarare än USA. När det nu finns inflation lite varstans kan de förutsättningarna ha ändrats. På listan den här veckan platsade också HM:s kamp mot Inditex och ett nytt politiskt hot, särskilt för Europa, under nästa år.

Portföljen



Nu är jag hyggligt nöjd med vår portfölj. Det skrev jag om i lördagskrönikan på Sparskolan. För er som missat det har jag alltså flyttat allt om vår egen portfölj dit. Det vill säga först lägger jag ut hur vi tänker och vad vi gör härnäst på Shareville, där det ju även går att live eller via mail följa alla affärer.

Idag gjorde jag faktiskt något för mig så ovanligt som den liten daytrade. Det gick ok men jag är inte helt övertygad om att det hade så mycket med de stora PPM-insättningarna att göra. Lite lärorikt var det hur som helst.


Ett spännande samband

Närmast hör du mig i Feminvestpodden som är ute på torsdag. Ja, eller i dagens 3 snabba förstås. Jag vet att alla inte älskar vloggformen eller mer precist att ni är uppdelad i minst två grupper. Till er som hellre läser än lyssnar och tittar på inlägg, ni kan vara lugna jag fortsätter blanda med betoningen på det skrivna ordet.

Till er andra. Idag handlar dagens 3 snabba om det spännande ämnet vad som händer med ekonomin, bolagens vinster och börsen när räntor och riskpremier normaliseras.

Slutligen - framöver kommer det, när jag fått till det tekniska, ligga reklam efter inläggen. Det är ett sätt att få bloggande och vloggande att gå ihop. Jag hoppas att det inte stör alltför mycket. Som vanligt vill jag också puffa för att om ni gillar det jag skriver och filmar och vill bidra till något bra - lägg en slant på min insamling till SOS Barnbyar. Det gör skillnad!

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser 

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!


Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här 


Reklamen nedan är ett test - planen är att när jag fått ordning på det tekniska ta in lite reklam för att finansiera bloggande och vloggande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam