Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 5 december 2016

Guldpriset fast i den sämsta av världar

En normalisering av ekonomin har sina förlorare. Främst bland dem som vant sig vid det abnormala.






Dagens huvudinlägg var veckokrönikan till Nordnet. Där tittar jag bland annat på italienska valet och varför det kan bli en bra affär för investerare samt hur räntan och dollarn påverkar börsen. Det senare var ett ämne jag tog upp när jag pratade om börsen 2017 häromdagen.

Jag utlovade några nedslag från den föreläsningen. Här kommer ett kort inlägg om guldet. Råvaran verkar vara stuck in the middle just nu. Innan jag lägger några rader på det vill jag passa på att påminna om min insamling till SOS Barnbyar - om du gillar det jag skriver och vill bidra till något riktigt bra är det här ett bra sätt.

Trendbrottet många inte accepterar

Källor: FED St Louis (vänster) & MacroTrends (höger)
I diskussioner om guld är en av de vanligaste motiven för köp att det är skyddet mot en alltför expansiv penningpolitik. Argumentet är att för eller senare kommer de expanderade balansräkningarna leda till att inflationen stiger okontrollerat och alla söka skydd i en upplevt värdebeständig tillgång.

Det här fungerade under de första åren efter finanskrisen. Inte minst eftersom bland annat Kina fortsatt nettoköpa guld som en strategi att minska landets beroende av dollar. Det här gjorde länge att guld följde med tillgångsinflationen som även varit det främsta skälet till att börsen stigit de senaste åren.

Källa: TradingEconomics

När det andra paketet med amerikanska stimulanser kom hände dock något. Den gången lyckades FED få tillbaka förtroendet för den amerikanska ekonomin och räntorna stabiliserades. Från den punkten har guldet speglat utvecklingen för den långa räntan, som framgår av både den längre tidsperioden i den övre och än tydligare i den kortare undre grafen.

Källa: Fed St Louis
Det finns en omständighet till i relationen mellan guld och räntor. Det är vilken förväntad real avkastning räntorna ger. Överraskande inflation är en sak medan att i förväg köpa låg eller till och med negativ avkastning på sitt sparande är något annat. I den här situationen blir guld istället en värdebevarare mot negativa räntor. Ett nytt fenomen, eftersom det blivit allt svårare att förvara värde i kontanter.

Tillsammans har kombinationen av att guld stiger i värde om inflationen tar fart eller om räntorna faller gett en intressant sidoeffekt. Den sämsta situationen för guld är en ekonomi som normaliseras. Det vill säga en ekonomi där nominella räntor stiger snabbare än inflationen och sparande börjar ge real avkastning.

Om samtidigt riskviljan stiger, så ser det ännu sämre ut för guld. Allt det här är på plats just nu och guld har just fallit till den lägsta nivån på tio månader. Metallen har även den senaste månaden haft den sämsta prisutvecklingen på tre år. Det efter att marknaden räknat med att amerikanska stimulanser kommer att driva upp långräntorna ännu mer.


Lätt att glömma att guld är en råvara

Källa: TradingEconomics
En annan linje i guldpriset är att det påverkas av dollarkursen. Det är i mycket ett uttryck för dollarns värde snarare än guldets. Det är dock värt att tänka på att guldet är en råvara med en utbuds- och efterfrågesida som alla andra. Guldet har precis som olja, koppar med flera lidit av att det investerades mer i ny utvinning än marknaden efterfrågade. Nu kan den perioden snart vara slut.

Å andra sidan blir bitcoin en allt starkare konkurrent som värdebevarare. Den digitala valutan har en del utmaningar men onekligen har den en stor fördel. Förvaringskostnaden är lägre jämfört med guld.

Några avslutande reflektioner

För närvarande ser marknaden onekligen stendöd ut. Caset för ny press från minusräntor är en bit bort. Det samma gäller för en större risk off. Det skulle vara i svallvågorna av en italiensk bankkris i så fall. Samtidigt är inflationen ännu alldeles för svag för att guld ska vara intressant.

För min del kan jag dock mycket väl tänka mig en situation där räntor och inflation tar så snabb fart uppåt att många gör en exit ur börsen. Det är ett scenario för nästa år. I så fall skulle guld kunna få en en revansch. Det är dock inte mitt huvudscenario. För jag tror inte räntorna kommer fortsatta upp i nuvarande takt. Men osvuret är bäst.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser 

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!


Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam