Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 19 december 2016

Värdepappret – det går bra nu! (annons)

Det finns affärstidningar, börstips och en massa annat. Sedan finns det Värdepappret. Sveriges seriösaste aktieredaktion.

Missa inte mina krönikor varje månad

På måndagar skriver jag en nyhetskrönika åt Nordnet. Det här är ett av de inlägg jag lägger mest tid på, så missa inte det! Den här veckan handlar det dels om hur Riksbanken kan röra till det för kronan och börsen i veckan, dels om hur marknaden ser på börsåret 2017. 

Det är inget som bekymrar gänget på Värdepappret. Jag skriver en krönika åt dem en gång i månaden. Den hittar du alltid gratis att läsa på Värdepapprets sida, den senaste ligger här.

Värdepappret är en sådan där härlig skrift som breder ut sig och tar plats i tanken. Långt ifrån det snabba kickarna på twitter eller börsråden som pumpas ut i en strid ström.

Egentligen är det här en #gillaentreprenörer, dvs inlägg jag skriver om sådant jag gillar men inte får betalt för. Fast nu får jag ju faktiskt ersättning. Visserligen för att skriva en krönika för tidningen, inte för att skriva det här inlägget.

För att vara tydlig sätter jag ändå rubriken annons på det här inlägget. För det är det som är formen i det här inläggen. Jag ger utrymme för sådant jag gillar. Om du i din tur gillar det här initiativet får du gärna ge ett bidrag till min insamling till SOS Barnbyar. Så bygger vi tillsammans delningsekonomin!

#gillaentreprenörer

Skälet till att jag har serien #gillaentreprenörer är annars just att jag vill gynna initiativ som Värdepappret. Entreprenörerna som utmanar de stora drakarna och breddar perspektiven för oss som är intresserade av sparande och investeringar.

Det gör verkligen de tre värdeinvesterarna som driver tidningen – Erik Mossinger, Love Hultgren och Kenny Granath. Alla med ett förflutet som framgångsrika bloggare och alla med en riktigt gedigen kunskap inom olika delar av ekonomi. Det finns mycket jag gillar hos det här (aningen nördiga) gänget. Riktigt djupa redovisningskunskaper, blick för att hitta bra case och ett närmast oändligt intresse för att gräva mer i bolaget är några exempel. Om du inte redan gjort det tipsar jag om att kolla in deras tidning, särskilt om du tillhör dem som lockas av värdeinvesteringar.

Intervjun

Hallå,

vad pysslar ni med? Ni ska ju vara Sveriges tråkigaste tidning och så tar ni bara in en massa bolag som rusar eller blir uppköpta i portföljen. Dessutom skriver ni om trendiga branscher som insurancetech och turism. Är det ett tidens tecken att till och med ni blir hippa?


Hehe, även en blind höna kan hitta rätt ibland. Skämt åsido, vi blandar och ger med både ”tråkiga” bolag och mer populära. Det ingår ju som en del i strategin att titta på bolag som är utanför rampljuset och därför kan det uppfattas som tråkigt. 

För oss är definitionen är tråkigt ”för hög värdering” och definitionen av roligt är ”låg värdering”. 2016 kan sammanfattas med att vi lyckats köpa några bolag som haft det kämpigt men som senare under året blivit populära. 

Vi tänker främst på Nilörngruppen som inte är det roligaste bolaget på börsen, om man tittar på verksamheten, men värderingen är desto roligare och aktien har i takt med uppgången blivit populär. Ytterligare några bolag som inte stod högt i kurs under första delen av året har på senare delen av året blivit populära. Hit hör till exempel den norska storbanken DNB, och för övrigt alla större banker, och oljeservicebolagen där vi äger TGS och Spectrum.

Skämt å sido. Grattis till framgångarna. Turen tillkommer den stridsförberedde brukar min fru säga, så det var välförtjänt. En annan fråga. Vad menar ni med värdeinvesteringar? Jag tycker att det numera ofta verkar inkludera all stock picking, dvs. alla bolag där det av analytikern beräknade värde överstiger aktiepriset.

Helt korrekt, termen värdeinvestering används i allt fler sammanhang vilket inte så konstigt då det inte är enkelt att ge en enskild förklaring till termen då det finns många inriktningar av värdeinvestering. 

För oss handlar det i grund och botten att köpa billigt. Ibland kan det vara att köpa 1 kr för 50 öre och ibland kan det vara att köpa ett bolag som är billigt utifrån kassaflöde eller vinst. Kan man köpa billigt så ger goda odds för att uppnå god avkastning men också goda odds att begränsa nedsidan. 

En sak kan man vara helt säker på när man köper en aktie. Man kommer alltid räkna fel och den enskilt viktigaste faktorn för att parera detta är att inte köpa för dyrt. Aktiemarknadens prissättning är inte alltid perfekt, av många anledningar, utan det uppstår felprissättningar titt som tätt beroende på en mängd olika faktorer. Dessa kan man dra nytta av som investerare. 

Vi hämtar inspiration av kända värdeinvesterare som Benjamin Graham, Warren Buffett, Charlie Munger, Joel Greenblatt, Philip Fisher, Mohnish Pabrai och Peter Lynch med flera.


Ok, varför ska man bli värdeinvesterare då?

Värdeinvesterare ska man bli för att man över tid kommer att bli framgångsrik om man kan minimera förlusterna. Minimerar förlusterna gör man genom att inte betala för mycket för ett bolag, man har en säkerhetsmarginal. Man kommer att missa några bollar men man missar också de stora bottennappen. Detta har historiskt varit ett framgångsrikt recept och lär så förbli.


Jo, jag är inte helt främmande för att (i grundmodellen belånade) lågriskaktier, i Warren Buffets stil, kan fungera bra i många investerarklimat. Jag tycker dock det finns en risk med värdeinvesterarstilen (precis som alla stilar har sina risker). Nämligen att köpa dålig kvalitet för att det ser billigt ut. Hur undviker ni det?

Den risken finns alltid naturligtvis och ibland går man i den fällan. För att undvika detta har vi inte bara lågprissatta bolag med låg kvalité utan försöker hitta kvalitativa bolag till en låg värdering. Det bästa sättet att undvika att sitta med dåliga men billiga bolag är att ställa sig frågan varför det ser ut som det gör. Förstår man inte varför värderingen är så låg som den är så ska man inte köpa bolaget. 

Tar man vårt inköp av oljeservicebolaget TGS, som är världsledande i branschen, så hittade vi ingen annan anledning till att aktiepriset var lågt än att oljemarknaden var svag. Vi räknade med att den inte skulla vara det för evigt, vilket inte övriga marknaden gjorde. Genom långsiktighet, flexibilitet, till skillnad från vissa fonder, och uthållighet blev vi rikligt belönade genom att gå emot marknaden.

Nu har vi haft en lång börsuppgång, räntorna verkar vara på väg uppåt och direktavkastningen nedåt. Hittar ni några bolag i det här börsklimatet?

Vår filosofi är inte beroende av makroklimatet. Det finns alltid intressant aktier att placera i. Men det är givetvis svårare att hitta rejäla felprissättningar i nuvarande marknad vilket gör att vi gärna ser att börsen går ner för att värderingarna ska komma ner. Vi är trygga med våra portföljinnehav och tror oss kunna överprestera även i ett sämre börsklimat då våra innehav har låga värderingar i utgångsläget.

Värdeinvesterare är ju mångas dröm att bli – hur kommer man igång?

Enklast är att teckna en prenumeration av vår tidning… skämt åsido. Det finns många böcker i ämnet. Börja med att köpa en bok för att förstå översiktligt vad värdeinvestering handlar om och hur de framgångsrika investerarna har använt metodiken. 

Vill man inte läsa en längre bok så kan man titta på filmer på nätet eller läsa kortare artiklar. Googlar man värdeinvestering så kan man ägna år åt att läsa och lyssna på bra material. Läs många årsredovisningar och delårsrapporter och försök förstå varför bolagen är framgångsrika eller ej. Siffermaterialet är inte alltid viktigast utan att förstå vad som skapar bolagets framgång är a och o. 

Det finns mycket att lära även på sociala medier men är man inte erfaren investerare så är det lätt att bli påverkat av all information som man översvämmas av på nätet så läs med omsorg. Låt bolagen jobba för dig, va uthållig och långsiktig och titta inte på aktiepriset om du påverkas av kortsiktiga rörelser i aktierna.

Slutligen det här är ju en del av mina #gillaentreprenörer. Där jag ger utrymme för sådant jag gillar att göra reklam här på bloggen. Så kör igång – vad är ert bästa argument för att man ska teckna en prenumeration på Värdepappret?


Värdepappret ska man prenumerera på om man investerar (inte spekulerar) och har ett intresse av att utvecklas som investerare. Det är ingen tidning man läser för att sedan kasta sig på köpknappen för att hinna först utan en tidning som man sjunker in i och läser flera gånger. Vi går på djupet i våra analyser och tar fram bolag som man ska äga långsiktigt då oddsen är goda för att uppnå en god avkastning, med en begränsad risk.

Vår egen portfölj har sedan starten för nästan två år sedan avkastat ungefär dubbelt upp mot SIXPRX. Det bevisar, även om aktier är ett maratonlopp, att vår strategi fungerar.


Tack! Jag tycker som sagt ni skriver en riktigt läsvärd tidning och hoppas många fler upptäcker ert gedigna analysarbete.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser. 

Kolla gärna in Sparskolan också. Där handlar det senaste inlägget om hur jag ser på Vitrolifeaktioens snabba rusning och ras.

Som vanligt vill jag också puffa för att om ni gillar det jag skriver och filmar och vill bidra till något bra - lägg en slant på min insamling till SOS Barnbyar. Det gör skillnad!

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam