Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 3 januari 2017

3 snabba om det som talar emot dollarrallyt

En utgångspunkt för många prognoser om börsåret är ett fortsatt dollarrally? Är det så säkert? Tar en titt på det som talar emot.



Dollarn styr tanken

Dags för första inlägget i "3 snabba" - en serie ni som följer bloggandet och vloggandet tycker lite olika om. Vissa ser helst fler skrivna inlägg här på bloggen medan andra gillar filmerna. Jag kommer balansera det där med att ha lite av varje under det kommande året.

Det innebär att jag siktar på ett vlogginlägg i veckan ungefär. Vill det sig väl kommer jag inom relativt snar framtid också vara med i ett annat, lite större, filmat sammanhang igen. Det verkar riktigt roligt men tillsvidare får jag lov att vara lite hemlighetsfull.

Källa: TradingEconomics

Hur som helst. Dagens vlogginlägg handlar om det som talar emot en fortsatt dollaruppgång. Det är ju en av de faktorer som kommer att avgöra börsen i år. Nu ligger valutan och hackar lite mot omvärlden. Dags för nästa fas i rallyt eller vänder det här?

Är det så självklart att dollarn fortsätter uppåt?

Källa: TradingEconomics
Grundläget är att det uppgången i dollarn fortsätter. Det finns faktorer som talar för att det blir så men faktiskt även rätt tunga faktorer som talar emot. För min egen del är jag långtifrån övertygad om att det här året slutar med den rusning i dollarn som många räknar med. Fast jag är inte säker på motsatsen heller. Snarare är det här en av de faktorer jag tror börsintresserade ska följa noga och nära under året. För spela roll, det lär det göra.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser. 


Som vanligt vill jag också puffa för att om ni gillar det jag skriver och filmar och vill bidra till något bra – lägg en slant på min insamling till SOS Barnbyar. Det gör skillnad!



Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här 

5 kommentarer:

  1. Kan vara värt att kolla upp Martin Armstrongs dollaranalyser.
    Han har en ruggigt bra träffsäkerhet i att förutse globala trender och starka argument bakom också.
    https://www.armstrongeconomics.com/markets-by-sector/foreign-exchange/usd/all-roads-lead-to-the-dollar/

    SvaraRadera
  2. Han är ju känd för sin mycket dystra syn på skulduppbyggnaden i världsekonomin samt förstås sin övertygelse om att tiden till kraschen är utmätt (och egentligen redan över).

    Så här långt har hans teorier fallit på att förtroendet inte urholkats i världsekonomin på det sätt han räknade med.

    SvaraRadera
  3. Ruggigt bra är att ta i. Armstrong har ofta rätt men lika ofta fel. Finns andra så kallade gurus med välgrundade åsikter. Bland annat min favorit Peter Schiff som ser ett kraftigt fall i dollar inom något år som slutet på dagens QE och nollräte politik. Verkar faktisk vara det som även president Trump önskar. Hans tal om att mer eller mindre alla undervärderat sin valuta borde innebär att han vill trycka ner dollarn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en intressant teori. Den bygger ju på att USA först gasar med stimulanser och att sedan inflationen devalverar skulderna. En viktig del i Reaganomics som var en viktig del i Japans långa nedgång. Skulle kunna bli Kina som åker dit den här gången men de verkar ha sett risken och drar ned sin exponering i USA.

      Sedan om extremteorierna - visst behövs de! Fast det är ju bra att ha koll på att det är en kantgissning.

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam