Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 30 januari 2017

Börsdatascreener: industriaktierna som inte rusat ännu

Finns det fortfarande intressanta industriaktier på börsen eller har tåget åkt? Funderar vidare på en spännande sökning i Börsdata.

Källa: Börsdata


Hitta det du vill läsa


Ni som hängt med ett tag på bloggen kanske har noterat att jag numera lite tydligare delar upp inläggen mellan mina olika kanaler. Här på bloggen siktar jag på att köra ett, i mina ögon, riktigt inlägg per vecka med en analys av något slag. Därutöver blir det nyhetsstick eller småfunderingar som idag. Nu under rapportperioden blir det förstås en hel del om vad våra bolag levererar och annat jag noterar kring bolag och branscher som är spännande.

I fredags började sista helgen i månaden och då är det dags för en ny krönikan till Värdepappret. Den är gratis att läsa. Den senaste handlar om att som värdeinvesterare fundera på att arbeta med en "Säkerhetsmarginal i bolagets omvärld" istället för att ta ut en marginal i aktiekursen.

Veckans inlägg på Nordnetbloggen - källa: Börsdata, StockPiper och Nasdaq

Fredagar är annars dagen jag uppdaterar gjorda och planerade ändringar i vår portfölj på Sparskolan. Där blir det också en del investeringsstrategi, läsarfrågor och liknande när andan faller på. Portföljen går ju också att följa live på Shareville. Nya 3 snabba försöker jag numera köra på lördagar och på söndagar är det dags för ett av de inlägg jag kanske lägger mest tid på - veckokrönikan till Nordnet. Denna gång handlade det om de bolag vi kan komma att få en annan syn på efter rapportperioden.

En fördel för mig med det här upplägget är att jag kan skriva lite olika texter utan att känna att någon läsargrupp blir alltför förfördelad. Det går ju att hålla sig till en kanal och bara få exempelvis de lite nördigare upplägget här eller alternativ främst läsa de lite lättare texterna om vår portfölj. Dessutom tycker jag att det är en smidig form att kunna ha en del skrivuppdrag och samarbeten, som med Nordnet och Värdepappret, utan att det tynger formen på bloggen alltför mycket.

Så för min del flyter det på ganska bra nu. Hoppas ni som läser också uppskattar formen. Aktuella länkar till olika inlägg finns längst ned på sidan.

Härliga Börsdata

Den tanke jag tog med mig från veckans krönika till Nordnet var hur udda, i mitt tycke, utvecklingen varit för industribolagen på börsen. Jag tittade bara på storbolagen i krönikan men bilden är nästan lika tydlig när de små och medelstora bolagen läggs till.

I bilden överst i dagens inlägg har jag med hjälp av fantastiska Börsdata sållat fram gruppen industriproduktion på börsen. Sorterat dem utifrån kursutveckling de senaste året. Sedan har jag kollat på bland annat tillväxt i försäljning och vinst. Bolag som växt i båda delarna senaste året har jag gett en grön plupp medan de som backat i båda fått en röd. Mellangrupp har blivit gul.

Den här typen av listor ska alltid tas med ett visst mått av försiktighet men som ett sätt att starta tanken är det inte alls dumma. Min reflektion är hur bra det gått för många aktier vars bolag haft en svag utveckling. Titta exempelvis på Sandvik och SKF. Aktier som är upp 67 procent respektive 34 procent samtidigt som bolagens försäljning och vinster pressats.

Det är förstås hopp om vändning och normalisering i tidigare pressade aktier. Samtidigt innebär det också att utrymmet för missar minskar. För min del blir jag lite fundersam kring bolagen med rött och gult högt upp i tabellen. Även om det ligger nära till hands att deras vinster nu stiger, så känns ändå många av bolagen med gröna pluppar mer intressanta att titta vidare på.

CTT har jag följt på avstånd länge och nu har den rusat ännu en gång efter en fin order till Boeing. Fast man måste ju inte rota högst upp. För min del tycker jag bolag som Gränges, SAAB, Bulten och VBG kan förtjäna en ny titt. Trelleborg och Autoliv har vi ju redan i portföljen.

Min poäng är att det måste väl vara bättre att få vind i seglen om du redan visat att du har en sjöduglig båt? Sedan är det som sagt bara en reflektion gjord med en snabb screening men ändå.



Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser. 


Som vanligt vill jag också puffa för att om ni gillar det jag skriver och filmar och vill bidra till något bra – lägg en slant på min insamling till SOS Barnbyar. Det gör skillnad!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam