Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 24 januari 2017

Kinesiskt miljöarbete fick Norsk Hydro att rusa

Oro för luften i Kina leder till produktionsneddragningar. Det gynnar Norsk Hydro som nu har sin högsta värdering efter finanskrisen. Hur länge håller det i sig?





Kursrusning efter miljönyhet


Idag blir det bara en liten notering. Våra Norsk Hydro rusade nästan åtta procent efter en skarp uppgång i aluminiumpriset. Den i sin tur kom efter rykten om att Kina tänker stänga aluminiumproduktionen lite längre i år än vanligt.

Runt det kinesiska nyåret brukar fabriker stängas och ofta är de stängda under någon eller några veckor. En extra twist var att nu påstås det att stängningen av aluminiumverken delvis beror på en vilja att förbättra den dåliga luftkvaliteten. I så fall en intressant även för andra än oss som följer den här industrin.

Det fanns även andra skäl till dagens prisuppgång på flera metaller. En av dem märktes på hela börsen. Om gårdagen handlade om oron för nya handelshinder, så kom dagen att istället fokusera på de amerikanska stimulanserna av investeringar. Det är intressanta hur det där pendlar fram och tillbaka. Det blir nog viktigt att snabbt se vad som faktiskt händer, inte bara vad det talar om. Fast det är förstås bara att glädja sig så länge börsen ändå mår hyggligt.


Inte billigt längre 

Norsk Hydro och aluminium är en av mina mer lyckade investeringscase. I stort sett har det rullat på enligt plan men något snabbare i prisuppgången. Nu ligger aluminiumpriset högre än jag räknade med, oljan har stabiliserats (vilket gynnar Norsk Hydro) och dollarn är dyr.

Det här har gjort att Norsk Hydroa nu har sin högsta kurs sedan finanskrisen., Tiden före den är en annan era med förutsättningar som inte kommer tillbaka igen. Det har även skett en uppvärdering av det egna kapitalet (p/b-talet). Även detta är nu på den högsta nivån sedan finanskrisen.

Det tål att tittas mer på. Momentum i en uppgång är inget man ska ställa sig i vägen för men helt klart börjar det här bli ett bolag vars aktie det är dags att dra fram ur byrålådan. En titt och lite räknande är aktien åtminstone värd innan den kanske läggs till handlingarna igen. Det får bli en rapport jag kollar in lite extra.


Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser. 


Som vanligt vill jag också puffa för att om ni gillar det jag skriver och filmar och vill bidra till något bra – lägg en slant på min insamling till SOS Barnbyar. Det gör skillnad!


2 kommentarer:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam