Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 27 januari 2017

Rapportnotiser: Ericsson ser verkligen inte bra ut

Inget att glädjas över i Ericssons rapport eller för den delen i ledningens reaktion på rapporten. Det är verkligen inte lätt att se vad som vänder Sveriges stolthet.


Källa: Ericsson

Svag marknad eller förlorade marknadsandelar?

Rapportkranen flödar för fullt. En del tänkte jag djupdyka i men många fladdrar bara förbi. Det får bli små spontana notiser när det är något jag funderat på men som inte riktigt är ett genomarbetat inlägg. Så ta det mer som en liten reflektion

En sådan blipp kom häromdagen från ett av, i mitt tycke, Sveriges finaste bolag. Tyvärr är Ericsson ordentligt under isen. Den här rapporten bekräftar det som varit tydligt åtminstone hela året - Ericsson tappar marknadsandelar främst till Huawei och tiden börjar rinna ut för att göra något. Det skrev jag om efter det förra misslyckade kvartalet. Det här kvartalet har inte bilden förändrats.

Källa: Ericsson


Ericsson tappar både inom nätverk och inom service och i princip över hela jorden. Det är både volymer och marginaler som faller. Det finns inget i investeringarna som antyder att de skulle ligga på någon särskilt hög nivå.

Källa: Börsdata

Min reflektion

Jag ska inte vrida om kniven. Det finns det många andra som gjort. Det här inlägget var bara en snabb anteckning om vad jag noterade när jag läste skummade rapporten. Intrycket är starkt att Ericsson inte har kontroll på sina affärer för närvarande.

Det finns ett besparingsprogram. Det ska nog mer ses som ett försök att krympa kostymen till en lägre efterfrågan. Förstås nödvändigt men knappast en lösning på problemen. En del av utmaningen verkar vara att benämna problemen rätt. För när ett bolag tappar över hela linjen både över sina olika segment och på sina olika geografiska marknader, då krävs det omtag.

Beskedet var att några sådana är inte på gång. Så frågan för min del i Ericsson är inte vid vilket pris aktien blir billig utan vad som krävs för att vända på resultaten i bolaget. Innan det syns är det här inte en investering för oss.



Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser. 


Som vanligt vill jag också puffa för att om ni gillar det jag skriver och filmar och vill bidra till något bra – lägg en slant på min insamling till SOS Barnbyar. Det gör skillnad!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam