Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 8 februari 2017

Rapportnotis: caset intakt i Millicom

Millicoms försäljning och rörelseresultat backade förra året. Det beror inte i första hand på engångseffekter utan är strukturellt. Dåligt? Nej, det är en del i det omvandlingsprocess caset Millicom handlar om. 

Källa: Millicom


Helt kort - det rullar på

Källa: Millicom

Det som ska hända är att röst- och SMS-tjänster ska falla tillbaka och ge plats för ett utbyggt data- och kabeltevenät främst i Latinamerika. Det första sker av sig självt medan det andra är det investeraren ska hålla ett öga på.

När allt går som det ska i Millicom är det bara två saker jag kollar. Den ena är att det nya investeringarna rullar på enligt plan. De gör det. Fler hushåll nås av Millicoms datatjänster och kabelteve, fler väljer att ansluta sig, de använder tjänsterna allt mer och intäkten per kund stiger i de här nischerna. Det gäller även i Afrika men det är som sagt Latinamerika som är den tunga investeringen. 

Nu har den här nya delen blivit så stor att intäktsflödena börjar slå igenom. Marginalmixen förbättras nu stadigt när den allt olönsammare traditionella delen byts ut mot den allt lönsammare nya. Det är lovande. Dessutom börjar investeringarna (capex) och kostnaderna plana ut. Det ser helt enkelt ganska bra ut, vilket förklarar dagens kursrally på en rapport som i siffror backade jämfört med året innan.

Sedan finns det en sak till jag håller ett öga på i Millicom och det är finansieringen samt den höga andelen lån i dollar (69 procent). Det kan vara tufft med intäkter i valutor som inte precis rosat marknaden i förhållande till den amerikanska. För närvarande har ändå valutaeffekterna inte varit tillräckligt tuffa för att förstöra affären. Det finns nog någon dollarnivå där det kan hända men omvänt skulle en svagare dollar kunna ge en betydande medvind. 

Vi har en del annat som gynnas av en stark dollar i portföljen så det har jag någorlunda neutraliserat.


Min reflektion

Källa: Börsdata
Sammantaget tuffar alltså det som var min plan från början på bra i Millicom. Däremot missbedömde jag uppenbarligen priset och var för snabb in här. För det först nu, mer än en år in i investeringen som vi tog oss upp på plus. 

Jag känner inget behov av att finräkna i det här fallet utan jag följer med caset så länge bolaget utvecklas som jag vill. Sedan får jag se vad det landar i för aktien. 


Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser. 


Som vanligt vill jag också puffa för att om ni gillar det jag skriver och filmar och vill bidra till något bra – lägg en slant på min insamling till SOS Barnbyar. Det gör skillnad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam