Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 20 mars 2017

Problemet om börsoptimisten får rätt

Skrev en helt oblygt positiv krönika till Nordnet idag. Fast tänk om det blir som med Brexit fast tvärtom. Det går bra, så då kan räntorna stiga snabbare än väntat.

Reklam: Det går alltid att följa vår familjeportfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville

Fokus på nya aktieidéer

Veckans krönika till Nordnet var skriven ur optimistens perspektiv. Bakgrunden var att allt fler ser en ljusnande framtid för världsekonomin. Krönikan är numera nog det inlägg jag lägger ner mest tid på att det ska bli genomarbetat och bra - så läs gärna den.

Den här gången plockade jag med hjälp av Börsdata fram en topplista för börsens bästa aristokrat respektive momentumaktie just nu. Jag kunde inte ha med alla förslagen som föll ut när jag gjorde den screeningen i krönikan, så jag kompletterade med ett eget inlägg med de fullständiga tabellerna som återfinns på Sparskolan.


Det finns alltid andra blippar

Jag valde en ensidig vinkel i veckans krönika, dels för att belysa att det är stämningen just nu, dels helt enkelt för att det kan vara både roligt och nyttigt att helt kliva in i en viss vinkel. Det går också när formen är en krönika.

Ska jag balansera det här kanske den här grafen kan vara intressant. Ökningstakten i de kommersiella lånen (dvs. till företag) har tappat fart. Exakt vad det beror på är svårt att säga men det är inte omöjligt att bolagen lånade på sig inför räntehöjningarna och att nu lugnar det ned sig. Vad blir effekten av detta? En sista återköpsvåg på de amerikanska börserna?

Två andra rimliga teorier är att med stigande vinster kan bolagen finansiera sina investeringar och utdelningar själva i större utsträckning respektive att lånebehovet minskat om investeringar avtar. Det första vore en positiv tolkning medan det senare nog får ses som en negativ.

Annars är den verkliga utmaningen för närvarande, trots allt, räntorna och en möjlig neddragning av stimulanserna. Gissningsvis dämpas de här diskussionerna nu en period framöver men de lär inte försvinna.
En möjlig trigger för en högre räntebana är faktiskt om de politiska riskerna främst i Europa kommer ned. Förra året tillhörde ju överraskningarna men kanske blir det favoriternas utfall i år. I så fall är det inte alls omöjligt att det blir en fullständig spegel av den konstiga utveckling vi såg förra året.

Helt klart verkar Bryssel planera för ett liv efter valkampanjerna. Exempelvis finns det färdigskrivna framtidsplaner för euron, som av taktiska skäl lagts på is under våren.


Då räddades börserna, särskilt efter Brexit, av att centralbankernas räntehöjningar bromsades. Nu skulle den överraskande effekten kunna vara den motsatta. Allt går bra och vi tror att börsen ska gynnas men istället blir det grönt ljust för centralbankerna att strama åt ekonomin.

Det är nog inte huvudalternativet men kanske en tanke som är värd att ha i bakhuvudet.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser. 

Som vanligt vill jag också puffa för att om ni gillar det jag skriver och filmar och vill bidra till något bra – lägg en slant på min insamling till SOS Barnbyar. Det gör skillnad! 





Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam