Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 26 april 2017

Rapporterna: klockrent Vitrolife

Vitrolife fick till det ordentligt i senaste rapporten. Hur mycket är det värt? Det ser inte ut som om det finns några hinder på vägen framåt heller för närvarande. Tittar till portföljens äldsta innehav. 

Källa: Introduce
 Reklam: Det går alltid att följa vår familjeportfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville 
Under april har Nordnet ett erbjudande där du får 200 kronor för att komma igång med sparandet. Mer om det hittar du här.


Allt säljer som smör




Vitrolife kom med vad som måste beskrivas som en kalasrapport igår. Ovan en intervju VD:n Thomas Axelsson gjorde med Introduce. En bakgrund kring Vitrolife och IVF-marknaden skrev jag i inlägget "Hur stort är teknikhotet mot Vitrolife". I och med att jag tittade på det såpas nyligen koncentrerar jag mig på rapportsiffrorna i det här inlägget


Källa: Vitrolife


Det går framåt över hela linjen. Det jag alltid tittar först på är hur försäljningen av odlingsmedier går. Det eftersom det är grundprodukten Vitrolife säljer i en IVF-behandling. Alla kliniker behöver välfungerande media att odla befruktade ägg i. Övriga produkter är antingen som engångsartiklarna nödvändiga eller användbara som art equipment som kan användas exempelvis vid biopsier för att analysera embryokvalitet men inte lika kritiska för behandlingen. Alternativt är de tillägg för att på olika sätt förbättra chansen att bli med barn, som time-lapseprodukterna.

När basaffären växer med 14 procent i lokala valutor är det därför ett fantastiskt resultat. Det stöttas av en ny produkt för snabbnedfrysning av embryon men i stort sett ska det nog ses som genuin tillväxt.

Även övriga delar av säljer riktigt bra. Produktlanseringar och produktuppdateringar inom time-lapse ger nu resultat, efter att ha haft en viss införsäljningsperiod. De nya laserprodukterna inom Art Equipment är lite tidigare i den cykeln men det ser ändå relativt problemfritt ut det med.

Engångsartiklarna sticker förstås ut. Det är ju ett annat mått på underliggande efterfrågan. Där hade dock ledningen en rimlig förklaring till att tillväxten stannade vid 5 procent. Det beror på ett skifte från en gammal till en ny produktlinje. I och med att allt med koppling till behandlingar som Vitrolife säljer måste godkännas av lokala myndigheter (vilket även är en stark barriär mot konkurrenter), så tar omställningar mer tid än i andra bolag. Nu måste dubbel tillverkning ske eftersom vissa kunder går på gamla och andra på nya produkter. Det har bromsat försäljning främst till nya kunder, vilket gjort att tillväxten här blivit lägre.


Källa: Vitrolife
Väntan på godkännanden påverkar också försäljningen av en olika produkter på olika geografiska marknader. Inte minst i USA. Det framstår trots fin tillväxt fortfarande som Vitrolifes största utmaning. Där finns, i mitt tycke, hårdaste konkurrenten Cooper. Där är också acceptansen för Vitrolifes behandlingsstödjande produkter lägre. Försäljningen blir där mer koncentrerad på odlingsmedier och engångsartiklar.

Nu går det riktigt bra för Vitrolife i övriga delar av världen och där uppfattas forskningsstödet för produkter inom exempelvis time-lapse vara gott. Så kanske kan ett genombrott i USA mer ses som en möjlig framtida uppsida. Den amerikanska marknaden är också speciell i det att där får blivande föräldrar oftast själva betala för behandlingen även om det i några fall går på försäkringar via arbetsgivaren.

Det där är dock inget nytt utan en titt runt globen visar att försäljningen växer så det knakar. I Europa går det till och med mycket bra. Säkert både ett tecken på en starkare konjunktur (dyra IVF-behandligar kan ju ibland närmast jämföras med andra konjunkturkänsliga sällanköpsvaror som bilförsäljning). Även i Asien ser det bra ut både i Kina och Japan.

Grundekvationen i Vitrolifes försäljningstillväxt, när det går bra, är att 10 procent är organisk tillväxt i befintligt sortiment och lika mycket är nya produkter och förvärv. Nu ser den befintliga verksamheten starkare ut och de nya delarna har riktigt bra fart med en uppsida vart  efter fler produkter godkänns.

I en bra sammanställning av nuläget från Introduce landar estimatet för försäljningsökningen i år på drygt 17 procent. Jag sticker ut hakan och tror att det faktiskt kan bli så högt som 25 procent. Vilket motsvarar en försäljning i år på 1070 miljoner kronor.

Det baserar jag på att odlingsmedier landar ungefär på nuvarande tillväxt, takten går upp något i engågsartiklarna och håller i sig hyggligt för time-lapse och art equipment. Jag tror även på en fortsatt stark konjunktur i Europa. Jag tror inte valutaeffekterna jämfört med första kvartalet blir så stora att de påverkar försäljningen nämnvärt.

Specialerbjudande under april - mer info? Klicka här

Skalfördelar men sämre mix

Bruttomarginalen, har stigit exklusive mixeffekten av att nya Art Equipment som har lägre marginaler. Förvärven inom Art Equipment gav också vissa redovisningseffekter som sänkte marginalen. Så Vitrolifes helkunds- och premiumerbjudande verkar fungera. Samtidigt som försäljningen alltså går utmärkt.

Källa: Vitrolife
Det här gav i kvartalet stora effekter på rörelsemarginalen (EBITDA) som steg ordentligt främst till följd av skalfördelar när mer försäljning delar på samma kostnader. Den snabba tillväxten lär leda till vissa behov att investera i alla led av bolagets infrastruktur för att möjliggöra ännu mer tillväxt framöver. Så marginalerna kan nog stanna runt de här nivåerna. Jag är något mer offensiv än Introduce som tror att på 38 procent. Jag sätter rörelsemarginalen (EBITDA) i år till nuvarande 39 procent. Med det landar jag i ett rörelseresultat på 417 miljoner kronor i år.

Källa: Introduce
I övrigt lånar jag resonemangen från Introduce och hamnar då på en förväntad vinst per aktie i år på runt 12,50. Vitrolife är inne i vad som känns som en närmast evig stabil period av tillväxt. Naturligtvis kommer tiderna förändras men här och nu går det att diskutera värderingar baserat på p/e-tal.

Källa: Vitrolife

Hur ska ett stabilt bolag med riktigt hög tillväxt och god lönsamhet värderas? Det här har jag skrivit om i många tidigare inlägg. Jag accepterar helt att snabbare ränteökningar eller en vändning i konjunkturen skulle göra slut på de höga värderingarna här och nu. Det går dock inte att veta när det händer. Så här och nu agerar jag utifrån nuvarande marknadsförutsättningar. Där ser p/e 40 på nästa års vinst inte orimligt ut för ett bolag som Vitrolife.

Det riktvärde jag sätter för vår del är därför att med nuvarande information har jag en neutral syn på Vitrolife vid kurser runt 500 kronor.


Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser. 

Som vanligt vill jag också puffa för att om ni gillar det jag skriver och filmar och vill bidra till något bra – lägg en slant på min insamling till SOS Barnbyar. Det gör skillnad! 




Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam