Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 28 juni 2017

Helt kort: räntecaset i banksektorn lever

Börjar en ny serie inlägg med rubriken "Helt kort". Mina tankar i få ord om det som är aktuellt just nu. Idag om vår så långt lyckade investering i Commerzbank.


Reklam: Det går alltid att följa vår portfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville.


Tanken med helt kort

Jag har precis skrivit min sista veckokrönika till Nordnet. I samband med det tänkte jag testa ett lite nytt format här på Molekylär Ekonomi. Utöver de vanliga, längre inläggen, tänkte jag variera med lite kortare inlägg skrivna i farten. Idén är att dela med mig även av mer snabba reflektioner. 

En poäng för mig är att jag på det sättet kan bjuda på lite mer av det som tar upp mina tankar. En möjlig nackdel är förstås att det kan bli lite ytligt. Ni får väl kolla om ni gillar det, som alltid lyssnar jag gärna på återkoppling från er som läser.


Först ut - ett nytt bankcase verkar sitta



Ni som hört mig föreläsa vet att jag har ett case som går ut på att europeiska banker varit i så dåligt skick att deras aktiekurser i princip följt räntans utveckling. Högre ränta har lättat trycket på sektorn och höjt aktierna.

I längden behöver många banker i Europa krympa sina balansräkningar, sänka kostnader, och städa undan dåliga affärer och i vissa fall affärsmetoder. Avkastningen på eget kapital måste upp från nivåer som är så låga att bankerna får svårt att finansiera exempelvis en nyemission om det skulle behövas.

Jag tror i och för sig att det finns hyggligt ok banker som kommer att ta sig ur den här branschkrisen på kontinenten. En sådan är Commerzbank. Det finns mycket problem här med men ändå en sund kärna av vettig bankverksamhet. Det finns en del risker inte minst i lånestocken men jag tycker ändå att det inte ser helt galet ut. Farligt ja - galet nej.

Den verkliga poängen för mig har dock varit att med bankernas nuvarande skick utnyttja kopplingen till de stigande räntorna. Det är kul när lite svårare case sitter och det verkar det här ha gjort. Nu är investeringen i Commerzbank upp 35 procent, trots att jag ökat den på vägen.

Samtidigt är det förväntade p/b-talet för 2017 ändå bara uppe i 0,45, med nuvarande kurs räknad på förväntat bokfört värde per aktie för 2017. Förhoppningsvis har därför det här caset en bra bit kvar att löpa. För jag är inte särskilt orolig för att tyska räntor skulle falla tillbaka igen. Fast man vet ju aldrig.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser. 

Varje vecka skriver jag också om planen för vår portfölj. Det senaste inlägget hittar du här: 




Som vanligt vill jag också puffa för att om ni gillar det jag skriver och filmar stöd min insamling till SOS Barnbyar - den gör skillnad!

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam