Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 1 augusti 2017

Helt kort om pärlorna från Ölands aktiekväll

En kväll full med aktietips och börsspekulationer. Dagens miniupplägg bjuder på pärlorna ur ett föredrag av alltid utmärkte Ulf Petersson på Ölands aktiekväll.

Reklam: Det går alltid att följa vår portfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville.

Vardag i drömfabriken

Det finns en vardag i det mesta, så även i att vara intresserad av investeringar. En del jag uppfattar att många investerare missar. Det ska vara fest med nya aktieraketer snart sagt varje dag. Jag ska inte låtsas att jag är så värst annorlunda. Det blir många småtittar i twitterflödet och inte minst på aktiegrafen under en dag. Det är kul men det förstärker en känsla av brådska. Det är det sällan.

De bästa investeringarna jag gjort har oftast vuxit fram under en rätt lång period från inspiration till genomförande. För innan idén måste en tanke komma någonstans ifrån. Det är bland annat därför jag svarar på frågor om läsarportföljer. Några konkreta råd vill jag inte ge men däremot kan ibland en annan småsparares perspektiv starta lite nya tankar, både hos frågeställaren och den som svarar. Det senaste exemplet hittar du här.

Det är också därför gillar jag att gå på evenemang som Aktiespararnas sommaraktiekväll på Öland med Dagens Industris Ulf Petersson som huvudnumret. 2014 tipsade han om Cellavision. Det blev så småningom ett första köp för vår del till kursen 25 kronor.

En av årets tre konkreta förslag tror jag kommer att dyka upp i portföljen. Mer om det lite längre fram när jag läst in mig. Sedan vore det väl inte så sjysst mot de som gick på aktiekvällen att skriva om just de tipsen samma kväll. Jag får väl dra dem när jag sammanfattar portföljens planering framåt på Sparskolan i helgen istället.

Långsammare vinstökning

Lite mer allmänt var det några noteringar jag gjorde från Ulfs föredrag. Ett resonemang var att bolagen får svårt att möta vinstökningar på förväntade 10 procent men att det nog ska gå att nå 5 procent. Med en oförändrad värdering på runt p/e 17, trodde Ulf att det även blir utvecklingen på börsen. Ett resonemang som bygger på bara långsamt stigande räntor och att riskviljan är oförändrat hög.

Då slår dollarn till

Intressant var även tankarna kring dollarns utveckling. Här trodde Ulf på att kronan nu vänder eller åtminstone landar. Vid nuvarande kurser kommer många bolag börja visa negativa valutaeffekter från och med årets sista kvartal. 

När börjar det göra ont på riktigt då för verkstads- och andra exportbolag? Någonstans mellan kronkurser runt 7 till 7:50 mot dollarn var budet och det låter väl rimligt. En viktig faktor är även var euron tar vägen. Än så länge har ju den stärkts mer än kronan.


Bolagen snarare än makro

Det här lägger upp förutsättningarna för en bolagsstyrd börs. Teman som politik eller stimulansernas framtid var inget Ulf såg som avgörande.

När det kom till svar kring enskilda bolag var det få av de stora som lockade. Kinnevik och möjligen Industrivärden var två undantag. Bankaktier fick också en försiktig välsignelse. Svagt positiv var Ulf även till HM medan Fingerprint tillhörde bolagen han blivit alltmer positiv till.

Fast allmänt gällde att det nu är bland de mindre bolagen fynden finns. Bland annat var Ulf fortsatt positiv till RNB, som han är säker på kommer att köpas ut från börsen. I just det fallet är jag lika skeptisk nu som vid tidigare tillfällen aktien kommit upp.

Varning!

Kvällens varning utfärdades för bostadautvecklarna. För sent i konjunkturen var domen. Även AstraZeneca fick en känga för att tillväxten i försäljningen kommer bli för svag.

Allt detta snabbt antecknat från mobilen.

/Jacob Henriksson, Gottodix

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam