Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 8 augusti 2017

Lite mer om skickliga småsparare, Teslas ekonomi & Facebooks medborgarlön

Vilka fiskar fastnade i nätet i den här veckans nyhetsflöde? Här några tankar om en börs som letar sommarsol, hur småsparare slår proffsen, Teslas vingliga resa och så att Facebook gott kan stå för en medborgarlön till hela jorden.

Reklam: Det går alltid att följa vår portfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville.


Gammal vana om dollarn


Gillar du bloggarna och vloggarna? Stötta genom att ge till SOS Barnbyar!

För mig börjar hösten när jag sprungit Midnattsloppet. Dit är det två veckor, så nu gäller det att ligga i. Sluttiderna tickar dock upp över åren lika säkert som börsen stiger. Det vill säga med enstaka undantag. Vi får se om jag kan lyckas med det i år.

Uppåt går det också för min insamling till SOS Barnbyar, som nu är över 26 tusen kronor. Stort tack till alla som bidragit! Tillsammans med det vi själva ger varje månad känns det verkligen toppen att kunna göra något bra. Jag får ibland frågan om varför jag kombinerar välgörenhet och bloggande. Ur ren effektivitetssynpunkt vore det ju smartare att jobba mer, strunta i bloggandet och sedan skänka en större summa direkt till välgörenhet (för tyvärr är bloggandet ingen strålande ekonomisk affär).

Poängen är dock att försöka göra något bra även av bloggandet. Jag försöker att inte ha så mycket reklam (den jag har hittar du mer om här) och att reklamen jag har ska vara relevant och intressant den med. Sedan är det väldigt roligt och lärorikt med all interaktion med alla som vill vara med och diskutera här och i andra kanaler.

Kryddan på det där är om bloggandet och vloggandet kan vara ett projekt som faktiskt gör lite nytta också, så med det sagt - ge gärna ett bidrag. Det gör verkligen skillnad både för min motivation och förstås viktigare för alla barn som behöver en bättre start i livet.

På börsen är annars känslan för närvarande att det är mer brittsommar än tidig höst. Det skulle väl efter Brexit kunna få en ny betydelse. Några problem med deras utträde ur unionen är dock svåra att se, åtminstone för EU. Det verkar landa i att britterna fortsätter betala en del och landar i en lång övergångslösning, som sedan tonar ut i ett norskt nästan-medlemskap.

Fast vem vet. Visst finns det en viss risk för en hårdare exit - inte minst som ett resultat av den långsammaste och mest otydliga förhandling jorden har skådat. Det hade onekligen varit bra för både britterna och oss om de hade diskuterat vad de vill istället för vad de inte vill i sin folkomröstning.

Hur som helst är den risken och de flesta andra politiska och makroekonomiska, som det verkar, under god kontroll för närvarande. Jag skrev och filmade om flera exempel på det nyligen. Ett till var att Kina inte längre blöder kapital.
Det här får mig att undra om det inte är väl lättvindigt när det lite överallt poppar upp analyser som menar att dollarn nu kommer studsa tillbaka. Det är fullt möjligt och visst kan politiska stimulanser eller FED:s beslut driva på men utan en analys av den andra vågskålen i form av resten av världen är det en lite för snabb slutsats.

Personligen tror jag att vi snarare blickar framåt mot en höst när valutorna kommer leta en ny jämvikt och mycket väl kan landa ungefär där de ligger nu, dvs i spannet runt att en euro kostar 1,15-1,20 dollar samt att kronkursen blir runt 8 mot dollarn. Allt annat tror jag behöver att något i omgivningen förändras. Det är inte så uppenbart varför det skulle bli till exempel ensidigt högre amerikanska räntor. Snarare kanske långräntorna på båda sidorna Atlanten kan följas åt uppåt men rätt långsamt ett tag.

Sista sommarrycket?

Det där är spekulationer, som vanligt tror jag framför allt att det viktiga är att följa och försöka förstå rätt nyheter snarare än att försöka gissa nästa stora nyhet. Det är inte så svårt just nu. Det handlar om räntan och dollarn.

Börsens brittsommar, i den ursprungliga betydelsen, märks på sådant som att plötsligt lyfte Cellavision 14 procent på en rätt tunn analys i danska Börsen där potentialen genom ett citat beskrivs som enorm. Det var egentligen inte så mycket en analys utan mer en sådan där artikel om coola aktier som flugit iväg. Det räcker alltså just nu för att skicka iväg kursen en bra bit till.

Den reaktionen borde väl vara en bra påminnelse om att analyser, välskrivna eller inte, aldrig förändrar något i bolaget. Det är bara beskrivningar, vilket för all del kan vara mycket matnyttigt att läsa. Däremot är det verkligen tveksamt med alla kursreaktioner som börjar med allt från Goldman Sachs till Börsveckans nedtecknade tankar.
Ett annat bolag i medvind är Apple. Det enkla skälet att jag ännu inte skrivit ned något om deras rapport var att den var så bra. Jag går i beslutsordning när jag sorterar vad jag ska skriva om. Först skriver jag om det jag tror att vi behöver reagera på. I Apples fall är det ingen fråga som det som brådskar att sätta sig in i. Det går alldeles utmärkt för närvarande. Om något är det kring Iphone 8 som det kortsiktigt är värt att fördjupa sig.

Det jag däremot läst om Apple nyligen var den här artikeln i Financial Times. Det ger en lite annan bild till den diversehandel i forskning som de amerikanska megabolagen numera är. De verkar onekligen hålla på med allt som rör sig och lite till. Är verkligen Google på gång med en bil? Ska Apples hälsoprodukter bli en del av framtidens hemsjukvård? Ska Amazon sälja exakt allt vi köper?

Nja, affärsmodellen är snarare att utnyttja sin storlek och vara förberedd för vilken marknad som helst när den plötsligt tar fart. Räkna alltså inte med självkörande bilar från Google eller pizzaleveranser med drönare från Amazon förrän de börjar hetta till i de branscherna. En tankemodell som är rätt ovan för oss som är uppvuxna med att saker ska så fort som möjligt till marknaden.
Några som däremot börjar få bråttom är Tesla. Bolaget blöder pengar men har också än så länge lätt att få in nytt kapital. Det är gott om förbeställningar på nya modell 3 men också många som försöker avboka, vilket emellertid visat sig vara rätt komplicerat. Det som kan hända i Tesla är att produktionen drar ut på tiden och tilltron till bolagets finansiering sviktar. Det skulle kunna ge en kollaps i den höga multipel bolaget handlas till.

Vad skulle hända om en av megabolagen med jättemultiplar sprack? Inte så mycket är min gissning. Skulle däremot flera av bolagen med de där extrema värderingarna vackla - då skulle det nog kunna bli ett amerikanskt techwreck på riktigt.

Å andra sidan kan det förstås gå bra också. Alla som kört den älskar ju den nya bilen. För min del skulle jag därför absolut inte våga gå kort Tesla. Det är alldeles för osäkert var det spännande projektet tar vägen. För det händer mycket med hur vi konsumerar och vad. Här hade jag kunnat lägga in en tweet om krisen för diesel och diskussionerna om den möjliga kartellen mellan tyska premiummärken.

Istället väljer jag tweeten ovan. Varför nöja sig med att jobbet betalar taxi hem om du arbetar över? Lika bra att ta firmakortet och kvittera ut en ny lyxbil ur en gigantisk varuautomat.

Är du smartare än en hedgefondsförvaltare?


Det finns en spridd myt om småsparare som aktievärldens dumskallar. Det är förstås ingen slump, eftersom steg ett för att få upp betalningsviljan för dyra fonder förstås är att få ned självförtroendet hos spararna. Faktum är dock att alla har svårt att slå index. Ingen grupp investerare, inte ens de som lyckats tidigare, har som grupp bättre odds framåt. Enskilda stjärnor finns förstås med tur, skicklighet eller övergående skicklighet beroende på vem som tolkar historien men mer än så är det inte.

Ännu en påminnelse om detta kom i veckan när Zerohedge (ursprunligen via Market Watch) skrev om statistik från FED som visade att småsparare formligen krossat resultatet för hedgefonder de senaste femton åren. Förklaringarna som ges i artikeln är bland annat att småsparare oftast får en bättre riskspridning genom att de investerar löpande samt förstås att hedgefondernas resultat förstörs av deras höga avgifter.

Det där om värdet av att vara aktiv kan diskuteras i det oändliga. Däremot måste det nog ses som en absolut sanning att dyra avgifter för förvaltning på mogna marknader är ett oerhört svårt spel för spararen att vinna. Fick jag önska mig en sak i fonddebatten, så vore det att även de seriösa fondbolagen klev fram och kommunicerade detta - istället för att gnälla på att de numera stadigt förlorar marknadsandelar till det utmärkta alternativet att spara i indexfonder.

Jag är inte fullständig motståndare till aktiv förvaltning. Även om jag brukar påpeka att det är minst lika svårt att välja en framgångsrik och prisvärd förvaltare som det är att själv välja bra aktier. Det är ju precis det som (även) den här undersökningen visade.

Den som lägger ordentligt med tid och läser på om fondernas pris, innehav och planer löpande kan nog lyckas. Det tar dock en hel del tid, liksom ett aktieintresse, så någon genväg till extraavkastning är det inte. Det viktigaste budskapet är nog, som vanligt, att med största sannolikhet är du rätt körd om du utan en mycket genomarbetad plan, köper en fond som tar ut över en procent i avgift för förvaltning på en mogen marknad.


Medborgarlön från Facebook


Avslutningsvis var den här artikeln onekligen både charmig och tankeväckande. Vad är rätt och fel med medborgarlön? Mycket av både och kan man konstatera men en aspekt som är långt ifrån robotar och ekologiskt egenbruk av jorden på landsbygden är att det finns många gemensamma resurser som samhället kanske kan bli bättre av att vi delar gemensamt.

Det är i vart fall tankeleken Financial Times gör. Det finns redan oljefonder, som den norska eller den i Alaska. Den senare delar ut pengar löpande till befolkningen som en årlig utdelning. Lika mycket till alla beroende på hur mycket oljan gett. Med andra ord i praktiken en medborgarlön. Det är det väl för övrigt även när vi har diverse gemensamma välfärdstjänster till inga eller låga gemensamma kostnader. Gratis vård är väl på många sätt den ultimata medborgarlönen.

Hur som helst - problemet med medborgarlön är inte minst intäkterna. Varifrån ska pengarna som delas ut komma? Olja till alla är ju ett sätt men vad är det som numera verkligen är värt något? Svaret är enligt många data. Det är ju till och med den nya oljan enligt förståsigpåarna. Vem utvinner all data?

Svaret är bolag som Facebook. Mark Zuckerberg har ju sagt sig vara en filantrop snarare än en ren affärsman. Sagt till gjort i så fall. Starta en Facebookfond med oljefonderna som förebild. Dela sedan ut en global medborgarlön till alla Facebooks "medborgare". Det är ju trots allt vi som bidrar med datan. En kul tanke onekligen.

Världen blir alltså bara bättre och bättre. Det kan väl den här kända och spridda sammanställningen av grafer få illustrera.

/Jacob Henriksson, Gottodix



Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam