Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 2 augusti 2017

Rapporterna: caset lever i Commerzbank

En fullträff i år var att spekulera i stigande tyska räntor med hjälp av en investering i Commerzbank. Håller den satsningen ett tag till eller ska en rapport som marknaden tyckte var långtråkig få en att tänka om?

Källa: StockPiper

Reklam:
 
Det går alltid att följa vår portfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville.


Tysk vecka

Förutom en strålande rapport från Apple (kommentar kommer förstås) har det varit till att slita med skoltyskan i veckan.

Infineon, som säljer chipen till elbilarna och industrins robotar, kom med en helt ok rapport som jag ska återkomma till. De stora frågorna där är att tillväxten håller men att inom bilindustrin syns en inbromsning som dock hålls uppe av att teknikinnehållet i varje bil ökar. Precis det jag förgäves letat efter i Autolivs rapporter. Ett tydligt orosmoment är dock att en allt svagare dollar nu börjar kännas i hos de europeiska exportbolagen.
Om du gillar det jag skriver och filmar och vill uppmuntra mig att fortsätta, så stöd min insamling till SOS Barnbyar - den gör skillnad!
Det är bara ett av problemen i BMW, som också rapporterar i veckan. Tur för bolaget att de fortsätter sälja så bra för i övrigt ser det faktiskt allt mörkare ut. Så långt har det gått att på goda grunder försvara BMW som ett slags bilindustrins Handelsbanken. De hade inte i fuskat i testerna när dieselskandalen brast och det verkade länge ha den mest genomtänkta strategin för den nya bilmarknaden samt det starkaste varumärket både i olika kundsegment och runt större delen av världen. Nu ser det läget på många sätt mer annorlunda ut. Vi har dragit ned investeringen länge och kanske är det snart dags att avsluta en mångårig resa i aktien.

Källa: TradingEconomics och Finanzen.net
Tidigare i sitt case ligger investeringen i Commerzbank. Den är lite speciell, som jag skrev och filmade om rätt nyligen. Själva grundtanken är enkel - jag har letat efter en lämplig europeisk bank för att spekulera i högre räntor inom eurozonen. Det har också varit tänkt som en balansering mot exponeringen i andra delar av portföljen. Det här har blivit lyckat och aktien har rusat med stöd av bland annat stigande räntor i år.


En rapport i mängden

Det här gör att mitt förhållningssätt till utvecklingen i själva banken är lite annorlunda än vid en
vanlig investering. Jag har visserligen ett visst hopp om att den långsiktiga omställningen av banken ska lyckas och ge en klassisk bankvändning med förbättrad avkastning på och högre värdering av eget kapital samt att dåliga lån återvinns bättre än förväntat. 

Källa: Commerzbank
Det är dock sekundärt. Det viktigaste för mig är att inte det motsatta händer. Det vill säga att Commerzbank dras ned i nya problem och ifrågasättande under min tid i bolaget. Därför är jag på det hela taget nöjd med en rapport som marknaden tyckte var aningen blek. Faktum under hela perioden jag följt Commerzbank, så har analytikerna löpande varit mer negativa än den faktiska kursutvecklingen visat sig bli. Det brukar som bekant vara tvärtom. Kanske är makrofaktorn i det här caset lite underskattad av många av proffsen, om jag ska spekulera.

Källa: Commerzbank
Om vi håller oss till bolagets egna omställning så rullar den på med en bred satsning på att vinna kunder på den fragmenterade och överlag hårt pressade tyska bankmarknaden. Det kostar på men ska förhoppningsvis vara en bra investering. För småkunderna kostar det runt 150-200 euro per ny kund men ska förhoppningsvis synas i avkastningen framåt i form av ett värde per ny kund på 300 euro per år efter de första 18 månaderna. Även på kostnadssida pågår en förändring som känns något ålderstigen för oss svenskar när personalstyrkan (måttet FTE ovan) ska minska och digitaliseringen ta ordentlig fart.


Så långt har, som framgår av tabellen, det här inte gett så mycket i faktisk ökad försäljning. Rensat för engångsintäkter förra året ligger banken stilla men kundstocken växer alltså. Allt i linje med plan, precis som omställningen av kostnadsmassan.

En särskilt viktig punkt är bankens stora exponering mot shipping. Där har Commerzbank haft, möjligen, lite tur. För en svag bris av medvind i den branschen (som ju vi även haft glädje av i vår investering i Maersk) har inneburit att det gått att minska lånen till den sektorn med 0,9 miljarder euro till under 4 miljarder under första halvåret. Med en fortsatt halvt ok utveckling där, så ser det ut att vara rimligt under kontroll även framåt.

Det är även det viktiga kärnprimärkapitalet. Höga, förhoppningsvis, tillfälliga kostnader har pressat på men genom att det riskvägda kapitalet också minskat så har kärnprimärkapitalet faktiskt kunnat ökas till 13 procent från 12,5 procent förra kvartalet och från 11,5 procent för ett år sedan.

Kanske aningen lösryckta siffror i den genomgången men det viktiga budskapet är ungefär så här. Commerzbank genomför det som är strategin i den takt de planerat men marknaden, som alltså är något negativ till banken enligt analystjänsten Stockpiper, hade ändå hoppats på lite bättre avkastning redan nu. Den bilden ger också tyska tidningar som jag hunnit kolla. Främst via artikeln i tweeten ovan.

Det är inget jag ser som något stort problem. Om allt rullar på enligt plan räcker det om räntan stiger och tysk konjunktur håller i sig ett tag till. Det tror jag men möjligen är det där hoten kan komma framöver med en allt starkare euro.

Möjligen kan frågan ställas så här. När ett case redan gett en hel del avkastning och osäkerheten är lika hög eller låg som den var från början, ska man då plocka hem en del vinst eller ha is i magen?

/Jacob Henriksson, Gottodix


Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam