Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 1 november 2017

Rapporterna: organiskt SKF!

Mer att ge? Det verkar så för både konjunkturen och SKF. För allt utom valutan ger medvind just nu. Kanske kan det driva på värderingen framöver.

Källa: Börsdata
Reklam: Det går alltid att följa vår portfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville.


Växer stadigt

Allt här i världen behöver inte vara så komplicerat. Det var en reflektion jag hade när jag i en intervju med Nordnet skulle svara på vad som skrämmer mig med börsen för närvarande. Det oroar mig att börsen frikopplat sina resonemang från de flesta fundamentala resonemang om hur ekonomin ska fungera. Kolla gärna in vad jag, Mica och Anna Svahn tror är molnen på börshimlen.

I min genomgång av rapporterna för våra portföljbolag har turen kommit till SKF. Jag tänkte bara teckna ner några anteckningar den här gången. Mer långsiktigt handlar SKF mycket om att bolaget ska ligga rätt i sin konjunkturbedömning, förstås ha konkurrenskraftiga produkter i alla de olika nischer de verkar och att hålla nere kostnaderna. Ungefär som i de flesta andra verkstadsbolag.
Källa: SKF
Nu steg försäljningen till industrin organiskt med 9,5 procent och rörelsemarginalen var 13,8 procent. Även försäljningen till bilindustrin gick bra men organisk ökning på 4,9 procent och en rörelsemarginal på 4,9 procent.
Tack alla ni som nu bidragit med en bra bit över 30 tusen kronor! Om du gillar det jag skriver och filmar och vill uppmuntra mig att fortsätta, så stöd min insamling till SOS Barnbyar - den gör skillnad!
Till hoten framöver hör bland annat att elbilar har färre mekaniska delar än traditionella. Något som sänkte aktien i somras när en konkurrent föll just på att elbilsoro. Här och nu ska nog ändå de hoten ses som rätt begränsade. Det är bara den del av SKF:s affärer och slår elbilar igenom riktigt brett innebär det sannolikt även att hela konjunkturen är stark.

Källa: SKF
På konjunkturhimlen är det inte många hot för närvarande. Kanske USA och kanske främst dess bilmarknad skulle kunna bromsa. Sedan kan det hända något i Kina men det ligger inte i närtid. Valutaeffekter, som redan blivit negativa för bolaget, kommer att fortsätta bromsa men så mycket mer är det inte.


Min reflektion: konjunkturen styr även aktien

Källa: SKF

Det jag reflekterar kring i SKF är hur försäljningskänsligt bolaget, liksom många andra verkstadsbolag är. Nu verkar SKF ligga relativt rätt i sin dimensionering, för det nämndes inte så mycket om kapacitetsproblem och det har inte heller synts tydligt i rapporten. Marginalerna går åt rätt håll. Med möjligheten till prisökningar kvar i ekvationen, så ser det rätt bra ut. Även om de kanske äts upp av att valutamotvinden tilltar framöver. 

Källa: Börsdata
Viktigast är dock bredden i konjunkturen den passar SKF perfekt. Det finns efterfrågan på alla marknader både geografiskt och för produkter. Det talar för att aktien gör som den brukar och följer utvecklingen av den organiska försäljningen rätt väl. Jämför till exempel utvecklingen för organisk försäljning från 2013 ovan med hur aktien har rört sig samma period.

Det som återstår i SKF är den multipelexpansion som till exempel Volvo har haft. Stiger förtroendet både för konjunkturen och att SKF levererar kan det ge en möjlig fortsatt uppsida ett tag till.

Jacob Henriksson, Gottodix
Nästa Veckan! kommer den 7 november. Här är senaste avsnittet


Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam