Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

lördag 6 januari 2018

Helt kort om stamaktien mot preffen i BMW

Spelar valet av aktieslag någon roll? Det kan göra det men utgångspunkten att det är bolaget det handlar om räcker rätt långt, som det här exemplet från BMW visar.

Källa: BMW

Reklam: Det går alltid att följa vår portfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville.

Valet av aktieslag

Mångas favorit, min med, Lundaluppen har nyligen köpt BMW - aktien alltså. Jag såg för övrigt i hans årsredovisning att han hade en avkastning från bloggandet som låg på 0,08 procent av det kapital han förvaltar. Det från jämte Rika Tillsammans och Petrusko bloggosfärens populäraste sida. Då får ni en känsla för vad jag menar när jag skriver att jag hellre tar bidrag till SOS Barnbyar om ni vill stötta mitt bloggande.

Tack alla ni som nu bidragit med snart 40 tusen kronor! Om du gillar det jag skriver och filmar och vill uppmuntra mig att fortsätta, så stöd min insamling till SOS Barnbyar - den gör skillnad!

Hur som helst - på twitter undrade Lundaluppen om vi äger stamaktien istället för preferensaktien och underförstått i så fall varför. 

Min grundinställning är att inte välja aktieslag utifrån avkastningsmål. Jag förutsätter att marknaden för det mesta fungerar. I vissa lägen, som inför en maktkamp, kan det finnas skäl att spekulera. I andra situationer kan det ibland gå att hoppa mellan aktieslagen och kamma hem små arbitrage. Lundaluppen brukar ha Handelsbanken som exempel.

För det allra mesta finns det dock inte en bättre och en sämre aktie för ett visst bolag. När vi talar preferensaktier är det ju oftast mer ett slags företagsobligationer. I BMW saknar preferensaktien rösträtt men är i övrigt nästan precis som stamaktien. Utdelningen är den samma för båda aktierna.

Jag har i bland annat från Der Aktionär och i diskussioner med tyskar på Shareville noterat att många menar att preferensaktien är ett bättre småspararval, eftersom den ger högre direktavkastning. Själv har jag velat om vi borde skifta till preferensaktien. Det är trots allt en tidning och personer jag litar på som gett mig det rådet. Jag har dock tvekat främst för att jag vet att många preferensaktier ändå har villkor någonstans i bakgrunden som den som väljer dem borde läsa. 

Det och så att jag har ett förtroende för att marknaden inte systematiskt felprissätter två så näraliggande värdepapper. Då väljer jag hellre den mer internationellt genomlysta stamaktien. Fast rösträtten då, är inte den värd något? Nej, knappt, för BMW kontrolleras av ägarfamiljen Quandt, så det är som i HM inget utrymme för maktkamp. 

Så hur var det min inställning att det inte spelar någon roll? Preferensaktien är relativt volatil. Mer så till och med än den även den snabbrörliga stamaktien. Därför ändras relativpriserna mellan aktierna över tiden. En möjlig spekulation för den som vill det men även ett tecken på att det knappast kan vara så enkelt som att den ena aktien systematiskt är bättre än den andra. 

Jag kollade på BMW:s sida och den 5 januari 2007 stod båda aktierna i 43:59 euro. Inklusive utdelningar är värdet idag 118,64 euro för stamaktien medan det är 111,66 euro för preffen. Säkert en slump, där andra startdatum kastar om ordningen men också rätt rimligt. I längden blir det inte så stor skillnad. Så det är ett icke-val där jag fortsatt tycker det är mer praktiskt med stamaktien. Det är ju nästan en fördel att slippa hanteringen av utdelningarna, skatter med mera.

Jacob Henriksson, Gottodix



Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här.




4 kommentarer:

  1. Hej, preffen ger faktiskt 2 cent mer i utdelning, så inte exakt samma ;-). Dessutom handlas den idag med en rabatt på 8 %. Förutom courtaget skulle jag säga att det är en no-brainer ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. När något som går att se direkt på all världens aktieskärmar är en no-brainer måste man ju undra om det verkligen är så :)

      Har förgäves letat efter prospektet för preffen. På tyska aktiesidor står att den enda "väsentliga" skillnaden mot stamaktien är det som anges i bolagsordningen om rösträtt och den extra utdelningen. Vad betyder det där "väsentliga"? Svårt att veta och kanske kan andra som är bättre på att leta på tyskspråkiga sidor hitta svar.

      Rösträttsskillnaden har nog mindre betydelse, eftersom det är en familj som äger bolaget.

      Så anta att det är enda skillnaden. I så fall ska ju marknadspriset återspegla prisskillnaden i den framtida skillnaden i utdelning. Därför borde i så fall preffen var något dyrare än stamaktien.

      Riktigt så beter sig inte aktierna, vilket får mig att undra om det inte ligger något mer i korten. De senaste tre åren har inklusive utdelningar preffen avkastat 32,5% medan stamaktien avkastat 15%. Tog man en tid strax före finanskrisen, som i inlägget ovan kastas det där om.

      Det verkar alltså som att det finns några villkor kopplade till preffen som skulle kunna slå ut om bolaget går sämre. Om det man inte vet är det svårt att diskutera men att bara tro att man hittat en bättre deal vet jag inte om jag direkt skulle göra.

      På marginalen ger den högre utdelningen också högre tysk källskatt.

      Radera
  2. En mycket intressant kommentar verkar ha fallit bort så jag lägger in den manuellt (får dem även på mail). Så här skriver signaturen JB
    Jag blev intresserad av att kolla upp det här med stammaktier och preferensaktier i tyska bolag och hittade lite som kanske kan kasta visst ljus över frågan.

    Det verkar som att vi svenskar blir lite lurade av begreppet preferensaktie och tänker det, naturligt nog, så som svenska preffar funkar. En fast utdelning så länge bolaget klarar av att betala den eller den blir inlöst. Riktigt så verkar inte tyska preffar funka. Snarare förstår jag dem som ett mellanting mellan svenska B-aktier och preffar.

    Den tyska stamaktien motsvarar en svensk a-aktie och ger därmed full rösträtt och är därför också "sist i kön" om bolaget går omkull. Den tyska preffen eller Vorzugsaktie (VZ) är ett sätt för ett bolag att upp till 50% av antalet stamaktier ta in kapital till bolaget utan att ge någon rösträtt alls. Alltså ett sätt för en stark ägarfamilj som tex i BMW att ta in kapital men behålla makten.

    För den tyska VZ sker detta med vissa villkor, dels en högre utdelning, där en svensk B-aktie har samma som A-aktien. Den tyska VZ har också förtur till det som blir kvar när ett bolag går omkull framför stamaktieägarna. Dessutom finns det ytterligare en joker, nämligen att om stamaktieägarna på stämman föreslår att inte lämna utdelning, då får VZ-ägarna "Sonderstimmrecht" vilket innebär att de tillfälligt får rösträtt på sina aktier. En liten extra motivation så att säga för stamaktieägarna att åtminstone betala något till VZ-aktierna.

    Hoppas detta reder ut lite av vad som gäller med tyska stamaktier och preferensaktier. Den mesta av informationen kommer härifrån.

    https://wissen.consorsbank.de/t5/Blog/Stamm-und-Vorzugsaktien-Warum-es-sich-lohnt-auf-diesen-kleinen/ba-p/33931

    SvaraRadera
  3. Av artikeln JB hänvisar till framgår även de lagregler som finns i Tyskland. Läsvärt. En annan artikel som kan vara värd att titta på är den jag länkar till nedan. Där förs en del resonemang om hur stam- och vorzugsaktier prissätts.
    http://www.wiwo.de/finanzen/boerse/vorzuege-vs-staemme-clever-anlegen-mit-aussichtsreichen-aktienpaaren/6927194-all.html

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam