Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 14 mars 2017

Bloggfunderingar om Börsdata, utdelningsinvesteringar och SOS Barnbyar

Vilken fart inlägget om rapporter i Börsdata för att följa utdelningsinvesteringar fick. Kul. Vad vill ni se mer av framöver? Är det mig live eller i podd får ni plocka fram kalendrarna igen.



Reklam: Det går alltid att följa vår familjeportfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville.

Nätets bästa läsare?

Det var ett tag sedan jag stämde av hur ni som läser och tittar tycker bloggarna och vloggarna funkar. Passa gärna på och kommentera om det är något ni särskilt uppskattar och vill se mer av eller om det är något ni stört er på.

Tillsammans är ett sådant där nördord som på riktigt är det som gör bloggande och vloggande roligt. Jag har en fantastisk krets som läser och kollar på det jag gör samt diskuterar och återkopplar här, via Twitter, Shareville, Facebook och inte minst direkt via mail.

Det var Aktieingenjören som satte mig på spåret när jag började blogga. Det är mycket viktigare att interagera med en sympatisk läsekrets än hur stor den är, hur fort den växer eller hur lönsamt bloggandet blir.

Det märker nog inte alla ni som bara tittar in någon gång ibland men det gör en sådan skillnad att bloggande och vloggande är något trevligt och öppet. Nu har jag inga troll i mina kanaler men jag kan verkligen förstå hur mycket de förstör för dem som drabbas. Hela den digitala miljön man som skribent bygger upp blir faktiskt en del av ens utökade hemmiljö, på något sätt.

Min bild, som jag bland annat baserar på hur ni läser och alla kontakter jag har, är att ni överlag är smarta och intresserade personer som följer det jag producerar. En del är nybörjare, andra extremt kunniga och vissa är proffs. Alla är dock trevliga att umgås med. Det är fortfarande roligt att det finns någon som vill lyssna på de tankar jag får när jag sitter och läser hela dagarna (vilket faktiskt i princip är allt jag skriver och vloggar om).

För min del är jag inne i en rätt harmonisk period med både investeringarna och skrivandet. Fast det kan vara vårvädret. Det är hur som helst numera åter en rätt tydlig rytm arbetet med att skriva och prata investeringar.

Sedan är det roligt att det blir lite avbrott från vardagslunken också. Närmast ska jag vara med i Prata Pengar och sedan den 11 april besöker jag Unga Aktiesparare i Uppsala. Kom gärna och snacka aktier då!

Koll på utdelningsportföljen med börsdata

I slutet på månaden blir det ett inlägg till Värdepappret, senast om att värdera klädbolag. Jag har trivts med det gänget redan från början men jag upptäcker att jag gillar deras övernördiga bolagsintresse mer och mer. Det är kul att få vara en del av och det går ju riktigt bra för dem också. Undrar om inte det numera är det bästa stället för att hitta bra småbolagsidéer. Skriver jag helt opartiskt :)

Källa: Börsdata
Sedan har jag ju flyttat allt om vår portfölj, allmänna tankar om bolag och börs, läsarfrågor och investeringsstrategi till Sparskolan. Den sidan börjar funka riktigt bra - vilket märks på att ni är många som läser där regelbundet. Filmserien från i somras med samma namn lockar också fortsatt nya tittare. Det är roligt. För det är ju det överlägset mest ambitiösa projekt jag gjort inom bloggandet och vloggandet.

Det senaste inlägget om 4 enkla steg för att löpande ta ut rapporten du behöver för din utdelningsportfölj blev något av en viral succé. Nåja, i liten skala men det går inte att ta miste på att många gillar både utdelningsportföljer och Börsdata.

Den som i första hand är intresserad av vad jag gör med vår portfölj ska förstås välja Shareville. Det är numera en rätt stor grupp som hänger med där. Jag försöker skriva i förväg vad som är på gång i portföljen. Enstaka tillfällen kan det vara svårt, eftersom det kommer snabba nyheter. Oftast går det dock. För mig är det också en intäktskälla när någon via mina sidor blir kund hos Nordnet eller går med i Shareville, så det är ju bra även på det sättet.


Veckokrönikan - kul men tar tid



Det som nog tar mest tid att skriva är veckoinläggen till Nordnet. Det är ett kärt besvär. Jag gör verkligen mitt bästa för att försöka förmedla det som är den mest aktuella och för börsen relevanta diskussionen i internationella finansmedia.

Det tar rätt mycket tid att få fatt på men det är roligt att försöka löpande scanna av. Den här veckan blev det fokus på att alla årets risker plötsligt är i spel samtidigt.

Förhoppningsvis är krönikorna lite roliga också. Det är åtminstone många som läser och gillar dem. Faktiskt är det här numera med råge mitt mest lästa alster. Det skadar ju inte, eftersom det främst är via Nordnet som jag får intäkter för att finansiera bloggande och vloggande.

En annan intäktskälla är rena annonser och reklam. Ni som läser är verkligen ett trevligt gäng och verkar ha förståelse för att det är motiverande att kunna få betalt för sitt arbete. Faktum är att jag inte fått så många invändningar alls när jag kört annonsinlägg eller testat med reklambanners sista i inläggen.


Tack alla som stöttat min insamling till SOS Barnbyar!
Målet särskilt med annonsinläggen är att det ska vara lite Tupperwarekänsla eller om ni vill det som när idrottsklubben säljer sportkläder via lokala ICA-handlaren. Det vill säga, helst vill jag att det ska vara någon, ofta Nordnet, som erbjuder något vettigt för sparande och investeringar. Jag tänker att det blir en bättre blogg om annonsör, jag som har bloggen och ni som läser har någorlunda samma utgångspunkter.

Drömmen är att få till det där som finns i mode-, bil- och träningstidningar - när annonserna är lika intressanta att läsa som texten. Det borde ju kunna gå på spar- och investeringssidor?

Sedan är ju trots allt hela det här intresset en bisyssla för mig. Jag har familj, ett riktigt jobb på dagarna och så förstås vår familjeportfölj som går före. Varför är det då så viktigt för mig att det finns en kommersiell del? Jag kommer ju aldrig gå med vinst mätt i arbetstid.

Svaret är att det är en hemlig dröm att vara entreprenör. Det lär jag aldrig bli på riktigt men jag har försökt ända sedan jag som tonåring importerade otroligt billiga men ohyggligt dåliga ryska passare och försökte få bokhandlare att ta in dem i sortimentet. Jag tycker om att göra saker och jag gillar när det leder til något.

Därför tycker jag det är otroligt, barnsligt är nog ordet, roligt när det kommer donationer till min insamling till SOS Barnbyar. Då känns bloggandet och vloggandet verkligen meningsfullt. Vi har varit faddrar där länge och när det går att få till något extra där genom bidrag från er som läser och tittar, så tar det lite extra skruv. Så stort tack till er som bidragit!

Det här att försöka bidra genom att göra det jag gillar är ocksä skälet att jag har min serie #gillaentreprenörer. Det är en grupp jag tycker får alldeles för lite uppskattning för det extrema arbete många lägger ned.

Talking head

Mest gillad och tvåa på tittarlistan i år är det här inlägget om hur man värderar stabila utdelningsaktier.

Även YouTube med serien 3 snabba tycker jag har hittat en bra form - åtminstone från mitt perspektiv. Här har jag lyssnat mycket på synpunkter jag fått och bland annat låtit klippen bli lite längre. Det är både för- och nackdelar med det men så länge det inte blir för segt att titta på vad som ändå mestadels är det som kallas talking head på tevespråk, så är det väl ok antar jag.

Det är nya avsnitt på lördagar och då kombinerat med ett längre skrivet inlägg här på bloggen. Det är ungefär lika många som tittar på vlogginläggen, som det är som läser ett typiskt inlägg på de andra bloggarna.

Jag är lite förvånad att det fortfarande inte finns fler finansvloggar och att när proffsen kör teve är det nästan uteslutande gjort i nyhetsformatet. En av få som inspirerar mig är amerikanska Mad Money med Jim Cramer. Den är ju inte så lik mitt format, som är mer inspirerat av andra delar av vloggosfären men det är ändå rolig teve - vilket jag gillar.

Det är väl det där med att verkligen kliva ur anonymiteten som håller tillbaka många kreativa och läsvärda bloggare och poddarr till att ställa sig framför kameran. För mig har det dock så här långt bara vara positivt att komma ut i offentligheten. Inte minst har det inneburit ännu fler trevliga kontakter och att jag kommer iväg och får föreläsa lite.

I nuläget har jag inga planer på att även komplettera med en podd men helt omöjligt är det inte. Däremot lekar jag lite med tanken att göra fler specialare på vloggen - kanske till exempel med intervjuer. Det tar lite mer tid och så behöver jag i så fall filma med riktiga kameran (som vi körde i Sparskolan) inte telefonen.

En annan långt gången plan men som kräver lite mer tid är att filma fler korta instruktionsvideor om sådant som hur jag använder Börsdata och liknande. De skulle i så fall hamna på Sparskolan.

Hur ska Molekylär Ekonomi utvecklas?

En särskild roll i det här nätet av olika sätt att få hålla på med investeringar har förstås den här bloggen - Molekylär Ekonomi. Jag vet att en del läsare gärna hade sett att jag renodlat allt till den här sidan medan andra gillar uppdelning.

För mig är det lite egenintresse. Jag vill ha kvar en yta där jag bara nördar ner mig i analyser både av bolag och ekonomin. Det är ändå på något sätt det som är kärnan i mitt bloggande. Sedan blir det en del annat över tiden. Familjelivet fick flytta till vår egen familjeblogg och en hel del har som sagt hamnat på Sparskolan.

Kvar är tankar om nyhetsflödet, som jag ju i kortform försöker dela via Twitter, och så de längre texterna. Jag bollar med tanken på att flytta bloggen till wordpress, eftersom det då vore lättare att inkludera fler bra interaktiva element. Ett exempel är OECD-widgeten längst ned på sidan där det går att jämföra länder. Vi får se. Det skulle ju också ta en hel del tid och sannolikt skulle jag tappa många av er som läser då. Fast det vore kul att göra en riktigt snygg analyssida.

Jaha, det var lite fria tankar om bloggarna och vloggen. Som sagt återkoppla gärna hur ni vill att de utvecklas framöver.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser. 

Som vanligt vill jag också puffa för att om ni gillar det jag skriver och filmar och vill bidra till något bra – lägg en slant på min insamling till SOS Barnbyar. Det gör skillnad! 

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här 


6 kommentarer:

  1. Hej Jakob,

    Tycker mycket om dina texter och följer främst Molekylär ekonomi och youtube uppläggen. Förstår ibland inte hur du hinner men är tacksam för det du gör.

    Från molekylär ekonomi är jag mest förtjust i dina genomgångar av bolagen. Det kan vara portföljbolag eller bolag som du är intresserad av.

    Sitter som trader/förvaltare idag och analyserar för lite. Är helt enkelt för svårt att på riktigt sätta mig in i bolagen varför jag egentligen bara följer de bolag som jag kan sedan gammalt. Kan bli lite snävt och man missar mycket.

    Patrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Det kan nog bli lite fler bolagsanalyser framöver. De är lite knepiga att skriva för det saknas, som du lite är inne på, bra kompletterande källor till bolagens information. Min normala metod att snabbt läsa allt jag hittar och sedan jämföra och analysera kräver då lite extra arbete.

      Men det är givande även för mig när jag investerat tiden. För ofta har jag då fått lite känsla för ett nytt bolag.

      Radera
  2. Gärna mer aktieanalyser och vore roligt att läsa om tyska aktier med tanke på att du är en av få bloggare som har lite mer koll än de flesta på Tyskland.

    Vore roligt att läsa en uppföljning om Serneke också nu när de släppt sin första rapport.

    Ekonomiinläggen läser jag mindre men mest eftersom tar del av sådan information på annat håll. De är dock alltid riktigt läsvärda. Vlogg har aldrig varit mitt format men är lite old school och finns säkert jättemånga som uppskattar det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan glädja dig med att det kommer mer tyskt framöver! Hade en tysk vecka i somras, den tänkte jag göra om rätt snart.

      Radera
  3. Kul att jag kunnat bidra!

    Personligen föredrar jag att läsa text eftersom jag spenderar väldigt mycket tid med ett barn som sover ovanpå mig. Eftersom jag även är väldigt skeptisk till värdet med makroekonomiska analyser innebär det att jag har ett snävare intresse än det utbud du erbjuder i dagsläget. Däremot tror jag inte att jag är den målgrupp som du bör optimera för utan snarare en sido-målgrupp som främst fångas av Gottodix men med lågt intresse för Sparskolan/3 Snabba vilket fungerar bra tack vare din tydliga rubriksättning. Jag vet inte hur många bra inlägg jag missar men det är sällan jag öppnar något och blir besviken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du bidrog mycket till formen. Genom synen på syftet (möta en sympatisk grupp läsare) men även genom våra bolagsdiskussioner. Det har satt igång många tankar genom åren.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam