Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 28 augusti 2017

Börsens nya framtid & mitt liv som seriefigur

Är överallt den här veckan utom på min egen blogg. Så idag fick det blev ett inlägg med länkar till mig själv fast på andra ställen om ni hänger med...

Reklam: Det går alltid att följa vår portfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville.

Interludium

Tiden för skrivande och vloggande har lagts på andra platser än mina egna bloggar den senaste tiden. Det är roligt att hoppa in på lite olika ställen men det skär förstås lite i kontinuiteten här. Ett rejält inlägg blev det som vanligt i förra veckan. När jag uppdaterade planen för vår portfölj. Den är inne i en rätt knepig period där verkligheten utvecklas som jag trott men resultatet inte blir det jag tänkt. Kräver en del grunnande och funderande. Mer om det och vad jag tänker göra åt det i portföljuppdateringen på Sparskolan.



Sedan har det tagit mycket tid att sätta ihop nya formatet Veckan! Ljudet blev tyvärr för lågt, så det är bara till att skruva upp. Till nästa gång ska jag försöka få till det bättre och även åtgärda en del annat samt kanske korta en aning. Ändå kul att ni verkar gilla upplägget.


Snackar Nordnet


Proffsigare filmat, förstås, när jag besökte Nordnet Talks. Där pratade jag om det tema som jag tror är kanske det viktigaste den här börshösten. Övergången från en risk on/risk off-börs till en rotationsstyrd marknad.

Kolla gärna in det klippet och om ni vill se mer av mig i det formatet så gilla och dela klippet. Titta gärna på hela den serien av filmer som Nordnet dragit igång. Det finns en del sevärt att välja på.
Det här skrev jag även om när Nordnet ville ha en krönika till sin nyinvigda uppfräschade och riktigt snygga Nordnetblogg. Samma sak där som med filmen, vill ni se fler krönikor av mig där så är det bara in och puffa genom att gilla och dela.

Hur som helst ämnet var alltså ungefär det samma. Det är något i görningen på börsen. Det är jag inte ensam om att ha noterat. Morgan Stanley ser uppgång i kristallkulan medan jag noterade att det bland tekniska analytiler fruktade ordet dödskors nämndes i twitterflödet. Kul ord för övrigt, som taget ur en låt av Black Sabbath eller liknande, vilket på något sätt känns lite passande som musikval för de som är mest hard core i sin tekniska analys.

För min del tror jag vi är förbi den melodramatiska risk on, risk off-börsen eller RoRo som den en nautisk vinkel på akronymen också kallats. Nu blåser nya vindar in ocjhdet handlar inte om himmel eller helvete. Snarare är vi tillbaka i verkligheten. Den är inte alltid vacker men här styr utvecklingen för bolaget, branschen och en hel massa annat i omvärlden som några år nu drunknat i centralbankernas stimulanshav.


Stad och land

Det här och min karriär som seriefigur handlar min gästkrönika till Nordnet om. För ett annat ställe jag dyker upp på är i Mats Jonssons bok om uppväxten i Bollstabruk och livet som medelålders vid Telefonplan. Mer om den längre fram här på bloggen men redan nu kan jag konstatera att den är riktigt läsvärd!

Slutligen har jag som vanligt vid månadsskiftena hunnit med en krönika till Värdepappret. Denna gång om att småbolagen befriats från centralbankernas bojor. Den friheten kan ge både högre och lägre aktiekurser men framför allt gör den att analyser lönar sig igen. Det är inte fel.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser. 

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam