Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 22 augusti 2017

Helt kort om börsbalansen som stöttar en uppgång

Hurra! Börsen mår bra igen. Igår var den krasslig men nu har det vänt. Allvarligt talat var den här börsdagen och den igår riktigt bra inte bara för att kurserna steg en aning utan även för att de gavs en del signaler om en vändning uppåt.
Källa: TradingEconomics
Reklam: Det går alltid att följa vår portfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville.


Alla vill gissa (jag med)

Igår var börsen riktigt spännande. Idag gick den bara bra. I måndags var en lång seg nedgång fortfarande samtalsämnet. Nu är det fri fart uppåt igen. Det går snabbt i analyserna, även mina. Så snabbt att verkligheten inte hinner fylla på med nya händelser att tugga i sig.

Det blir lätt så både i media och på bloggar som denna att efterfrågan på snarare än utbudet av nyheter styr produktionen. Ni vet det där att det alltid finns fem aktier att köpa, en krasch att varna för och ett kärnvapenkrig runt knuten. Varför inte varna för att solförmörkelser brukar leda till börsnedgångar? Även om det ska sägas att just den snabbt spridda nyheten var med solglimten i ögonvrån.
Däremot var det de facto så att handelsvolymerna på den amerikanska börsen var exceptionellt låga igår. Det kommenterade Reuters i "Stock trading volume light but don't blame the eclipse" med att även om människor kunde lockas ut på gatorna är det oklart vilket intresse tradingrobotar har av att se en mörk himmel.

Snarare var det slutet på en sommar med låga handelsvolymer och en dag med få eller inga nyheter som kunde knuffa börsen någon viss riktning. Inget momentum, inga triggers. Trading är verkligen inte min specialitet men den situationen är faktiskt typisk för att en stor eller liten trend bottnar eller toppar.

Det är en bedömning Morgan Stanley gör. Det tror att en del nödvändiga justeringar nu gjorts i prissättningen på börsen och andra marknader. Nu är det städat för en ny uppgång. Affärsvärlden har skrivit en kort notis på detta (för den som vill läsa nyheten på svenska), där de citerar en artikel i Marketwatch. Analytikerna på Morgan Stanley sammanfattar det som att checklistan för en tjurmarknad är intakt och att räntor, inflation och teknisk analys alla pekar uppåt.

När de ledde fram till tweeten ovan kunde jag inte låta bli en ironisk retweet om lättnaden över att korrektionen var över. Den var ju så liten och kort att dess start och slut knappt syns i börskurvorna. Där ser man för övrigt en av poängerna med att fåna sig på twitter. För strax fick jag ett bra svar av Anders Söderberg på SEB.
"Om det var en vanlig mindre korrektion så nådde S&P (sep kontrakt) sitt primära mål igår, 2416 (enl Elliotts vågteori)."
Jag vet inte om ni haft den där känslan av att göra sig lustig och efter att ha fått ett sakligt svar känna att "ja, då går väl jag och ställer mig här i hörnet en stund". Hur som helst fortsatte Anders med att konstatera att:

"I linje med de tidigare mindre sättningarna (vilket än så länge är ett mer passande ord) under 2017, tappar vi måndags botten => mars botten"   


Min egen reflektion

Fast jag ska inte överdriva åt andra hållet heller. Anders vändningar och Morgan Stanleys grafläsning ligger inte i mina analyslåda men jag hade snappat upp att det är det här ögonblicket vi letat efter på börsen ett tag.

Källa: TradingEconomics
I själva verket var jag övertygad om att den här slutrealisationen skulle bli lite större och komma redan innan sommaren. Det var ju därför vi låg först med en viss kassa och sedan fyllde på strax efter midsommar. Det var även därför vi vek undan från verkstadsaktier redan före sommaren och det är därför jag (och många andra) fixerat mig vid dollarn ett tag.

Det jag skrivit om tidigare, från mitt makroperspektiv, är att först ska vi avsluta det momentum vi haft på börsen och en del andra marknader, sedan ska en sökande fas inför höstens nya teman hittas och sedan tror jag för min del att världsekonomin, räntor, valutor och börser kan hitta ett mer gemensamt marschtempo ett tag.

I en sådan omställning finns mycket osäkerhet, särskilt när den drar ut på tiden, men det är ändå det vi har agerat på. Så mitt lilla bidrag till flödet av artiklar om denna enskilda börsdag bland många är följande. Det jag noterat under augusti är att steget med en stabilisering och ett återknytande av banden som håller ihop olika marknader verkar ha ägt rum.

Jag har försökt illustrera mina tankar i bilden ovan. Vi hade en stimulansstyrd och orosstörd börs med fallande räntor. Den följdes av en period där USA gick i täten, inte minst i den Trumptrade som följde på valet. Nästa tema var att Europa började vakna till och inte minst Draghis uttalande om att inte heller eurozonens stimulanser är eviga fick stor effekt. I grunden är det ändå den reala ekonomin som slår igenom och där ser det som bekant rätt bra ut för närvarande.

Tillsammans anar jag, för mer än så är det inte ännu, att en ny stabilitet är på väg att infinna sig. Det i sin tur ger förutsättningar för ökad riskvilja på börsen. Det finns en hel del kapital som skulle kunna placeras där, som nu sitter i andra tillgångar och inte minst i kontanter.

Med det sagt tycker jag att det ligger mycket i den positiva scenariot som var temat för dagen. Fast vem vet, det kanske bara var för att börsen gick upp idag. Kom tillbaka imorgon, så förklarar jag varför en nedgång då är ett bevis på att kraschen är över oss :)

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser. 

Arbete pågår med en uppdaterad form på vloggen, så just nu får ni hålla till godo med denna lite gamla film.  
Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam